A prágai tavasz rádiósai szerint annak van értelme, ami veszélyes

Film

A prágai tavasz hasonló pontja a cseh történelmi múltnak, mint ötvenhat nekünk, magyaroknak. Jirí Mádl pedig olyan, a közönség és a kritika által is elismert filmet forgatott a témában, amelyből a világ bármely országa eltanulhatja, milyen egy jó történelmi mozi. Kritika a Rádió című filmről.

Rádió (2025) Fotó: Vertigo Média Kft./ Jiří Mádl
Rádió (2025). Fotó: Vertigo Média Kft. / Jiří Mádl

Lassan meg sem lepődünk azon, amikor egy cseh film a hollywoodi blockbustereket is megszégyenítő nézettséget generál hazájában. Néhány éve a Futni mentemet is inspiráló Nők, ha futnakot több mint másfél millióan látták, tavaly pedig hasonlóan sikeresen szerepelt a kasszáknál a Jirí Mádl rendezte Rádió (Vlny). Világpremierjét a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon tartották, ahol elnyerte a közönségdíjat, de a csehek hivatalos Oscar-nevezettje is ez lett nemzetközi film kategóriában. A shortlistnél nem jutott tovább Mádl, a hazai siker viszont bőven kárpótolhatta: 2024-ben az ő filmjét látták a legtöbben a cseh mozikban, sőt a magyar forgalmazó, a Vertigo tájékoztatása szerint „a Rádió jelenleg minden idők harmadik legnagyobb bevételét elért cseh filmje”.

Mádl filmje a prágai tavasz idején játszódik. 1968 első felében Csehszlovákia vezetése kísérletet tett az „emberarcú szocializmus” létrehozására; az újonnan megválasztott párttitkár, Alexander Dubček és az államfő Ludvík Svoboda vezetésével reformprogram indult, amely értelmében számos, kirakatperekben elítélt embert rehabilitáltak, és a sajtócenzúrát is megszüntették. Az enyhülés nem tartott sokáig: a Szovjetunió nem nézte jó szemmel a változást, így az augusztus 20-ról 21-re virradó éjjel a Varsói Szerződés öt tagállama megszállta Csehszlovákiát. A reformer politikusokat Moszkvába hurcolták, és erőszakkal aláíratták velük a megszállást igazoló jegyzőkönyvet – a szocializmus emberarca odalett.

Rádió (2025) Fotó: Vertigo Média Kft./ Jiří Mádl
Rádió (2025). Fotó: Vertigo Média Kft. / Jiří Mádl

A mi szempontunkból különösen fontos az átmeneti sajtószabadság, hiszen a szóban forgó film a Csehszlovák Rádió ’68-as tevékenységét követi nyomon a reformokat megelőző küszködéstől az átmeneti eufórián át az újabb kiábrándulásig. Az okosan megválasztott nézőponttal egyrészt sikerül kikerülni a teljesség igényének a csapdáját, vagyis azt, hogy az alkotó több mint két órában átfogó tablót próbáljon adni egy komplex eseményláncolatról (ez úgyis lehetetlen), másrészt a történet központi témái is mintegy kijelölik önmagukat. Persze végső soron az olyan, mindig aktuális sajtóetikai kérdések, mint a forrásválasztás, a függetlenség vagy a szabad véleménynyilvánítás sokkal általánosabb problémákra mutatnak rá, és ezek mind egy dilemmában kumulálódnak: behódolunk a rendszernek, vagy ellenállunk?

Kisember a tűzvonalban

A főszereplőt, Tomást (Vojtěch Vodochodský) a történet elején politikailag passzív figurának ismerjük meg; a közéletnél sokkal jobban érdekli kamasz öccse, akit a szülők halála után egyedül nevel. Pável (Ondřej Stupka) ellenben ott lázad, ahol tud, diáktársaival tüntetésekre jár, és áhítatosan hallgatja a Csehszlovák Rádió Nemzetközi élet rovatának demokráciapárti vezetőjét, Milan Weinert (Stanislav Majer). A sors azonban úgy hozza, hogy Pável helyett bátyja kerül Weiner közelébe, mikor kénytelen otthagyni korábbi munkahelyét és a szerkesztőség technikusaként kezd dolgozni. Tomás gyorsan a tűzvonalban találja magát, mikor a szerkesztőség birtokába jut egy békés tüntetés véres leverését megörökítő kazetta.

Bármennyire ódzkodik tőle, fel kell adnia közönyét, azt viszont ő dönti el, hogy az állambiztonság besúgójaként vagy a szabad véleménynyilvánításért küzdő rádiós munkatársként teszi ezt.

A kérdés persze nem ilyen egyszerű, és a film erényei közé tartozik, hogy kellően komplex módon járja körbe a kisember diktatúrához való viszonyát. Tomás szürke figura: nem rossz ember, sőt családcentrikussága és a tény, hogy szülei halála miatt korán kellett felnőnie, kimondottan szimpatikussá teszi, ugyanakkor elárulja a benne bízó kollégákat, még ha öccse védelmében cselekszik is. Tetteit a film első felében nem saját meggyőződése motiválja, hanem a kényszer – jellemfejlődése akkor indul el, mikor nem külső, hanem belső tényezők hatására kezd döntéseket hozni.

Rádió (2025) Fotó: Vertigo Média Kft./ Jiří Mádl
Rádió (2025). Fotó: Vertigo Média Kft. / Jiří Mádl

Tomás környezetében már kevesebb összetett figurával találkozunk. Az öccséről nem tudunk meg többet azon kívül, hogy lázad a fennálló rendszer ellen – nagyobb gond, hogy az sem derül ki, e szembenállás őszinte meggyőződésből, kamaszos dacból vagy esetleg a csordaszellem elsöprő erejéből fakad-e. A szerkesztőség tagjai közül a főhős szerelme, Vera (Tatiana Pauhofová) karaktere a legárnyaltabb, de a kissé indokolatlan romantikus szál az ő személyiségéről is eltereli a figyelmet.

„Mi kiállunk önökért, önök is álljanak ki értünk”

A néhány, fent említett hiányosságról azonban könnyen és szívesen elfeledkezünk a következetesen építkező és sodró lendületű történet mellett. Noha eleinte úgy tűnhet, hogy a már emlegetett kazetta lesz a cselekmény középpontjában, az „csak” egyike a katalizátoroknak, a szerkesztőség külföldi kapcsolatai és objektív hírközlésre törekvő működése miatt már egyébként is rajta volt az állam radarján. Sokkal fontosabb Tomás belső konfliktusa, a passzivitástól a túlélésen át a morális állásfoglalásig tartó útja, illetve ezzel párhuzamosan a rádió sorsa.

Rádió (2025) Fotó: Vertigo Média Kft./ Jiří Mádl
Rádió (2025). Fotó: Vertigo Média Kft. / Jiří Mádl

A dramaturgiai csúcspont mindkét történetszál esetében az augusztus 20-ról 21-re virradó éjszaka. Az addig viszonylag lassan haladó, ám mindvégig feszültséggel telített történet hirtelen felgyorsul, dinamizálódik; a néző már tudja, mi következik, a szereplők azonban csak néhány órával a megszállás előtt értesülnek a közelgő haderőről.

A tét természetesen nem az offenzíva megállítása, hanem az, hogy sikerül-e a rádiónak a valós helyzetről informálnia a tömegeket úgy, hogy a szerkesztőség tagjai tisztában vannak vele: bármelyik percben elfoglalhatják az épületet.

Akciófilmeket megszégyenítő hajszában kockáztatják az életüket, mikor a megszállás után nagykövetségeken, pincehelyiségekben illegálisan folytatják a közvetítést – a gondosan megkomponált „hadművelet” sikere Tomáson múlik, aki az egyik legbravúrosabb jelenetben úgy teremti meg a megszállt rádióépületből a külső adások technikai hátterét, hogy közben szó szerint fegyvert tartanak a fejéhez.

Rádió (2025) Fotó: Vertigo Média Kft./ Jiří Mádl
Rádió (2025). Fotó: Vertigo Média Kft. / Jiří Mádl

Adja magát a kérdés, miért kockáztatja az életét fél tucat ember egy egyszerű rádióadásért. A válasz a történelmi helyzet ismeretében igazán banális: noha a hatvanas években a televízió már kezdte átvenni a rádió vezető szerepét, továbbra is az egyik legfontosabb hírközlő médiumnak számított, ráadásul egy olyan időszakról beszélünk, amikor a diktatúra az összes rendelkezésére álló orgánumot igyekezett propagandacélokra használni. A film érzékletesen rávilágít arra is, hogy a csehszlovákok mélyen bíztak a reformer belső vezetésben, és az utolsó pillanatig úgy hitték, Dubčekék képesek lesznek szembeszállni a Szovjetunióval. Innen nézve a vártnál mélyebb értelmet nyer a szerkesztőség jelmondata is: „Mi kiállunk önökért, önök is álljanak ki értünk.” A rádiósok (honfitársaikhoz hasonlóan) kölcsönösen működő alapelvként tekintenek az országszintű szolidaritásra – épp ezért okoz majd vezetőik kényszerű visszavonulása a vártnál nagyobb kiábrándulást.

Mádl filmje több ízben rákérdez arra, van-e értelme az életünket kockáztatva kiállni egy ügy mellett. A makroszintet tekintve nemmel felelhetünk, hiszen az utolsó utáni pillanatig tartó rádióközvetítés nem változtatott érdemben az események végkimenetelén. Más a helyzet az egyén szintjén. Vera a történet egy pontján azt mondja Tomásnak, onnan ismerhetjük fel, hogy valaminek van értelme, hogy veszélyes. A férfire hatnak e szavak, és későbbi tetteivel nemcsak maga, de öccse számára is bizonyítja belső tartását, így az utolsó, felemás hangulatú képsorok egyik pozitív mozzanataként felsejlik a remény, hogy problémás kapcsolatuk megjavulhat.

A Rádió egyrészt a morális tartás mozija, másrészt egy kollektív nemzeti trauma művészi feldolgozására tett kísérlet.

Míg a fesztiválsikereket minden bizonnyal a precíz és feszes forgatókönyvnek, a hiteles színészi játéknak és az univerzális kérdésfelvetéseknek köszönheti a film, addig a kiugró hazai nézettséghez vélhetően a feldolgozott történelmi időszak is hozzájárult, hiszen a prágai tavasz azt jelentheti a cseheknek, amit nekünk '56 (náluk ugyan nem került sor fegyveres ellenállásra, de ez csak a megfilmesítés nehézségeit fokozza, hiszen ellehetetleníti a hatásvadász utcai összecsapások bemutatását). Mádl alkotása szervesen illeszkedik a huszadik századot bemutató, sajátosan európai, ugyanakkor világszínvonalú cseh mozgóképek sorába – előzménynek jó szívvel ajánljuk az ötvenes évek elnyomó rendszerét bemutató Pacsirták cérnaszálon-t Jirí Menzeltől, folytatásnak pedig a lengyel Agnieszka Holland rendezte Olthatatlan című minisorozatot, amely néhány hónappal a Rádió eseményei után játszódik, és az önmagát felgyújtó Jan Palachról, valamint figyelemfelkeltő tiltakozásának hatásáról mesél.

Rádió című film május 22-én debütált hazánkban, művészmozikban még most is elcsíphetjük.