Gács Anna: Felhőjogi és állampolgári ismeretek Szijj Ferenc: Szuromberek királyfi Ha igaz az, hogy a prózában egy jól eltalált szereplőnév már önmagában is félsiker, akkor még inkább állnia kell ennek a mesére. Vannak megszerethetetlen nevek, és vannak első hallásra rabul ejtők. Vannak üresen kongók, és vannak olyanok, melyek egy szempillantás alatt megteremtik világukat. |
|
Nem minthogyha Szijj Ferenc szépséges és mulatságos, sokszor édes (lásd középfülű pöcesárkány), de sosem gejl meséje nélkülözné a kalandot s a hagyományos mesei mintákat. Nem, sőt igen sokféle mesei műfajból merít: Sziromka Mária lidérckirály általi kegyetlen elrablása s a földön (sárfellegváron), vízen (mélyvíziváron) és levegőn (felhőkányaváron) keresztül vezető kiszabadításának hármas tagolása például tündérmesei ihletésű, a fejezetbeosztás és az alcímek inkább már ifjúsági kalandregényekre emlékeztetnek, a modern mesét idézi a fantasztikum bőkezű adagolása, Sziromka Mária alattvalói pedig, akik csatlakoznak Szuromberekhez a nagy kalandra - a modern műmesék másik markáns vonulatát követve -, jól ismert mai embertípusokat testesítenek meg. (Megjegyzem, a mellékszereplők karakteres esendőségéhez képest Szuromberek talán kissé halovány: a pozitív hősök arctalansága jut neki.) Kár, hogy Roskó Gábor rajzai keveset adnak vissza ebből a sokféleségből és a nevek képtelen szépségéből az amúgy igen színvonalas kiállítású könyvben. A rajzok, ha jól látom, maguk is arra tesznek kísérletet, hogy az itt és most típusait fantáziaelemekkel keverjék, s egyszerre mutassák meg e figurák és összetákolt harci eszközeik szeretetre méltó voltát és esetlenségét, de valahogy jelzésnek majd minden ábrázolás sok, elképzelési javaslatnak viszont kevés, vagy legalábbis az én szememnek kevéssé meggyőző. |
Aligha lehet egykönnyen megválaszolni, mi késztetheti az írókat arra, hogy komoly felnőtteknek szóló szövegeik után meseírásra adják a fejüket - saját szülői élményeik, egy nagyobb és nyitottabb közönség reménye vagy valami más, ki tudja. Az viszont biztosnak tűnik, hogy a kritika manapság nem szokott különösebb figyelmet fordítani a mesékre az életműben (ami érdekes módon a gyerekversekre nem mindig érvényes), s a mesét, a romantika nem igazán gyermekeknek szóló hatalmas mesetermése után, legalábbis Magyarországon, nem szokás a voltaképpeni irodalmi műfajok közé sorolni, sem saját rangján foglalkozni vele. Szijj Ferenc esetében mindenképpen szembetűnik, hogy mennyire másnemű ez a könyv, mint általában a prózája. Nem pusztán amiatt, hogy ez eddigi leghosszabb szövege (bár ha az ÉS hasábjain ebben az évben közölt tárcasorozat kötetté kerekedik, talán hasonló terjedelmű lesz, mint ez, és kevésbé szűkszavú, mint korábban publikált elbeszélései), hanem mert a Szuromberek királyfi gazdagon berendezett, szereplőktől hemzsegő világa, melyben a két főszereplőn kívül mindenki állandóan beszél, mellébeszél, hozzáfűz, magyaráz, értelmez, hajtogat, ismétel (vagy pöcög, mint a középfülű pöcesárkány), köszönőviszonyban sincs felnőtt prózájának kafkaian torokszorító, lepusztult kisemberek minden irónia ellenére is felettébb komor monológjait sorakoztató dikciójával. A mesei karakterek a maguk monomániáival, változni képtelen alkatukkal, önállótlanságukkal mintha a "felnőtt" próza némelyik figurájának napfényes oldalai lennének. |