Liszt Ferenc nem csupán korának virtuóz, világpolgár muzsikusa volt, de alkotói és előadói munkásságában egyidejűleg volt jelen a zenei és kulturális sokszínűség, a klasszikus és kortárs értékek egymás mellett élése, az elődök hagyományainak tisztelete és a fáradhatatlan újító szándék. A Liszt Ünnep ezt a gondolatiságot ülteti át a 21. századba, így az őszi programsorozat gazdag kínálata is a változatosságot, frissességet, hagyománytiszteletet tükrözi.
A fesztivál egyik első eseménye Friedrich Wilhelm Murnau 1926-os, varázslatos Faust-filmjének vetítése, amely Fassang László, a Müpa rezidens orgonistájának játékával válik komplex, egyszerre nosztalgikus, mégis 21. századi moziélménnyé a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A bemutatásakor valódi szenzációnak számító, meglepően sok technikai újítást felvonultató alkotást élő improvizáció és zenei idézetek kísérik a Müpa monumentális hangszerén, felidézve a régi moziorgonisták lenyűgöző világát.
A Liszt Ünnep keretében a Müpa és az Akvárium Klub közös szervezésében megvalósuló Isolation Budapest idén negyedszerre hozza el a fővárosba az underground zenei színtér nemzetközi húzóneveit. A fellépők között a soul-, jazz-, hiphop- és indie-szcéna olyan kurrens és ikonikus alakjait találjuk, mint Jordan Rakei, Yellow Days, Hinds, Okay Kaya, Jeshi vagy épp a londoni indie-világot frissen meghódító Martin Luke Brown. Szintén a könnyedebb zenei irányzatok kedvelői számára tartogat izgalmakat a kortárs afrobeat egyik legfontosabb alakjának koncertje a Magyar Zene Házában: Adédèjì bulija nem is lehetne magától értetődőbb időpontban, hiszen a műfaj megteremtője, Fela Kuti születésnapja remek apropó, hogy az egész világon ünnepeljenek az irányzat rajongói.
Egyszerre felszabadító és hipnotikus performanszra készül a kortárs elektronika egyik legizgalmasabb alkotója, Christian Löffler, aki európai turnéja keretében érkezik a Müpába, hogy régi közönségkedvencekből és vadonatúj számokból álló, digitálist az analóggal bravúrosan párosító műsorával nyűgözze le a budapesti közönséget.
Az Esszencia zenekar Pál István Szalonnával és Bandájával a Pesti Vigadóban készül közös fellépésre, vagy ha úgy tetszik: békés „hangszerpárbajra”. A két formáció magával ragadó találkozásakor minden bizonnyal vibrálni fog a levegő: virtuóz improvizációk, szívszaggató dallamok, sodró csárdások és legényesek váltják majd egymást. Az Esszencia csapata révén pedig helyet kap a jazz is, az együttessel ugyanis a világ egyik legjobb cimbalmosa, Marcel Comendant is színpadra lép.
Napjaink egyik legelismertebb észt komponistája,
ősszel ünnepli 90. születésnapját. A műveiből összeállított ünnepi koncerten ikonikus kompozíciói szólalnak meg az Estonian Sinfonietta, az Estonian Percussion Group és az Új Liszt Ferenc Kamarakórus előadásában, Erki Pehk vezényletével. Emellett az ugyancsak észt zeneszerző – nem mellékesen Arvo Pärt munkásságának jó ismerője és nagy tisztelője –, Riho Esko Maimets új művének ősbemutatójára is sor kerül.
A fesztivál a névadójának életművét jellemző kiemelkedő minőség, műfaji sokszínűség és formai gazdagság jegyében szervezi programjait, de fontos célkitűzése az is, hogy új megvilágításba helyezze és a ma nézői számára is elérhetővé tegye a klasszikus magyar kultúra felbecsülhetetlen értékeit. A Budapest Táncszínház Toldi című produkciója Sághy Alexandra és Tókos Attila koreográfiájával, a zene, a mozgás és a film fúziójával hozza közelebb Arany János hősének történetét a mai fiatalokhoz.
Nem mindennapi mozgásművészeti előadásnak ígérkezik a luganói székhelyű, világhírű együttes, a Compagnia Finzi Pasca Titizé – A Venetian Dream című látványos színházi show-ja. Hogy senki ne maradjon le róla, az akrobatikus elemekben bővelkedő, Velence szürreális karneváli forgatagát megidéző produkció összesen öt alkalommal lesz látható a Müpa Fesztivál Színházában.
A fesztivál kínálata nem lenne teljes Liszt Ferenc életművének egy-egy fontos szelete nélkül, a Kassai Nemzeti Színház ráadásul nem is egy sokat játszott, közismert alkotásával, hanem igazi zenetörténeti ritkasággal érkezik Budapestre. Tizenhárom éves korában írt operájáról a zeneszerző maga is úgy tudta, örökre elveszett egy tűzvészben, ám a mű megmenekült, így pontosan kétszáz évvel az eredeti bemutató után a közönség ismét élvezheti a Don Sanche, avagy a szerelem kastélya változatos és dallamos muzsikáját.