A mű és ami mögötte van az Iparművészetiben

Képző

 
(MTI) - Az ipari formatervezés a design más ágaival ellentétben általában nem kiállítási műfaj, pedig lehetne az - mondta el a szakág egyik legendás hazai alakjának számító formatervező iparművész. Simon Károly felidézte: miután visszavonult az aktív tervezéstől, rendszerezte hatalmas életművét, digitalizálva csaknem négy évtizedes pályafutásának összes rajzát. Végül 1260 dokumentum gyűlt össze "a kilincstől a mozdonyon át az erőművi egységig". Mint a Ferenczy Noémi-díjas formatervező hozzáfűzte, számításai szerint munkássága során összesen mintegy 60 milliárd forintnyi érték létrehozásához járult hozzá.
 
Az öt évig az Iparművészeti Múzeumot is vezető Simon Károly kiemelte: a kiállítást úgy állította össze, hogy annak üzenete a laikus látogató számára is érthető legyen, ugyanakkor a szakmabeliek is élvezhessék. "Ha valaki végigmegy a kiállításon, akkor látja, hogy az egész tervezésfilozófia tulajdonképpen ugyanaz az egyszerűbb és bonyolultabb tárgyaknál is" - hangsúlyozta Simon Károly, hozzátéve: az emberek egy-egy tárgy használata során nem is sejtik, hogy mennyi szellemi energia kellett annak megalkotásához, mennyi munkával jár, hogy a tervezők emberivé tegyenek egy eszközt.
 
A tárlat hat nagyobb egysége ezen gondolat mentén tekinti át az óriási életművet, 84 munkát részletesebben is bemutatva, de legalább bélyegkép nagyságban az összes munkát felvonultatva.
 
Simon Károly életmű-kiállítása április 8-ig látogatható az Iparművészeti Múzeumban.