Jóga 2.0: ősi spirituális ösvény vagy menő fitnesztrend?

Tudomány

Indiai aszkéták, transzcendentális Beatles, puppy jóga és feszülős nadrágok: egy szellemi rendszer, amely ma már globális brand és milliárdos iparág.

jóga Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

Június 21-én, a jóga nemzetközi világnapján a világ számos pontján emberek milliói terítik le jógaszőnyegüket, hogy részt vegyenek közös gyakorlásokon, légzőgyakorlatokon vagy meditációs elvonulásokon. De vajon hányan tudják közülük, hogy a jóga története évezredekre nyúlik vissza?

A legkorábbi régészeti leletek az Indus-völgyi civilizáció Kr. e. 2500 körül pecsétjein ábrázolnak lótuszülésben ülő alakokat. A jóga szót először az ősi, szanszkrit nyelvű szent szövegekben, a Rigvédában említik: jelentése egyesülés vagy összekapcsolódás. A jóga mint szellemi rendszer a hinduizmus, a buddhizmus és a dzsainizmus vallási hagyományaiban formálódott ki, legismertebb rendszerezése a Kr. e. 2. századi Jógaszútrák szerzőjének, Patandzsalinak köszönhető.

Eredetileg nem pusztán testgyakorlás volt, hanem az önfegyelem, a meditáció, a lemondás és a spirituális megvilágosodás útja. Nyolc lépcsőfokból álló ösvénye – a jámák és nijámák (etikai szabályok), az ászanák (testhelyzetek), a pránájáma (légzőgyakorlatok), a pratyahára (érzékek visszavonása), a dháraná (koncentráció), a dhjána (meditáció) és a szamádhi (spirituális egység) – holisztikus, mindenre kiterjedő rendszer.

A jóga nyugati útja a 19–20. század fordulóján kezdődött, amikor indiai mesterek – például Swami Vivekananda – előadásokat tartottak Európában és Amerikában. Carl Jung svájci pszichiáter az egyik első nyugati ember volt, ami mélyrehatóan tanulmányozta a jógát, és rendszeresen gyakorolta is a kundalini jógát.

Former Beatle George Harrison (C) is greeted by Sitar maestro Ravi Shankar's brother Uday Shankar (R), himself a famous Indian classical dancer, and an unidentified member of the Shankar family, as he visited their home in Calcutta in 1972. Harrison who turned to India for musical and spiritual inspiration, died of cancer at the age of 58 on 29 November 2001. (FILM) AFP PHOTO TEKEE TANWAR
TEKEE TANWAR / AFP
George Harrison és Ravi Shankar Kalkuttában 1972-ben. Fotó: Tekee Tanwar / AFP
Nagy lökést adott a jóga népszerűségének aztán a Beatles is: ők voltak az elsők, akik a hindu dallamokat bevezették a modern nyugati zenébe, George Harrison szitáron is játszott.

Szabadidejét spirituális életének és Istennel való kapcsolatának ápolásával töltötte, és a többi tagot is bevezette a transzcendentális meditációba, sőt, még közös elvonulásra is elvitte őket Indiába.

Azonban a modern, tömeges nyugati jógázás arculata azóta jelentősen eltávolodott az ősi hagyományoktól, és leginkább a fitnesszel azonosul. A közösségi médiában domináló „jógatest” képe jellemzően egy karcsú, hajlékony, fiatal nő, aki bonyolult ászanákban pózol, általában egy gyönyörű tengerparton, az erdő közepén vagy egy menő jógastúdióban.

A 21. századra sokmilliárdos biznisz lett: a Nike, a Lululemon, a YouTube-jógások, a mindful office csomagok, a jóga brunch hétvégék mind eladhatóvá tették a jógát. Már van kutyás jóga is, a doga, amelyben az emberek aktívan próbálnak harmóniát elérni és fenntartani háziállataikkal. Sokszor a gazdák a kutyákat kellékként használják a jógapózaik tökéletesítésére, de néha a kutyák maguk is végeznek nyújtógyakorlatokat. És persze ott a puppy jóga, amire már Budapesten is befizethetjük az igen borsos belépőt: ezen menhelyről hozott kiskutyák futkároznak, így próbálnak meg számukra gazdikat találni.

jóga Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

Ma már több mint száz különböző jógastílus létezik, a bikram és yin jógától a szülés előtti és utáni jógán át a székes, a tinédzser- és technojógáig, légzőgyakorlatokig és a meditációs tréningekig. Hogy mennyire nagy üzlet a jóga, azt jól mutatja, hogy az USA-ban már az ötödik leggyorsabban növekvő iparág.

A mind nagyobb népszerűség ellenére a vallási közösségek egy részében idegenkedés tapasztalható a jóga spirituális gyökerei miatt, a görög ortodox egyház például kijelentette, hogy a jóga teljesen összeegyeztethetetlen a kereszténységgel, míg más, protestáns hangok egyenesen démoninak minősítették a jógázást. 2008-ban egy malajziai mufti tanács (a mufti iszlám jogász, aki vallási kérdésekben döntéseket hozhat – a szerk.) betiltotta a jógát a muszlimok számára, arra hivatkozva, hogy a jóga hindu elemei potenciálisan elpusztíthatják a muszlimok hitét.

Ezzel szemben vannak keresztény jógaformák, például a holy jóga, amelyek igyekeznek megtartani a jógagyakorlatok fizikai előnyeit, miközben kicserélik a hindu mantrákat bibliai szövegekre, így kísérlik meg keresztényíteni azt.

Ugyanakkor egyes indiai mesterek és aktivisták – például Rajiv Malhotra – szerint a nyugati jóga szellemtelenített jóga: lecsupaszított, kiüresített gyakorlat, amely elveszítette szentségét. Mások viszont úgy látják, hogy a jóga kultúrák közötti vándorlása természetes, és új jelentések születése nem feltétlenül lopás, hanem fejlődés.

Yogi et vache sacrée à l'entrée du temple d'Ekambareswara, à Kanchipuram (Inde). 1961. RV-189923
© Roger-Viollet / Roger-Viollet via AFP
Jógi Indiában egy templom előtt 1961-ben. Fotó: Roger-Viollet / Roger-Viollet via AFP

Különös paradoxon az is, hogy míg ma a jógázók 70-80 százaléka nő, a jógát Indiában évszázadokon át férfiak – aszkéták, bölcsek, guruk – művelték. A szent szövegek túlnyomó többségét férfi gyakorlók szemszögéből írták, a korai forrásokban pedig gyakorlatilag nincsenek ábrázolások női jógázókról. Az észak-indiai aszketikus hagyományok szanszkrit és népi költészete gyakran kifejezetten nőgyűlölő hangvételű. Ugyan a középkori haṭha jóga szövegek nem tiltják el a nőket a jógázástól, de mégis azt tanácsolják a férfi jógiknak, hogy kerüljék a nők társaságát.

A modern értelemben vett női jógázás valójában csak a 20. században terjedt el, amikor indiai mesterek – például Krishnamacharya, B.K.S. Iyengar – elkezdtek női tanítványokat is oktatni. Krishnamacharya például az 1930-as évektől tanított nőket Dél-Indiában, többek között feleségét és lányait, később híressé vált tanítványa volt Indra Devi, aki az első nyugati női jógaoktatók közé tartozott. Indra Devi révén a jóga az 1940-es évektől Amerikában is elérhetővé vált nők számára.

Az utóbbi években azonban megfigyelhető a férfijóga térnyerése is, amelyet sztársportolókkal és a férfiasságra fókuszáló marketingüzenetekkel adnak el.

LeBron James és Shaquille O’Neal kosárlabdázók vagy Novak Djoković teniszező büszkén hirdetik, hogy jógáznak, míg a dinamikusabb, nagyobb erőfeszítést igénylő irányzatok, mint például a power jóga az „Építs erőt és fókuszt!” jelszóval próbál minél több férfit megnyerni magának.

Ugyanakkor a jóga ma már szerves része a globális New Age/spiritualitás csomagnak is: együtt emlegetik a meditációval, a mindfulness-szel, a kristályterápiával vagy éppen a veganizmussal. A zöld jóga célja összekötni a lelki fejlődést az ökológiai felelősséggel: jógastúdiók faültetési akciókat, szemétszedő mozgalmakat szerveznek, és az ahimsza, azaz a nem-ártás alapelvét a bolygóra is kiterjesztik. Ez már túlmutat a puszta relaxáción vagy testgyakorláson, valójában közösségi felelősségvállalás a jógagyakorlat részeként és visszatérés a tradícióból eredő integrálélményhez.

jóga Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

A jóga világnapján érdemes feltenni a kérdést: mi maradt az ősi jógából, s mivé vált a modern világban? A válasz összetett: a jóga egyszerre lett fitnesztrend, életstílus, fogyasztói termék, ugyanakkor mégis őriz valamit eredeti, spirituális lényegéből. A testkultusz, a marketing és a kulturális kisajátítás árnyékában is élnek olyan kezdeményezések, amelyek a jógát visszaterelik a teljes ember – test, lélek, szellem – harmóniájának útjára.