Forgács Péter: Apró megfigyelések (MűvészetMalom, Szentendre)
A MűvészetMalomban megvalósuló kiállítás egyrészt új művészi irányokat és célokat mutat be, másrészt összegzi a művész munkásságának esszenciáját. A nyolc egységből felépülő tárlat nem kronologikus, a bejárás iránya sem lineáris, így fedezhetjük fel az eltérő alkotói korszakok fotóit, diaképeit, videóit és installációit, amelyek a végén sűrűn szőtt, komplex univerzummá állnak össze. A művész kaleidoszkópszerűen elénk bomló apró megfigyelései elmélyült szemlélődésre hívnak. A kiállítás január 12-ig látogatható.
Varga Rita: Kertem / Fény jelek (Vaszary Képtár, Kaposvár)
A művész 2023-ban indította el Kertem című sorozatát, amelyben egzotikus növények, kaktuszok jelszerűen jelennek meg élénk színű hátterek előtt. Alkotásait a pécsi kolorizmus továbbvitele és az absztrakcióhoz való közelítés határozza meg. Erősen esztétizáló ez a festészet, az élénk színek és a pasztózusan felhordott apró gesztusok vibrálóvá teszik a képeket. Varga Ritánál a kert szimbólum is: a boldogság forrása, az elcsendesülés, a béke helye, ahol meg lehet pihenni, ahol meg lehet élni a gyönyört. Sorozatának előző darabjai 2023 februárjában Pécsett, 2023 márciusában Szekszárdon, valamint 2024 szeptemberében Kalocsán mutatkoztak be, most pedig a kaposvári Vaszary Képtár kamaratermében állnak össze komplex installációkká a képtáblák. A kiállítás november 23-ig látogatható.
Márton Enikő: Az üresség a minden (Apollo Gallery, Budapest)
A kiállítás érzéki és lírai kompozíciókat vonultat fel, amelyeken absztrakt, pasztózus elemekből épülő tájakat látunk. Egzotikus környezetet, buja és költői világokat, külső és belső univerzumokat, amelyek teli vannak érzelemmel. A részletek finoman fluidálnak a képeken, lágy mozgásokat, áramlásokat idéznek, összesimulásuk erotikus töltetű is. Derűs és optimista alkotások, a művész a szín pozitív életérzést sugalló szépsége mellett teszi le a voksát, expresszív képei a fényre és az energiára fókuszálnak, mentesek a narratívától, életteli gazdagságuk nem történeteket, hanem érzelmeket indít el bennünk. A kiállítás december 7-ig látogatható.
Kockázatok és mellékhatások (Ancora Contemporary, Pécs)
Bár e tárlat témafelvetése súlyos, a bemutatott művek az életörömről, az erőről és az akarásról szólnak, ezért illik e kiállítás is válogatásunkba. Öt alkotó műveit láthatjuk itt, akik őszintén, tabumentesen mesélnek munkáikon keresztül arról, hogy milyen megküzdeni a rákkal, a testi tünetekkel, a társadalmi stigmatizációval. Kölcsey-Gyurkó Sára, Pethő Csilla, Rezsonya Katalin, Uray-Szépfalvi Ágnes és Varga Rita bátran mutatják fel mikromomentumaikat, amelyekben a fájdalom mellett derűs és humoros pillanatokban sincs hiány. A kiállítás november 27-ig látogatható.
Fordított tárgyak (Ludwig Múzeum, Budapest)
A kiállítás az utóbbi tíz-tizenöt év során a kortárs képzőművészetben egyre elterjedtebbé váló hagyományos kézművestechnikák jelenlétére reflektál olyan műveken keresztül, amelyek kitágítják a hagyományos művészetfogalmat. A bolyongás a tárlat terében a felfedezés örömével kecsegtet. Minden pillanatban olyan műtárgyakra bukkanunk, amelyek befogadása zsigeri szinten zajlik, nem kell magyarázatot fűzni hozzájuk, mert sokkal inkább az érzékeinkre, mintsem a tudatunkra hatnak. Szórakoztató vagy éppen szokatlan művek, Anna Perach Csinos hölgyétől Kemény György korai munkáján át Rácz Rebeka kerámiamaszkjaiig. A kiállítás november 24-ig látogatható.
Marosi Panni: Hyπnos (Resident Art Gallery, Budapest)
Az alkotó szürreális, érzékenyen fluidáló tájai számos ismerős elemet hordoznak, belső terei az otthonosság érzetét keltik, ugyanakkor a háttérben megnyíló végtelen és fenséges távlat a fenyegetettség élményét is behívja. A gazdag mintázatok, szokatlan színek álomszerű érzeteket keltenek, Marosi esztétizáló festészete a realitáson túli dimenziókat tárja fel. Ahogy Schneller János mondja: „Marosi művészetében valóság, emlék, álom és képzelet párbeszéde olyan szürreális tereket hoz létre, amelyeken az egységes térérzékelés helyébe szubjektív tértapasztalás lép.” A kiállítás, mely az elmúlt egy évben készült festményekből és akvarellekből válogat, november 30-ig látogatható.
Gauguin: Unexpected (Bank Austria Kunstforum, Bécs)
1960 óta nem volt ilyen nagyszabású Gauguin-kiállítás a közelben, ezért is érdemes átnézni Bécsbe. A tárlat a francia festő művészetét a kezdetektől, posztimpresszionista tájképeitől követi, s az életmű minden műfaja szerepel a festményektől a metszeteken át a szobrokig. Nagyon izgalmas látni, ahogy a korai képek függőleges ecsetvonásai végigkísérik az életművet, ugyanakkor a légies képeket idővel felváltják a szimbolista alkotások. Szembesülhetünk azzal is, hogy Gauguin milyen elképesztő gazdagsággal dolgozott a neonos árnyalatoktól a rózsaszíneken át egészen a lilákig. A kiállítás január 19-ig látogatható.
Belülről mindenki rózsaszín (The Space Contemporary, Budapest)
Csekő Andrea geometrikus, a négyszögből kiinduló, játékos, ugyanakkor erősen konceptuális művei, valamint Kun Fruzsina zsigeri, érzékien áramló kompozíciói látszólag eltérő világokat nyitnak meg, mégis mindketten a láthatatlant teszik láthatóvá. Csekő a rend és a káosz fogalmai mentén rendezi képeit, Kun elmosódott határai pedig rejtett, titokzatos dimenziókba engednek bepillantást. Mindkét alkotó képeire igaz, hogy a hullámzás, örvénylés, tágulás, áramlás – jellemzően puha mozgások – érzetét keltik a nézőben. Ahogy Bérczi Linda, a kiállítás kurátora mondja: a tárlaton „talán közelebb kerülünk a felismeréshez, hogy a felszín mögötti rétegek mélyén mind egyformák vagyunk – hiszen belülről mindenki rózsaszín”. A kiállítás november 15-ig látogatható.
Hommage - Tiszteletadás | Keserü Ilona kiállítása (Műcsarnok, Budapest)
A tárlat, melyen kiemelt hangsúlyt kap a főhajtás gesztusa, három részre tagolódik. Az életmű rendkívül gazdag a tekintetben is, hogy a művész számos fontos mesternek, pályatársnak, elméleti szakembernek, költőnek állított emléket egy-egy képpel. Az első teremben szerepelnek azok az alkotások, amelyek a tiszteletadáshoz kapcsolhatók: ezek a munkák főként nagy méretű festmények és festett, rajzolt, tussal készített portrék. A második teremben a Hang-szín-tér című hanginstalláció kap helyet, amelyet Keserü Ilona Vidovszky László zeneszerzővel közösen készített. A harmadik teremben olyan képek láthatók, amelyek az alkotó munkásságának állítanak egyfajta emlékművet. A kiállítás január 26-ig látogatható.
Új fejezet – A Leopold Bloom Művészeti Alapítvány gyűjteménye (Szombathelyi Képtár, Szombathely)
A Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 2011 óta adják át kétévente. Az alapítvány emellett műgyűjteményt hozott létre, hogy elsősorban fiatal, feltörekvő magyar művészek munkáiból vásárolva folyamatos támogatási formát tudjon biztosítani. A gyűjtemény bemutatkozó kiállításán a díj korábbi kedvezményezettjeinek és döntőseinek adományai, illetve az első néhány megvásárolt műtárgy látható. Ezek együttese szép körképet ad a hazai kortárs képzőművészet sokszínűségéről és kvalitásáról.