Fény, csend, átváltozás – kortárs magyar művek az ünnep felől

A karácsonyhoz nemcsak a klasszikus ünnepi képek kapcsolódnak, hanem azok a finom helyzetek is, amikor a fény, a csönd vagy egy mozdulat egy pillanatra lelassítja a világot. Ez a válogatás olyan kortárs műveket mutat be, amelyek ezt a hangulatot hozzák elő – egyszerűen, őszintén, pátosztól mentesen.

Szűcs Attila: Monster Parade
Szűcs Attila: Monster Parade

Szűcs Attila: Monster Parade

Szűcs Attila Monster Parade című festményén az álomszerű, határhelyzeteket idéző térben jelenik meg egy alak, amely a busójárás és más archaikus téli rítusok felől is értelmezhető. A szalagok színes foszlásai egy ünnepi menet mozdulatait idézik, miközben a háttér oldódó, pasztelles átmenetei finom lebegést teremtenek. A „szörny” nem fenyegető, inkább egy ősi energia megtestesülése, amely egyszerre hordozza a tél melankóliáját és az ünnep lüktető fényét.

Lovas Ilona: Stáció No. 1.

Lovas Ilona Stáció-sorozata 1984-ben indult, amikor a művész Kőszegen önálló kiállítási lehetőséget kapott. A hét, fémráccsal erősített cellulózpanelbe búzát vetett, amely később kihajtott, a felületek mögé pedig selyemre írt szövegek kerültek. A rácsok rozsdásodása az idő múlását, a búza hajtása a megújulást jelöli. A kézzel formált papírlapok egymás mögé rendezése csendes, visszafogott teret hoz létre, amely a fény és az árnyék váltakozásán keresztül az ünnep lassú, meditációs ritmusához kapcsolódik.

Bak Imre: A csend változatai című sorozat

Bak Imre utolsó sorozatában a fehér szín kap kiemelt szerepet: a tisztaság, a derengés és a belső világosság hordozójaként működik. A fehér formák a háttér pasztelles rétegeiből bontakoznak ki, mintha a fény lassan átírná a kompozíció tereit. A geometrikus síkok közötti apró átcsúszások, lebegések olyan időtlenséget teremtenek, amely a téli időszakhoz, a visszahúzódás és a megnyílás kettőséhez is könnyen kapcsolható.

Maurer Dóra: Metamorfózis

Maurer Dóra korai rézkarca organikus formák találkozásából épül fel. A világos és sötét mezők váltakozása olyan, mintha a fény átjárná az anyagot, és közben új alakzatokat hozna létre. A kompozíció nem konkrét történetet mesél el, inkább folyamatokat mutat: változást, érést, átalakulást. A téli időszak csendjéhez hasonlóan itt is a finom rezdülések kapnak hangsúlyt.

Bullás József: 241111

Bullás József festményén a piros háttér és a finom színátmenetekkel megfogalmazott korongok vibráló ritmust hoznak létre. A kompozíció egyszerre idéz fel díszgömböket, fényeket és absztrakt energiákat. A mű nem ábrázolja az ünnepet, mégis erősen kötődik annak hangulatához: a melegséghez, a fény pulzálásához és a lassú derűhöz.

Verebics Kati: Fríz I.

Verebics Kati Fríz I. című munkája különös módon idézi fel a karácsony legősibb, szakrális ikonográfiáit: a barokk angyalfigurák, a pásztorok és a mitikus állatalakok rétegzett, egymásra transzferált megjelenése egyszerre utal az ünnep spirituális mélységére és azokra a kulturális képpanelekre, amelyek évszázadok óta kísérik a betlehemi történetet. A puttók, állatalakok és fekete kontúrok egymásra írt vonalai sűrűvé teszik a kompozíciót: a múlt ikonográfiája a jelen gesztusaival találkozik. A freskószerű háttér és a modern rajzi jelek feszültsége az ünnep összetett, rétegzett értelmezéseire is utal.

Dezső Tamás: Sitting Bear

Dezső Tamás fotóján egy medve ül a hóval borított tájban, háttal a nézőnek. A jelenet nyugalma és visszafogottsága a téli csönd tapasztalatát hozza elő. A kép egyszerre természetközeli és mélyen emberi: a megpihenés, a lassulás és a befelé fordulás pillanata a főszereplője.

Horváth Éva Mónika: Hevület V/1.

Horváth Éva Mónika festményén az aranyló, sárga körök és a kékes háttér kontrasztja élénk, ünnepi hangulatot teremt. A sűrű pontmező és a gesztusok ritmusa olyan, mint egy sűrű fénytextúra. A mű egyszerre könnyed és intenzív, és a téli időszak vibráló, meleg–hideg fényviszonyait idézi.

Bukta Imre: A falu karácsonyfája

Bukta Imre A falu karácsonyfája című festménye egyszerre idézi fel a karácsony meghittségét és azt a keserédes valóságot, amelyben az ünnep már inkább díszlet, mint élmény. A fenyőfát borító fények és papírdíszek romantikus ragyogása mögött ott húzódik a paraszti lét fáradtsága: a biciklit toló, görnyedt alakok már nem emelik fel tekintetüket a fa felé, mert nincs erejük hozzá. Bukta mágikus realizmusa itt különösen erősen működik: a fények és a füstös, elmosódó kontúrok álomszerűvé teszik a teret, miközben minden részlet kíméletlenül ismerős. 

Moizer Zsuzsa: Gem of the Ocean

Moizer Zsuzsa Gem of the Ocean című festménye első pillantásra nem kötődik az ünnep ikonográfiájához, mégis olyan atmoszférát teremt, amely a karácsony lényegéhez – a befelé forduláshoz, a lecsendesedéshez és a megtisztuláshoz – kapcsolódik. A képet uraló halvány, ködszerű szürkék és gyöngyházfényű pasztellek úgy keringenek a nőalak körül, mint a téli fény. A test körül keringő, hullámzó fehér formák mintha a víz és a levegő határán lebegnének: egyszerre hívják elő a tenger mélyének csendjét és a hóesés lassú ritmusát.

Ez is érdekelheti

Ezek a karácsonyi dalok rosszabbak, mint a világító rénszarvasos pulcsi

AC/DC, esetleg Motörhead szentestére? A metál és a karácsony összetartozó fogalmak: számos karácsonyi dalt hallottunk már rockosítva, így mi is ajánlunk most hetet. Csak saját felelősségre!

Egy könyvvel többet adunk egy puszta tárgynál, egy szép pulcsival ugyanezt nem érjük el

Balázs Eszter Anna főszerkesztőt kérdeztük a kiadók ünnepi készülődéséről, karácsonyról, ajándékozásról és könyvekről.

A fenyők túléltek eddig mindent, még a dinoszauruszokat is

A fenyők nemcsak a karácsony jelképei, hanem földtörténeti őskövületek is. De vajon meddig maradnak még örökzöldek, és meddig aggathatunk még rájuk díszeket?

5 adventi program, amivel karácsonyra hangolódhatunk

Íme néhány remek program a környezetvédelem, a zene és a várakozás jegyében.