Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál októberi 16-i nyitóprogramjának középpontjában Vidovszky László korai munkái állnak. A Zeneakadémián a művekhez kapcsolódó gyerekfoglalkozásokat szerveznek, majd Dargay Marcell tart előadást Bódy Gábor rendező Psyché filmjéhez írt kisérőzenéről, valamint az ezzel szoros kapcsolatban lévő Nárcisz és Echo kamaraoperáról. Ez utóbbit az előadás után Nagy Péter István szcenírozásában láthatja, hallhatja a közönség, számos kiváló hazai előadó részvételével.

„Színház az egész világ” – mondja Shakespeare Ahogy tetszik című darabjának 2. felvonásában Jacques, és nehéz vele vitatkozni. Mivel a zene is része a világnak, Shakespeare-rel egyetértve mondhatjuk, hogy a zene is színház, mégpedig nemcsak az opera, az operett meg a musical, hanem minden zene.

A Kossuth-díjas Vidovszky László három kultikus műve, amely a fesztivál programjain szerepel, különböző perspektívákból mutat rá a zene színpadi természetére. Az 1972-es Autokoncert mintha egy Beckett-dráma záróképe lenne: a színpadon állványokra rögzített hangszerek, ember sehol, két „játékos” a színfalak mögül irányítja a hangszerek lezuhanását és az abból létrejövő zenét.

„Az üres színpadon harminc másodpercenként önmaguktól lezuhanó és hangot adó tárgyak tragikuma, költészete és az a végtelen ökonómia, amitől mindez szigorú zenei formává válik, mélyen megrázott” – mondta a műről Kurtág György. A darab a nyugati zenekultúra végének kérdését veti fel, s bizonyos értelemben az 1981-es opera, a Nárcisz és Echó is erről szól. Az önmagába beleszerető ifjú története, amelyet Ungvárnémeti Tóth László 19. századi drámája nyomán dolgozott fel Vidovszky, rendkívül tarka (ahogy egyes elemzői fogalmaznak: „posztmodern”) operai köntöst kap, amelyben a keringő, a csárdás, a ragtime, az operett és a nagyromantikus zongorazene egyaránt helyet kap, s áll össze valamiféle zenetörténeten túli stílussá. 

Az I. emeleti előadóteremben 17.30-tól Vidovszky László filmzenéjéről és operájáról Dargay Marcell tart előadást.

Kiemelt kép: Vidovszky László. Huszti István fotója