Az emlék-Petri Kilencszázkilencvenegyben, tizenötévesen ismertem meg Petrit - ismeretség alatt értve itt mindazt, ami nem hús-vér személyes. Bátyámtól - aki már tudta az efféle foglalatosság iránti igényemet - hirtelen megkaptam a spenótszínű könyvet, az első összegyűjtött Petrit, és mellé Fodor Géza zsebbe való könyvét, a Petri György költészetét. Bátyámnak semmi fogalma nem volt, kiről van szó; nekem - ha lehet - még ennél is kevesebb. (De miket, kiket olvastam én akkoriban, szent Isten! Erre: nem emlékezni jobb.) Mindössze leemelte a könyvet egy bolti polcról, érdekesnek találta, gondolta, próbáljam meg. Kortárs. Soha többet nem kísérelt meg hasonlót. Ilyen horderejűt, amit még nem ismertem, többet már nem talált. De ez a szerencse és az ösztön ritka pillanata volt. |
A megdöbbentő mégis az, hogy - az oly sok részeredmény, álvereség, félgyőzelem mellett - Petriből minden átjött. Nem tudom, mi volt az első pont, írásjel, szó, amellyel megnyert magának, de egy idő után egyes helyszínekről, tárgyakról sorai jutottak (és jutnak) eszembe. Ekképp: ha Duna-rakparton járok, ahol leülni nem lehet, megoldásként azóta csak a Magyarázatok nyitóvers-passzusa mutatkozik: "holott kikötőbakokra leroskad / holott sajgó lábakban / vészterhes visszerekben / ejtőzik talán rejtezik". Ha netán szűk, de nagy belmagasság szobába tévedek, lehetőség szerint fél-idegen lakásban, neve nyomban "élére-perdült-gyufásdoboz szoba" lesz, a Nagyon szerettem ezt a nőt versből: ennél pontosabban ugyanis ezt nem lehet megfogalmazni, csak ilyes álomszerű, oly meghitt térérzékeléssel. - Ez a legmagasabb, ami egy költészettel megeshet, hogy szókinccsé válik. |
A Petri-versek akkoriban - semmiképp sem különös módon - nyaranta érték el hatásfokuk maximumát. Alapmondatok sorjázhatnának emitt. Ahogy "üvegolvasztó hőben" baktatva, nem rosszkedvűen, inkább rosszkedvet vágyva tapasztalatként jelentkeztek az effélék: "Hülyén, kábultan bolygok utcahosszat, / keresvén az elrontanivalót. / Valami aljasság, bűncselekménymegvalósítás, ilyesmi, / de ebben a rohadt melegben nem jut eszembe semmi"; távolabbról akár: "Szappanízű gyümölcseit / megérlelte bennem ez a nyár." Ismerjük. Ismerjük. |
- Egy évvel később, 1995 nyár végén egy Róma-környéki apácarend kaszárnyájában voltunk elszállásolva. Kínosan gereblyézett kertjében üldögéltem sokat. Nekem ezt most már mindig a Mi jön még? kezdőverse, a Szezonvég jelenti: "talpunk alatt vakító, friss sóder csikorog; / és hülő tündöklésben: / a poros muskátlik, piros padok". Noha sóder helyett murva volt, a pad nem volt piros, végképp nem voltak ott muskátlik. |
Legfőképp - miként már említve volt - a váratlan líraisága célzott meg, emlékszem, a lerontott, dögletes környezetben felbukkanó hirtelen tisztaság. Legyen most csupán a fizikai tisztaság. Nem a túljátszott, direkt, berímelős Napsütötte sávra gondolok; ott túlságosan is tudta, mit csinál. Inkább az olyan tiszta víz, tiszta levegő versekre, ébredésre, mosdásra, napozásra, akár hirtelen a Magyarázatokbeli Most újból, a Körülírt zuhanásból a Levegő II, a Tényleg, miért a reggel az Azt hiszikből, vagy az Örökhétfőt kezdő versek. Sorolhatnám a példákat vég nekül. Az emlék-Petri azonban különösképp őrizget egy helyet, a Valahol megvan három olvadásos-havas tél-elő-utó darabját: a Reggeli kávézást, a Februári hajnalt és a Valahol megvant. Ez utóbbinak látnunk kell a végét: Nem, ez korábban volt, (Ezután lett a kis Sírig el tudnánk társalogni erről a meghitt zárójelről, és hogy a kis "ház a hóban" külön idézőjelbe van bújtatva. A hóban kis ház van, a házban kályha, a kályhában szén. Az emlék-Petri megvan. |