Barcsay Jenő az impresszionizmustól jutott el a konstruktivizmusig

Képző

Százhuszonöt éve, 1900. január 14-én született Barcsay Jenő kétszeres Kossuth-díjas magyar festő, grafikus, kiváló és érdemes művész, a magyar konstruktív-geometrikus művészet legjelentősebb egyénisége.

Barcsay Jenő festőművész a műtermében 1975-ben. Fotó: Gábor Viktor / Fortepan
Barcsay Jenő festőművész a műtermében 1975-ben. Fotó: Gábor Viktor / Fortepan

Erdélyben, a Kolozs megyei Katonán (ma: Catina) született egy erdélyi fejedelemcsalád leszármazottjaként. Zenésznek készült, tanítói és kántori oklevelet szerzett, közben rajzolt, akvarelleket készített és gipszfigurákat másolt. Egy jómódú erdélyi vállalta taníttatása költségeit, neki köszönhetően jött Magyarországra 1919-ben és iratkozott be a Magyar Képzőművészeti Főiskolára, ahol Bottka Miklós, Vaszary János és Rudnay Gyula voltak a mesterei. Tanárai közül Lyka Károly művészettörténész tett még rá nagy hatást. 1924-ben végzett, majd mint művésznövendék két évig a főiskolán maradt. Sikerrel szerepelt a Szinyei Társaság által szervezett Fiatalok Kiállításán a Tavaszi Szalonban.

1926-ban ösztöndíjjal egy évre Párizsba utazott, ahol a kubista Braque mellett leginkább Matisse és az impresszionisták – Monet, Pissarro, Cézanne – gyakoroltak rá nagy hatást.

1927-ben Firenzében járt, 1929-30-ban ismét Párizsban dolgozott állami ösztöndíjjal. A nyarakat Szentendrén töltötte, majd haláláig felváltva itt és a fővárosban élt.

1929-ben csatlakozott a Szentendrei Festők Társaságához, 1934-ben tagja lett a Képzőművészek Új Társaságának, 1938-ban pedig a Szinyei Társaságnak. 1931-től 1945-ig a Fővárosi Iparostanonc Iskolában tanított könyvelést, matematikát, géptant és irodalmat a pék-, fodrász-, géptechnikus tanulóknak, a pénzből függetleníteni tudta magát. A háború alatt többször is behívót kapott, de frontszolgálatra nem került.

Festészetének korai szakaszát komor, a fény-árnyék hatásokra épülő ábrázolásmód jellemzi. Párizsi élményei hatására impresszionista képeket alkotott, egyedi stílusa fokozatosan alakult ki. Első jellegzetesen egyéni képe a Munkásleány (1928), egyszerű formákkal, vastag kontúrokkal. 1932-ben a Tamás Galériában állított ki, ekkoriban főleg nagy távlatú tájképeket és rézkarcokat készített. A korai szentendrei szénrajzok után barnásvörös, fekete kontúros olajképeket festett, 1938-tól erősen közeledett a nonfiguratív konstruktivizmushoz, témái a tájképről az utcaképre és a csendéletre tevődtek át.

1945-től a budapesti Képzőművészeti Főiskolán az anatómia tanáraként tevékenykedett. 1954-ben a Művészeti anatómia című könyvéért Kossuth-díjat kapott.

1957-ben a Nemzeti Szalonban állította ki műveit, 1964-ben részt vett a velencei Biennálén.

1949-ben hatalmas mozaikterve vezette be új stílusát. A tárgyak, a tér és az emberi test szerkezeti problémáinak kutatásával foglalkozott. Idős korára eljutott a konstruktívrendszer-szemlélethez, amikor is festményeire – mintegy összefoglalva az élet lényegét – a leegyszerűsített geometriai alakzatok a jellemzők. Kis méretű és monumentális hatású táblaképeket festett, mozaik faliképeket készített; nevét dicséri a pesti Magyar Színház és a Miskolci Egyetem díszítése. Festészete mellett grafikai munkássága is jelentős volt. Legfőbb műveit Szentendrén, önálló gyűjteményben őrzik, számos képe a Magyar Nemzeti Galériában található.

Hatása a kortársakra és a következő nemzedékekre szinte felmérhetetlen. Nagy sikerű rajzkönyvei, a Művészeti anatómia (1953), az Ember és drapéria (1958), a Forma és tér (1966) külföldön is elismerést arattak, s a mai napig számos egyetemen számítanak kötelező tananyagnak. 1977-ben jelent meg önéletrajzi írása, a Munkám, sorsom, emlékeim.

Művészi teljesítményét 1954-ben és 1985-ben Kossuth-díjjal ismerték el, 1964-ben érdemes, 1969-ben kiváló művész lett, 1938-ban Zichy Mihály grafikai díjat, 1955-ben Tornyai-plakettet, 1967-ben Pro Arte-díjat kapott.

A Barcsay-díjat 1989-ben, a festő halála után egy évvel a testvére, Barcsay Erzsébet alapította. 2024 januárjában már a 90. jutalmazott vehette át a nagy presztízsű elismerést.

Születésének 120. évfordulója alkalmából, 2020-ban Barcsay mester és tanítványai – Balogh László, Deim Pál, Konok Tamás című tárlattal emlékeztek a művészre a budapesti Nemzeti Emlékezet Múzeumában. 2024 áprilisában nyílt az Európai Iskola – Veszélyes csillagzat alatt (1945–1948) című kiállítás a szentendrei MűvészetMalomban, ahol mások mellett számos Barcsay-művet is láthatott a közönség.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2025-ben nagyszabású programsorozattal emlékezik meg Barcsay Jenő születésének 125. évfordulójáról. A jubileumi eseménysorozat nyitórendezvénye az Hommage à Barcsay Jenő című kiállítás és díjátadó, amelyre az egyetem róla elnevezett kiállítótermében kerül sor a festő születésnapján, január 14-én.