Amikor két és fél évvel ezelőtt az Abigail Galéria megrendezte az absztrakt geometrikus irányzathoz kötődő francia és Franciaországban élő külföldi művészek kiállítását, a Párizsi Kockát, új fejezet nyílt a hazai műkereskedelemben: a kortárs művészet eme fontos irányzata kiemelkedő nemzetközi alkotóinak munkái ilyen gazdag választékban először váltak itthon is hozzáférhetővé a gyűjtők és érdeklődők számára. A később Kecskeméten, majd magyar művészek munkáival kibővítve orosz meghívásra a moszkvai Tretyakov Képtár modern művészeti galériájában is bemutatott kiállítás sikere két dolgot is jelzett: egyrészt a közönség készségét ennek a rendkívül gazdag, számos magyarországi követővel is rendelkező irányzatnak a befogadására, másrészt a gyűjtők nyitottságát, hogy kollekciójukat e nemzetközi rangú, de nem agyonsztárolt művészek munkáival gazdagítsák.
A választás nem véletlenül esett az évszázadok óta az egyetemes művészettörténet legnagyobbjai közé sorolt mestereket ?kitermelő? Hollandiára. A múlt században Hollandiában született az a Theo von Doesburg köré szerveződött és olyan nagyszerű művészeket, mint Piet Mondrian soraiban tudó mozgalom, a De Stijl is, melynek számos mai absztrakt geometrikus művész a közvetlen örökösének tekinti magát.
A tárlaton kilenc művész munkái lesznek láthatóak:Bob Bonies, Geert van Fastenhout,Peter Struycken, Cor van Dijk, Ditty Ketting, Piet Tuytel, Arjan Janssen, Joost Baljeu.
Közülük Bob Bonies (1937) jelenti az összekötő kapcsot a Párizsi Kockával, hiszen az ő munkái szoros párizsi kötődése miatt azon a bemutatón is láthatóak voltak. Itthoni ismertségéhez hozzájárult szereplése több, a Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) által a Vasarely Múzeumban rendezett kiállításon is. Formavilága, művészi hitvallása mellett Bonies abban a tekintetben is a De Stijl mozgalom örökösének tekinthető, hogy elődei összművészeti ambíciói nyomán nem csupán a festészetnek szenteli magát, hanem az építészet és a design terén is tevékenykedik. A Párizsi Kocka megnyitójára nem tudott eljönni, ám a Holland Kocka verniszázsán itt lesz, csakúgy, mint három további kiállító művész, Piet Tuytel, Cor van Dijk és Arjan Janssen is.
A kiállítók között szerepel két, már lezárult életművű művész is. Ad Dekkers (1938-1974) az 1960-as években dolgozta ki ismétlődő formákon, egymásra épülő rétegeken alapuló relieftechnikáját. Kompozícióiban eleinte az aszimmetrikus, dinamikus megoldásokat kereste, képszerkesztési elvei azonban idővel mind szigorúbbá váltak. 1970-tól egyre fontosabb szerepet kapott munkásságában a grafikai kísérletezés, puritán ?vonalrajzaiban? a végsőkig vitte műveinek leegyszerűsítését. Amikor 36 évesen önkezével vetett véget életének, egy sokat ígérő pálya zárult le tragikusan fiatalon.
Joost Baljeu (1925-1991) festőként indult, de 1955 után főként a reliefművészet kérdéseivel foglalkozott. Egymásra merőleges elemekből létrehozott összetett struktúráiban a vertikális és horizontális formák szigorú rendjét a különféle színek, az egymásra épülő síkok teszik mozgalmassá. Bár nem szűkítette le színskáláját olyan radikális módon, mint a De Stijl képviselői, palettája viszonylag szerény maradt ? a fekete, a szürke és a fehér mellett a három alapszín különféle árnyalatait alkalmazta. Eleinte leginkább festett fával dolgozott, később azonban különféle fémekkel, és mesterséges anyagokkal is kísérletezett.
A tárlat kurátora Nemes Judit, a geometrikus absztrakt festészet neves magyar művelője, aki évek óta Hollandiában él, így az ottani szcénára is kitűnő rálátással rendelkezik.
A kiállítást október 20-án, vasárnap 17.00 órakor gróf Festetics Dénes, Magyarország hollandiai tiszteletbeli konzulja nyitja meg, köszöntőt mond Őexcellenciája Gajus Scheltema úr, a Holland Királyság magyarországi nagykövete. A megnyitó részeként sor kerül egy kerekasztal-beszélgetésre is, aminek témája a geometrikus absztrakt irányzat helye a kortárs képzőművészetben és a műkereskedelemben. A későbbi tárlatvezetésekről és egyéb kiegészítő rendezvényekről a galéria honlapja ad tájékoztatást.