A legjobb magyar lemezborítók az Illéstől az Edda Művekig
Ötvenöt éves a Szász Endre tervezte Omega-album, az Éjszakai országút borítója, és 35 éves a Hegedűs György és Pálfi György alkotta Edda Művek 1. tasakterve. Ünnepi hangulatban összeállítottuk minden idők öt legjobb magyar lemezborítójának listáját. Az Omega borítóján azt olvashatjuk, hogy a lemez neked szól, játszd hangosan, amihez hozzátehetjük: ezek a borítók neked készültek, nézd meg őket alaposan.
1. Bergendy: Hétfő (Hét fő) (1973)
Tasakterv: Sajnovits Sándor
A Hétfő (Hét fő) a Bergendy-együttes második magyar nyelvű stúdióalbuma volt, az első magyar konceptalbum, és ez az első dupla lemez is. 24 dalt tartalmaz, a nap minden órájához tartozik egy szám. A tasakterv Sajnovits Sándor munkája, a coveren a zenekar tagjai egy aluljáró lépcsőjén állnak, a tömegben, színesben, a járókelők azonban fekete-fehérek. Az album hátoldalán már ágyban látjuk a zenekar tagjait nyakig felhúzott paplan alatt, ami kifejezi a teljes napot, a munkás reggelt, majd az estét.
A gatefold album belső fotóin életképeket látunk, a zenekar tagjainak a hétköznapjait mesélik el, látjuk Demjént a piacon, a zenekar tagjait a rajongók között, látunk egy kisfiút iskolába menet… Mindez a zenekari tagok portréjának sziluettjére montírozva. Sajnovits reklámfotósként is dolgozott, ő jegyzi a Fabulon híres, Pataki Ágival készített sorozatát. Sajnovits a Luxus Áruház és a Clara Szalon ruhatervező iparművészeként is dolgozott, festményeiből kiállításokat rendeztek Frankfurtban és Barcelonában, de ő tervezte a Piramis angol nyelvű albumának tasakját és az Omega Nem tudom a neved című lemezének borítóját is.
Fontosabb dalok: Ébredj, napsugár! Vén hobó, Iskolatáska, Úthenger, Hadd főzzek ma magamnak
2. Illés: Illések és pofonok (1969)
Tasakterv: Szyksznian Wanda
1969-ben jelent meg az Illés talán legjobban sikerült nagylemeze, az Illések és pofonok, Szyksznian Wanda kinyitható borítójával, kivágható mellékletével. A tasak hipnotizáló op-artos körei és egyéb geometrikus formái olyanok, mintha az ellenkultúra nagy asztalterítője lenne, amelyen a hippi forradalmárok megfogalmazták a beat 12 pontját.
A tasakban a szétnyitáskor félköríves papírbetét „ugrik fel”, míg a melléklet egy kivágható, összeragasztható és lemeztányérra állítható papírhenger, amit a lemezre illesztve, majd a lejátszón körbeforgatva egy afféle pop-art laterna magicát láthatunk.
Szyksznian Wanda, a lengyel származású grafikusművész 1968-ban másodéves volt a Képzőművészetin, amikor az Illés grafikust keresett. Ekkor kérte föl Bródy János a zenekar arculatának kidolgozására. Bár már dolgozott az OTP-nek is, de az országos ismertséget az Andy Warhol hatását is mutató Illések és pofonok tasakterve hozta el számára.
Fontosabb dalok: Újra itt van, Történet M.-ről, Keresem a szót, Oh, kisleány, Nem akarok
3. Omega: Éjszakai országút (1970)
Tasakterv: Szász Endre
Az Éjszakai országút dupla borítóján Szász Endre arany és ezüst színt egyaránt használó alkotása látható, ami a magyar pop egyik legkülönösebb és egyik legerősebb művészi igényű grafikai munkája. Az 1970-ben publikált szürreális, álomszerű kép egyben a magyar beatkorszak nagykorúságát is jelezte, hiszen már a „loboncos, hőzöngő fiatalok” mögé beállt a kortárs képzőművészet is, afféle védnökséget vállalva. A Csíkszeredában született Szász Endre ebben az időben lett országosan ismert alkotó, ő volt az 1968-ban készült Egri csillagok díszlet- és látványtervezője, sőt ő alakította a filmben a festőt is.
Az Éjszakai országút album minden artisztikus eleme ellenére nem futotta ki magát, egyrészt azért sem, mert nem voltak rajta slágerek, hiszen ekkor a zenekar már a progresszívebb irányok felé orientálódott, illetve nem sokkal a megjelenése után Presser Gábor és Laux József kivált a zenekarból, hogy megalakítsa az LGT-t. Ezek után az MHV sem volt motivált abban, hogy folyamatosan az üzletekben tartsa, az Omega pedig új műsorral állt a közönség elé, és hazatalált a sötét, éjszakai országúton.
Fontosabb dalok: Oh, jöjj!, Az éjszakai országúton, Oh, Barbarella
4. Edda Művek 1. (1980)
Tasakterv: Hegedűs György, Pálfi György
Az Edda Művek 1980. április 29-én megjelent bemutatkozó albuma a magyar hanglemezgyártás egyik legnagyobb sikertörténete, amihez hozzájárult az Edda komplett ellenvilága. Könnyen lerajzolható, mégis hatásos logót, a pusztuló ipartelepek és a munkásvilág stilizációját látjuk a Hegedűs György és Pálfi György tervezte coveren. A címoldalon egy lángvágóval vaslemezbe vágott Edda felirat látható, alatta dőlt betűvel ott a „művek”, ami jelzi: nem csak rockzenekarról van szó, az Edda másféle közösség.
A borítón egy svájcisapkás kohászt is látunk, amint éppen rágyújt az üzemcsarnokban, nyilván ezt 1980 elején is tiltotta a munkavédelmi szabályzat. Az album a kiszolgáltatottak oldalán álló, a munkásgyökereit felvállaló produkció, a koncerteken Pataky Attila munkásoverálban lép színpadra, a tasak hátoldala egy spirálfüzet lapjain lévő összefirkált montázs. A kreditet soroló betétlapon is kitépett spirálfüzetet idéző grafikát látunk, sőt a korong címkéje is hozza ugyanezt a kézzel, spirálfüzetbe írt arculatot. Az album minden idők egyik legjobb magyar hard rock albuma, amely két év alatt platina státuszt ért el, részint az olyan slágereknek köszönhetően, mint a Minden sarkon álltam már vagy az Elhagyom a várost.
Fontosabb dalok: Egek felé kiáltottam, Ahová eljutok, A fémszívű, Álmodtam egy világot
5. Locomotiv GT: Bummm! (1973)
Tasakterv: Kemény György
Az LGT harmadik nagylemezét sokan tartják minden idők legjobban sikerült hazai rockalbumának, amelyen olyan dalokat hallunk, mint a Ringasd el magad, a Gyere, gyere ki a hegyoldalba, az Ő még csak most tizennégy vagy a Miénk itt a tér.
Ezen az albumon teljesedik ki Barta Tamás zseniális gitárjátéka, és valójában a basszusszólamok nagy részét is Barta játszotta fel, mert a Frenreisz Károly helyére érkező Somló Tamás ekkor még csak ismerkedett a basszusgitárral. (A lemeztasak belső fotója ezt nem is hazudja el, Somlót nem gitárral ábrázolják, mikrofont szorongat.) Az album patinájához Kemény György színes kinyitható tasakra tervezett grafikája is hozzájárult. Kemény tervezte a Régi idők focija, a Biciklitolvajok és a Kabaré című filmek plakátjait, és számos reklámgrafikát (Biopon, Sztár üdítő) is.
A Bummm!-borítóban többek között az volt a szokatlan, hogy fektetett volt a cover kép, amit, ha kihajtottunk, plakátminőségű, teljes zenekari állóképet kaptunk, melynek érdekes statikája van, ugyanis a középpontjában nemcsak a zenekari tagok portréja áll, hanem a zenészek lába előtt álló meggyújtott kanócú bomba is, ami egy afféle stilizált mikrofon.
Fontosabb dalok: Miénk itt a tér, Kék asszony, Vallomás