De ketten együtt tudnak valamit. Közös az indulásuk, mindketten Bernáth Aurél tanítványaként végeztek. Közös élmény Párizs, ahová Csernus ért előbb, 1964-ben, Szabó egy évvel később. És közös a viszonyulás, a "szürnaturalista" távolságtartás, a látvány fotóval vetekedő pontossága és mögötte a láthatatlan.
Kettejüknél éppen ez a lényeg. Csernus vásznain a váratlanul érkező fénynyaláb, a földöntúli megvilágításba került testek egy időn kívüli valóságot tárnak föl; Szabó Ákos kikötői csendéletei, a vitorlások megfeszülő kötele, a csigákra eső éles fény - olyan erős, amilyen csak műtermi megvilágításban szokott előfordulni - elemi erővel választják szét a látványt és a mögöttest, az éles, kontúrosan kirajzolódó előteret és a finom pointilizmusba olvadó hátteret. A néző gyanút fog, valami fedőrétegen át próbálja meglesni a látvány mögé rejtett tartalmat, ráérez a két réteg között felgyülemlett feszültségre, igyekszik átlátni a valóság maja-fátylán.
De a tündöklő, színes, fénylő részletek nem könnyen engedik át a tekintetet. Inkább a sötét felületek, a mélyzöld háttér, a tollrajzzal vonalkázott tónusok visznek mélyebbre, ahol a felület szépségéből lassan alámerül a képzelet, és megnyílik a csoda, a lehetetlen. Csernus a Biblia epizódjaihoz fordul, amikor az emberi test drámáját szélesebb színpadra viszi, Szabó Ákos Bosch fantáziaalakjait hozza fel egy nagyszerű sorozatban, megnyúlt orrú, visszacsavart fejű állatokat és megfeszült emberarcokat, bűnöktől űzött, deformálódott figurákat, akik a szenvedéssel fejezik ki karakterüket. Csernus túlvilági fényekkel világítja be a konyhai csendéletet, a salátafej és a haltest a valóság fogságában vergődik; Szabó rézgömböt tesz ki hasonló helyzetbe, amelyik a tiszta geometria szimbolikáját belefojtja a környezet kicsinyes pontosságába.
A francia művészettörténet Budapesti Iskolának nevezte őket. Hozzájuk tartozott Gyémánt László, Lakner, Sándorfi, Méhes. Talán egyedül Szabó Ákos nem került eddig itthon közönség elé, egészen mostanáig - a Forrás Galéria kiállítása egy új felfedezés kezdete is lehetne.