|
2. Gyöjjék akkor az első számú kedvenc: EP, aki Godfreed Danneels belga bíboros A bocsánat c. művét olvassa. A bűntudat diskurzusa mintha mostanság nem állna távol EP-től. Valami okból az általános érvényűvé tett Bocsánat-glosszákat is a Javított kiadásra olvasom, nagyjából automatikusan, vagy legalábbis az akörüli irodalmi-társadalmi-politikai problémákra. A bocsánat magával sodorja a bűn, bűntudat, bűnhődés, megbocsátás szavait és aktusait, melyek közül a bűn kérdése ehelyt sehogyan sem problematizálódik. Pedig, ha valami, akkor ez lehetne a kérdéskör sarkalatos pontja. Ugye, megbocsátani akkor kell/illik, ha van vétek. Ha pedig valami nem minősül vétségnek, akkor megbocsátani sem lehet. Érdekes viszont, hogy EP az ekszkúz irányába tett első lépésként a megértést határozza meg. A megértés már túlmutat a katolikus tradíción, ahol a bocsánat elnyerése a vallomástétellel (vö. gyónás) már elérhető, sőt a történelem azt mutatja, sokszor még ez sem kell hozzá (l. bűnbocsátó cédulák). A "szeresd felebarátodat" elve sem kongruens a felebarát megértésével. A megértés filozófiai probléma, s ha neadjisten önhermeneutikáról vagy a másik megértéséről van szó, akkor végképp bebizonyosodik, hogy az a bizonyos first step egyrészt a lehető legbonyolultabb, másrészt teljességgel véghez nem vihető. A megbocsátásnak tehát nemcsak igen-igen hosszú, de rögös is az útja. |