Kétfajta alkotó van, ahogyan kétfajta altató: amelyik elaltat és amelyik altat. Nem ugyanazt tudják. A költő az első. Kábít és bódít #8212; leveszi lábáról a nőt, ellenállhatatlan. De föl lehet ébredni belőle, és föl is szoktak. Reggelre hűlt helye a tárgynak, verse tárgyának, társul nem ily nyápic, másnaposan kókadt szépelgő testesít meg a vágyat. Ezt előre lehet tudni. Nem volt egy Banderas, sem egy Brad Pitt ez a Vitéz Mihály, szerencsétlen, inkább a Cyrano-nemzetségből való. Csűri, csavarja, finomkodja a szót, csók helyett is azt lehel alabástrom nyakra, ajkat bókkal nedvesít. Bár, ki tudja, ez a rajz is, amit nézni lehet róla, éppúgy csalóka (azt ne mondjuk, csalfa), akár a hímes-hámos "tavaszom, vígságom", mely "téli búra vált". Hagyjuk is a vizionálást, nem visz ez a megközelítés (sem) sehova. |
Egger: Lilla a papagájjal |
Augusztus van. Csokonai Vitéz Mihály lekanyarítja válláról kicsiny kabátját, kezd már hűvös lenni itt, a lugasban, egy perc alatt párolog el mind a jázminlevél hője, amint lebukott a Nap. Reáteríti a kedves fecsegőre, Lillám hátát óvja, törékeny derekát, szívét, tüdejét, meg ne betegedjék. Énekelnek. Illetve danolnak, talán holmi frissen költött költeményt. Mihály megadja a módját, borocskával doppingol, s az üveg száját #8212; mi mással? #8212; gyönge rózsaszállal csinálja bé. Mondja is, hogy ily sok gyönyörűt ki látott, ki lehet széles e föld felett boldogabb Vitéznél. Elvannak a gyepágyon Anakreonnal hárman. Ez (még) maga A boldogság. Nem A reményhez. |
Zelki János |
Csokonai Vitéz Mihály: A reményhez Főldiekkel játszó Kertem nárcisokkal Jaj, de friss rózsáim Hagyj el, óh Reménység! |