A Corvina új Zichy-albuma Gellér Katalin szerkesztésében és bevezető írásával nem túl élesen, sőt finoman és sejtetően, de több ponton is kimondja, hogy szó sincs fejedelemségről. Zichy Mihály, az orosz cárok kegyétől függő szimpatikus, talán tehetségesnek indult festőkalandor, aki az oroszoknak túlságosan angol, a honnak túlságosan kozmopolita, szétrajzolta tehetségét a cárok ünnepi asztalánál, és hiába lett egyre ügyesebb, technikája egyre kifinomultabb, saját maga elől sem tudta eltitkolni művészi kielégületlenségét. Túl sok társadalom, túl kevés művészet.
A legfeltűnőbb, hogy "a korai évek erőteljes, rajzos naturalizmusát" (milyen kár) korán szétbomlasztja a bécsi Waldmüllertől elsajátított, érzelmes és őszintétlen biedermeier, amelytől soha többé szabadulni nem tudott. Az olyan jól ismert főműveken például, mint a Mentőcsónak, hiába a szépen megrajzolt karakterfejek, a hamis pátosz, a föltűnő álkétségbeesés biedermeier manírjai teljesen lehetetlenné teszik, hogy mondjuk Géricault A Medúza tutajával hozzuk összefüggésbe a képet. Szerencsére a szerző egyszer s mindenkorra kizárja az ilyen párhuzamokat, Delacroix helyett a bécsi iskolával rokonítva Zichyt.
Madách Imre: Az ember tragédiája |
Vélhetőleg egzisztenciális és szakmai okokból került Zichy 1847-ben Szentpétervárra, és még mielőtt a cári udvarnak kezdett volna dolgozni ("kiváló állatportrékat rajzolt, a hercegnő kutyusától a vadászatok eseménytörténetéig"), dagerrotípiákat retusált a Wenninger testvéreknél. Innen datálható a fénykép és rajz tulajdonságainak és feladatának összehangolása, egyébként a fénykép első korszakának megfelelő módon, amit Gellér össze is foglal: "A cári udvar kiemelkedő eseményeit megörökítő rajzai tulajdonképpen a fotográfia dokumentációs, a pillanatot megörökítő funkcióját töltötték be." Tudva, hogy a fotográfiát a sokszorosítás új módszereként alkalmazta, és kiállításokon az eredeti művek helyett a róluk készült fényképet mutatta be, magyarázatot kapunk arra, hogy Zichy miért nem "az örökkévalóságot ragadja meg, hanem csak az időt balzsamozza be és menti meg az elmúlástól" (ez már André Bazin). A fénykép funkciójának - egyébként nem példátlan - félreértése szerintem sajátos módon meghatározza Zichy művészetének "deficitjét", azt a hiányt, amely az életmű ellentmondásos megítélésére adhat okot.
A párizsi letelepedés, Gautier és Munkácsy (kezdeti) támogatása a szabad művészet gyakorlásának ígéretét jelentette, de ekkorra - írja Gellér - "a hihetetlen rajzi készség, rutin, melyre udvari festőként tett szert, már akadálya volt a megújulásnak, a saját festői nyelv kimunkálásának". Egyházi és politikai bírálata miatt művét is eltávolították a párizsi világkiállításról, így ez a kísérlet egyértelmű kudarcnak tekinthető. Visszatérése a cári udvarba a cári festő címmel járt, amely legalább "fejedelmi" megélhetést biztosított számára.