A világjárvány természetesen a zenei szakmát sem kímélte, hiszen az élő zene jelenti a fő bevételi forrást az ágazatban. De vajon mi a helyzet a kiadással, legfőképp a jó öreg „bakelittel”?

A legfrissebb ProArt zeneipari jelentést még decemberben publikálták, mely a 2019-es év mellett a 2020-as év első felét is vizsgálta, az ő számaik mentén nézhetjük meg, hogyan alakul a helyzet itthon.

A fenti ábrán 2020 még nem látszik, de predesztinálható, hogy ha nem is olyan mértékben, mint az elmúlt években, de valamennyire nőtt a hangfelvételipar bevétele, a MAHASZ statisztikája például elég ígéretes képet fest. A növekedés nemcsak az összesítésre és a digitális bevételekre igaz itthon, hanem – ellentétben a legtöbb európai országgal – a fizikai eladások mértéke is nőtt a 2018-ashoz képest, ami elsősorban a vinileladások erősödésének köszönhető. Érdekes adat az Egyesült Királyságból, hogy 2020-ban 1987 óta először előzte meg a vinil az összvásárlásokban a CD-t. 

Ehhez képest nálunk még mindig erősebb a CD, ami leginkább egy magyar sajátosságnak, a „benzinkutas cédének” köszönhető. A vinil itthon is és globálisan is a 2010-es évek óta reneszánszát éli, a HAIL – Magyar Független Lemezkiadók Egyesületének tagjai is ezzel a formátummal foglalkoznak elsősorban.

Az itthon eladott lemezek 88 százalékban külföldi zenekarok és előadók lemezei, ami igen magas szám, és azt mutatja, hogy a hazai kiskiadóknak, előadóknak, zenekaroknak nagyobb láthatóságra lenne szüksége ahhoz, hogy el tudják adni a felvételeiket. A HAIL is azon dolgozik, hogy a független kiadókat egybe tetrelje, érdekeiket képviselje és nagyobb láthatóságot biztosítson nekik a hazai és a külföldi piacon.

Nyitókép forrása: Wikipédia