Játékból értünk halnak – a Liliomfi a Vígben

Színpad

Ifjabb Vidnyánszky Attila Lilomfi-rendezésének erőssége csaknem tíz évvel ezelőtt az az ifjonti hév volt, amelytől izzott a budaörsi előadás. A Vígszínházban is szellemes ötletek és remek színészi alakítások sorakoznak, mégsem sikerül a hatalmas térben bensőséges-zajos örömünneppé varázsolni az estét.

Keresztes Tamás a Liliomfi című dararab címszerepében a Vígszínházban
Keresztes Tamás a Liliomfi című darab címszerepében a Vígszínházban

„Maga nem szereti a színházat? – Nem az, hogy nem szeretem, saját halottamnak tekintem” – mondja a szerepéből kikacsintva Rudolf Péter Szilvai professzora. Pedig a színház él, ezt a Liliomfi sziporkázó jelenetei ékesen bizonyítják, azonban a lendületet nem sikerült végigvinni az előadás egészén. A darabátdolgozás – Vecsei H. Miklós munkája – lényegében a korábbi átiratra épít, de hangsúlyait tekintve kissé átalakult. A történet itt is lehetőséget ad az alkotók számára a saját szakmájuk nehézségéről, nyomorúságáról és szárnyalásáról vallani, ám a korábbi előadás hangsúlyos mottója: „Hagyjanak minket játszani!”, nem lesz központi gondolattá. Számomra sokkal inkább a színjátszás és színház öröméről mesél egy olyan világban, amikor alig akad valami, aminek ezerszázan együtt, szívből tudunk örülni.

Ifjabb Vidnyánszky Attila a Vígszínház kivételesen nagy terében is igyekszik bevonni a nézőket az előadásba. A segédteátristák már a nézőtéren lengetik a színház zászlaját, visszafogottan incselkednek a helyüket keresgélőkkel, a szünetben pedig zsíros kenyérrel vendégelik meg a nézőket. De Liliomfiék botcsinálta menekülési kísérletüknél is az emeleti páholyban ülők jóindulatára apellálnak.

Előtérben Zoltán Áron ifj. Schwartz és Borbiczki Ferenc Schwartz szerepében a Liliomfi című előadásban
Előtérben Zoltán Áron ifj. Schwartz és Borbiczki Ferenc Schwartz szerepében a Liliomfi című előadásban

Csiki Csaba díszlete lenyűgöző: az egymásból nyíló, összeakadó, olykor sehová sem tartó fehér, kopott ajtók, ablakok sorjáznak a zsinórpadlásig. A látvány azonnal elragadtatással tölt el, azonban nem sikerül igazán bejátszani ezt az óriási teret, a felső járásokat csak ritkán használják, a különös nyílások némelyike pedig csupán egy-egy „eltévedt” szereplő számára jelent humorforrást. A legszembeötlőbb mindez a darab indításakor: egy ilyen hatalmas térben két egymásba forgatott ajtó szűkös dobogóján kergetik egymást a szomszédos szobában elszállásolt szereplők. Ez egyfelől érdekes csiki-csuki, másfelől azonban annyira leszűkíti a játék egyébként gesztusaiban, elrajzoltságában szinte szemtelenül tágas miliőjét, hogy eleinte azon gondolkodom, nem lett volna-e jobb helyen az előadás a Pesti Színházban.

A történet itt is „elmeséltetik”, és ez a mesélés, a színház egyszerre kint és bent játéka legtöbbször csodálatosan működik. Méhes László Szigligeti Edeként kezdi írni a darabot, aztán időnként szereplőként támasztja a kocsmapultot, majd szövi tovább a figurái sorsát, jelenléte mindvégig tartalmas.

„Minden müvészetek / Fején a korona: / A mi művészetünk, / Ellen ki mondana? / Mi szép, mi szép, mi szép / A mi föladatunk! / Legyünk büszkék reá, / Hogy színészek vagyunk”[1] – írta Petőfi Sándor mindössze öt évvel Szigligeti vígjátékának megszületése előtt. Szigligeti darabjában azonban a színészet egy „tisztes” megélhetéssel rendelkező Szilvaiból a Dii immortales![2] felkiáltást váltja ki, a Vígszínház előadásában pedig még a lámpaégő sem bírja a feszültséget, a színész szó elhangzására lázas szikrázásba kezd, majd szétdurran. Hegedűs D. Géza egy tömbből faragott fogadósa pedig a nyomaték kedvéért még a földre is köp, valahányszor kiejti ezt az elátkozott hivatást. Ezzel áll szemben az a vallomás, amit a színészek a végén, szerepükből kivetkőzve mondanak el: „én ellenállhatatlan szenvedélyt érzek a színészethez...” És mindezt jelenlétükkel is folyamatosan bizonyítják. A tetszetős epizódokat újrajátsszák, felgyorsítva, eltúlozva, néhol a nézőkhöz fordulva, hogy akkor ez most sok vagy hatásos.

Előtérben Varga-Járó Sára Erzsi, Hegedűs D. Géza Kányai és Gyöngyösi Zoltán
Előtérben Varga-Járó Sára Erzsi, Hegedűs D. Géza Kányai és Gyöngyösi Zoltán Gyuri szerepében a Liliomfi című előadásban

Az előadás kissé nehézkesen indul, a közönségnek át kell adnia magát a commedia dell'arte teljes eszköztárát felvonultató színészek játékának. Igazán a második résztől kel életre, ahol ügyes ritmusban váltják egymást a vallomásos és derűs vagy kacagtató jelenetek, ráadásul mind hangsúlyosabbá válik Kovács Adrián és Mester Dávid zenéje. Az eleinte aláfestésként szolgáló, népdalokat, népies dallamokat idéző muzsika az előadás fontos szegmense, ami a Csángálló zenekar színpadi megjelenésével előtérbe kerül. A dalok – amelyek szövegeit Vecsei H. Miklós jegyzi – ugyancsak leleményesek és üdítőek, Berecz István koreográfiája pedig élettel teli. Cs. Kiss Zsuzsanna jelmezei hatásosan segítik a karakterépítést: egyszerre elrajzoltak, tetszetősek, miközben szellemes ötleteket vonultatnak fel – a harmonikaként használt mellénytől a pulikutya subájáig.

Keresztes Tamás lubickol a szerepében: egyik pillanatról a másikra vált „gúnyát”, hanglejtést, gesztusokat. Számára az élet is önfeledt játék, semminek nincs tétje, és ez a könnyed, mégis ízléses komédiázás szerethető és karakteres figurát rajzol. Ötvös András lenyűgöző energiákkal kelti életre Szellemfit, ő élhet a legtöbbet a „színház a színházban” helyzet adta lehetőségekkel. Olykor esetlen, máskor karakán, és minden „színészi” megszólalásában karikíroz.

Előtérben Keresztes Tamás Liliomfi és Gál Réka Ágota Mariska, háttérben Szilágyi Csenge Kamilla és Ötvös András Szellemfi szerepében a Liliomfi című előadásban
Előtérben Keresztes Tamás Liliomfi és Gál Réka Ágota Mariska, háttérben Szilágyi Csenge Kamilla és Ötvös András Szellemfi szerepében a Liliomfi című előadásban

Szilágyi Csenge Kamillája a szokásosnál fiatalabb nő, aki „már rég színésznő lett volna, ám hölgynek egyedül, oltalom nélkül, igen veszélyes ez a pálya, főképp ha szép s fiatal”. Na, hát ő egyik sem, erről a színésznő még a páholyból is jól kivehető bajuszfestéssel is gondoskodott. Csodálatos, ahogyan keveredik benne egy mindenáron házasodni vágyó vénlány és egy színésznői álmokat dédelgető, kissé trampli nő. Hegedűs D. Géza Kányaija is hús-vér karakter: elveiből nem enged, nem hisz a saját szemének sem, és mindezt robusztus kérlelhetetlenséggel teszi.

Gyöngyösi Zoltán félszeg, mégis pukkancs Gyurija ismeri a világot, még Egerből. Liliomfi és Szellemfi úgy csavarják az ujjuk köré a jóhiszemű fiút, ahogy nem szégyellik. Választottja Erzsi, aki nem akar hősszerelmes lenni, csak sima. Varga-Járó Sára gyönyörűen énekel – ez már a Pinokkióban is kiderült –, ereje mégis abban rejlik, hogy egy szerethető, józan nőt varázsol a színpadra, aki hétköznapi meglátásaival az ábrándos színészek tökéletes ellentéte.

Rudolf Péter Szilvai professzor,  Méhes Lészló Ede és Hegedűs D. Géza Kányai
Rudolf Péter Szilvai professzor, Méhes Lészló Ede és Hegedűs D. Géza Kányai szerepében a Liliomfi című előadásban

Rudolf Péter több mint negyven éve Liliomfit játszott, most Szilvai professzort, és bár makacs, időnként morózus figura, játéka arról tanúskodik, hogy lélekben ő még mindig inkább valódi teátrista. Gál Réka Ágota bájos, ábrándos fiatal lány, aki hétköznapjait is Shakespeare szerelmes tragédiájának bűvöletében tölti. A különböző generációk örömteli „együtt játszását” nézni is jólesik. A segédteátristák, Molnár András és Nyomárkay Zsigmond is mindvégig teljes odaadással vannak jelen.

Az ifjú Schwarz jelenete bravúros. A Keresztes Tamás által megformált osztrák sokkal hitelesebbnek tetszik, mint a kockás öltönyben érkező, ondolált hajú bécsi fogadós. Igazán szórakoztató, ahogyan kifüstölik a zavarodott Zoltán Áront, aki ebben a röpke jelenetben is érdekes figurát mutat. Apja, Borbiczki Ferenc „párbaja” Hegedűs D. Gézával roppant mulattató, a végén pedig mindenki kinyír mindenkit, ahogyan egy jó királydrámában illik. Ja, mégsem. Merthogy valójában ez is csak játék. Játékból élünk, halunk, és ha már így van, szeressük a színházat, mert ők játékból értünk halnak!

Fotók: Dömölky Dániel


[1] Petőfi Sándor: Színészdal, 1844

[2] Halhatatlan istenek!