|
A halál motivikus megvalósulásaival ill. kapcsolataival a regény első, négy fejezetből álló egységében találkozunk elsősorban. Ezt a regényrészt, amely a cselekmény jelenidejében Dénes halálától a kőhordás kezdetéig tart, egy prózaversszerű betét határolja, amelyben számos, a halállal szemantikailag (temetés, gyászhintó), vagy a regény egészének ismerete alapján (fekete és piros ló - ld. Szendyné temetésének leírását) összekapcsolható motívum található. "Fekete meg piros lovak vontattak gyászhintót Fecskék hulltak cséplőgép dobba Agyag emésztett temetési menetet." (Kő hull apadó kútba, Bukarest, 1987. 5. - Az oldalszámok a továbbiakban erre a kiadásra vonatkoznak.) "Fecskék hulltak cséplőgépdobba, fekete meg piros lovak gyászhintó előtt, agyag emésztett temetési menetet," (207.) A második regényrészt (amely a kőhordás kezdetétől Ilka haláláig tart) olyan motívumok uralják, amelyeket (G. Kiss Valéria kifejezését használva) szimbólum értékű motívumoknak nevezhetünk: a legfontosabbak közülük a már a regény címe által is kijelölt kő és kút. Ezek a motívumok abban különböznek az előző regényrész motívumaitól, hogy jelentésük nem világítható meg pusztán a motívumszerkezet belső összefüggései alapján: olyan szimbolikus jelentést kapnak, amelyet részben a motívumokhoz fűződő képzettársítások, részben az elbeszélő magyarázatai alapján írhatunk le. Ld. például: "Megtelik a kút is, mélysége elapad. Megtelik megannyi kőpillanattal. Nem kellene sietni a kőpillanatok - pillanatkövek? - cipelésével." (415. - kiemelések tőlem. Sz. Zs.) Ebben a látszólag Ilkához tartozó szövegrészben, amely valójában az elbeszélő - író "kiszólása" a szövegből, a kő időszimbólummá válik.) A motívumok tipologizálásával csak arra szerettünk volna rámutatni, hogy a szakirodalomban már többször említett két részre osztható regényszerkezet a motivikus szint vizsgálatával is kimutatható. Elemzésünket azonban nem korlátozzuk az első regényrészre, hiszen mindkét motívumtípus végigvonul az egész regényen, így csak dominanciájukról beszélhetünk az egyes regényrészek vonatkozásában. Az elemzés során használt motívum-fogalom tisztázásához még el kell mondanunk, hogy a fogalmat elsősorban szavak szintjén tartjuk értelmezhetőnek, vagyis egy-egy szót tekintünk nyelvi motívumnak. Mindazonáltal ki kell térnünk azokra az esetekre is, amikor a halál motívuma a cselekmény szintjére is átkerül, vagyis a műben halálesetekről olvasunk. A regény színtere a rendkívül zárt és szűk terű Jajdon, a gödörvilág. A városka legmagasabb pontján a temetőt találjuk - a "gödörlétet" élő lakók csak ide kapaszkodhatnak fel. S ahogy a lakókra halál vár, úgy a városra is - Jajdon elkerülhetetlen pusztulásáról Ilka és Dénes vízióját egyaránt olvashatjuk. "Az utca, a város végül dobra kerül - közben rászánják magukat új valakik, hogy leszaggassák az ablakokra szegezett deszkákat - mert kegyetlen valóság, de itt már nem lesz feltámadás, innen nincs mit a jövőbe menteni: rozsdás szerszámokon nem esik többé fogás, a házak fedele beázott, a mestergerenda roppanásig ereszkedett, a pinceboltozat beszakadt és padlásra vándorolnak a fejedelmek." (342.) "A templomtorony beleszürkülne az ácsorgásba a Deák-domb alatt, üresen maradnának a házak, az udvarokat fölverné a gaz, begyepesedne az út, a műhelyekben megrozsdáznának a szerszámok, és többé a vásáros szekerek sem zörögnének a piac felé. Csak ő jönne néha, s nyitna a kisasszonyra kaput. Valahogy szívesen dédelgette egy ideig ezt a furcsa városhalált, mely egyedül az ő számára őrizné a leányt." (148.) A pusztulás előtti pillanatokban ábrázolt Jajdon haldoklása már megkezdődött: lakói közül többen "élőhalottként" íratnak le: "talán mióta él, kíséri és kísérti szülei, nagybátyái, nagynénéi szobáiban az élve enyésző emberi test lebegő párája, anélkül hogy utálkozott volna valaha is emiatt." (177.) "Mintha életben temetnék és gyászolnák el egymást." (203. - Szendynéről és Béla úrról van szó.) Az élő Szendynét egy ízben egyenesen földből valóként írja le a szöveg: "már-már természetesnek tűnt a hihetetlen, hogy földből gyúrták az emberi létezőt. A szürkéssárga öregasszonyarc: felázott temető földje; mintha már anyja ködös-esős szemén át is oda lehetett volna látnia szilvafák alá." (82.) Szendyné temetésének leírásakor is azonosítódik a hús és a sár.: "Mintha őseik szétmállott húsában taposnának e késő, erőlködve menetelők - múltjuk koloncaként tapad rájuk a sár." (157.) A lovak a koporsó mellé majdnem berántják a jajdoniakat is: "És azok a sikátor agyagos sarába mintha belehúznák maguk után a jajdoni gyászolókat is." (156.), akiktől nem idegen a szász: "Nagyon illik ezekhez a jajdoniakhoz a fekete bokszcsizma, a fekete ruha." (151.). A város pusztulásának további leírásait keresve felfedezhetjük, hogy a halál a regényben összekapcsolódik egy nagy motívumkörrel: a bor, szőlő, szüret körével. A bor és a halál kapcsolatát mutatja a következő részlet: "Csak olyan gyászosak ne lennének, mikor borért beállítanak." (30. A regényben az egész mondat kurziválva van. Sz. Zs.) Szendyné temetésén Dénes a koporsót boron úszva képzeli el: "No és elmért nekik néhai özvegy Szendyné és Ilka leánya annyi bort, hogy ha azt most mind ide az udvarra lehetne rekeszteni, nem látszana ki csak a cifra koporsófedél: fényes, barna hajó. Himbálózna a boron a gyászolók fölött." (150.) Amikor Dénes Ilka parancsára egy hordót szállít Szendyné halálának reggelén, saját magát képzeli a hordóba, összekapcsolva ezzel hordót és koporsót: "Igaz, amint a hátát az új hordónak vetve a városon végigszekerezett, egyszer csak arra gondolt bágyadt-játékosan, hogy most alán jobb volna belül lenni ennek a hatalmas edénynek a dongáin, abroncsain [...]. Oszt közben megjönne a temetkezési vállalkozó, hozná a koporsót, a szegény Krisztina ténsasszonyét. Tölgyfahordó meg tölgyfakoporsó; jól megférünk majd egymással a tágas udvaron. A ténsasszonyt kivinnék a Kápolnán, engem meg alágurítanának a pincébe. Kinek ahogy dukál." (125.) A szőlő és a szüret motívumokkal is találkozunk Szendyné haláláról olvasva: "A haj érintésétől kicsit fázni kezdett, szinte azt várta, a csapzott szürke tincsek megzizzennek, mint elszáradt siska didergő szőlőtőkék alatt." (65.) "Aztán vége lett a szüretnek. Sajtolták a szőlőt, és menni készült özvegy Szendyné." (207.) A jajdoni iparosok és a hajdan tímárkodással foglalkozó Szendy-család lassú haldoklásának egyik fázisa az, amikor az iparosok szőlőtermesztéssel és borméréssel kezdenek foglalkozni. A Szendyek életében ez a váltás Szendy Endre halála után történik meg, a városban pedig a regény ideje alatt folyamatosan zajlik. A még megmaradt jajdoni mesterek hetivásárra vitt portékái mind a szőlőműveléshez, ill. a halálhoz, temetéshez kapcsolhatók: "törékeny cserépkancsó, tartós tölgyfahordó, szekérkerék, meg faragott sírkő" (18.). E folyamatról beszélget az alábbiakban Ilka és Béla úr is: "De a szőlő ma mégis többet hoz, mint egyéb. Miért talán valaki bezárta a műhelyeit? Még éppen nem. De meglásd, eljön az is. Kevesebb csizma szakad? Vagy több ideig nyűvik ma az ujjast, mind hajdanában? Ugyan. Megjelent a bolti bakancs. Az olcsó gyári posztó. Az teszi be az ajtót nekik. Most még van, ahogy van, de nem adok tíz esztendőt, mehetnek a szemük világába mind az idevaló mesterek." (341.). A regényben a halállal összekapcsolódó szőlő, szüret és bor motívuma a jajdoni iparosréteg végleges eltűnését jelzi. S a városban egyre több lesz a halált hozó bor, miközben a kutakból folyamatosan fogy a víz: "Sajnos a városnak nem eladók a kútjai. Kevés van belőlük, így is várni kell, míg a kanta sorra kerül. Ezer emberre alig egy csurgó esik. Igyanak bort, ha nincs vizük." (28.) |