A művészeti hálózat novemberi eseményei

Képző

Mostanában oly sok ember veszti el pont azokat a gyökereket - a berögzött, biztosnak tűnő értékrendek eltűnésével, a régi, biztosnak hitt értékek feloldódásával, a személyes önmegvalósítás kilátástalanságával -, amelyek nap mint nap igazolták az egyén számára a társadalomban betöltött hasznosságát, hogy már egyenesen életek, sorsok feleslegességéről (gazdaságtalanságáról) beszélhetünk. Egyfelől, ha feltételezzük, hogy egy emberi élet lehet 'gazdaságtalan', ahhoz fel kell tárnunk azokat az egymáshoz szorosan kötődő területeket, közteret a magánéletben, vagy az egyes emberek elmeállapotát, amelyben ez az emberi élet 'gazdaságosan', hatékonyan működhet. A 'gazdaság', ha a szó szigorú értelemben vett etimológiai síkját nézzük, egy bizonyos lakó- és termelőhelyre vonatkozik. Mégis, a szót mindenféle pénzügyi tevékenységre értjük - nem csak az egyes személyek privát élete, 'háztája' léptékében, hanem akár nagyobb szociális csoportosulások szintjén. Az első nemzetközi Mail Art Kongresszust 1986-ban, Svájcban H. R. Fricker és Günther Ruch szervezte. Ennek hatásaként még további találkozók szerveződtek, például még Magyarországon is, de főleg Németországban és az Egyesült Államokban, ahol a személyes találkozásokat több hálóépítő művész (networker) folyamatos alkotói gyakorlattá tette. Az ötlet sikerének tulajdonítható, hogy a következő - jóval nagyobb kiterjedésű - 1992-es Decentralizált Hálózati Világkongresszus már az egész korabeli Networker világhálót megmozgatta. Az Artpool az akkor még újdonságnak tekintett fax-technikával decentralizálta a kongresszust. A kommunikáció és a művészet kérdéseit, a művész tarthatatlan alkalmazotti szerepét, kézműves voltát elsőként Marcel Duchamp paradigmatikus felismeréseivel szabadította fel, visszavonhatatlanul. Nem véletlen, hogy minden gondolatából egy egy új izmus keletkezett. Amiből viszont nem lett izmus, mint az erotizmus, vagy a humorizmus, ezekről elmondható, hogy még mindig kiaknázatlan és talán kimeríthetetlen lehetőségeket tartogatnak. Miért? Mert ezek a fogalmak konceptuálisak, az erotika vagy a humor külön-külön vagy együtt bárminek a része lehet, sőt mint valamely ételt ízesítő anyag, az étellel való kommunikáció alapja. Ezek után nem csoda, hogy a művészetben az izmusok múltjával a kommunikáció és ennek hálózati módjai váltak egyre vonzóbbá, és az izmus csoportosulásokat egyre inkább felváltják az alkalmi, a gyorsan változó, a kollaboratív network projektek. A 20. századi vizuális kommunikáció, pontosabban a kapcsolatművészet egymást követő fejleményei különösen érdekes feltáratlan előzményei a mára széles körben elterjedt kommunikációs technikák legkülönbözőbb módozatainak és gyakorlatának. A legnagyobb hatású előzmény Ray Johnson fluxus szellemű, koncepciózus New York-i levelező iskolája volt a hatvanas években. A fluxus-generáció európai aktivistái mint Ben Vautier, Robert Filliou, a kelet-európai Tót Endre, Milan Knizak, de a konkrét-, vizuális- és hangköltészet nagyon aktív képviselői is ugyanazokkal a hivatkozásokkal dolgoztak és voltak kapcsolatban egymással. A hivatkozás, más szóval az emlékezés mindig a feldolgozandó félig ismert előzményekről szól. A művészi megismerés az újra értelmezéstől az újrafelhasználásig az interpretációk számtalan változatát veti fel. Arra a kérdésre, hogy ki a jó művész, a válasz: aki jó kapcsolatokat épít. Aki jó kapcsolatokat épít, az tud jól kommunikálni. A ki a jó művész kérdésnek ettől kezdve nincs értelme, mert művészet ettől kezdve azonos a kommunikációval, bármilyen féle, vagy fajta műről legyen is szó. Vagyis a mű egy olyan információ, amellyel kommunikálni lehet. Íme: megérkeztünk az információs társadalom művészetébe. (Galántai György) Időpontok és programok: 2006. november 3., 8., 10. 1. A DECENTRALIZÁLT MÜVÉSZET ÉS A VILÁG előadók: Galántai György, Colette & Günther Ruch (Genf, Svájc), Peter Küstermann / Netmail (Minden, Németország), Tóth Károly (Rotterdam, Hollandia) 2006. november 15. és 17. 2. A DECENTRALIZÁLT VILÁG ÉS A MÜVÉSZET előadók: Marko Stamenkovic (O3ONE - Belgrád, Szerbia), Fuchs Péter (Budapest) 2006. november 8. 16.00 - Colette & Günther Ruch (Genf, Svájc) videó dokumentumainak parallel vetítése. 16.00 és 17.10 - DIRECT: 1995-ben készült 20 perces filmdokumentum /DVD-változat, 2006/ egy kétnapos nonstop genfi network-eseményről, öt ország öt netwörkerének (J. N. Laszlo, D. McIntosh, J. O. Olbrich, G. Ruch, W. Tietz) részvételével 16.20 és 17.30 - A LECART: 1977-es 47 perces, kétrészes S-8 filmdokumentum /DVD-változat, 2004/ 1. rész: az "écart" csoport és genfi működésük (pár látogatóval, pl. Giuseppe Chiari és Tót Endre) 2. rész: kétnapos esemény a lausanne-i "théâtre de Vidy"-ben: D. Higgins "Clown's way" cimü 300 felvonásos műve az "Ecart" csoport előadásában 16.00, 16.50 és 17.40 - Z-COMME RESEAUX: 1994-ben a francia canal plus számára készült 30 perces dokumentumfilm (? terminal image Paris, Mielle & Elrik, VHS-PAL), mintegy 40 networker, köztük Ryosuke Cohen, John Held Jr., Guy Bleus, Genesis P. Orridge, Günther Ruch, Istvan Kantor, Clemente Padin, The Subgenius Foundation, Bikini Girl, Luc Fierens, Piermario Ciani és mások anyagainak felhasználásával. 16.30, 17.20 és 18.10 - MAIL-PERFORMANCE-FAX-PROJECT: a Bernben található svájci Postamúzeum által 1994-ben készült 18 perces dokumentumfilm /VHS-PAL/, melyen H. R. Fricker, M. V. Stirnemann, G. Ruch telefon-, fax- és performanszakciója, valamint munkáik láthatók (vetitve a svájci DRS tévécsatornán 1994-ben) 18.30-19.00 - Colette és Günther Ruch - "KOLLABORÁCIÓS PROJEKTEK - ÉLÖ BEMUTATÓ" ?SOUND & MAILBOX? (30 perces hangakció 2 személyre és mikrofonra): network-költészet a következö müvészek minimálszövegeinek felhasználásával: Dick Higgins / Ray Johnson / Richard Kostelanetz / Mark Bloch / Julien Blaine / Ulises Carrion / Robin Crozier / Guillermo Deisler / Rod Summers / Ruth Wolf-Rehfeldt / Fernando Aguiar / Jiri Valoch / Wlademir Dias-Pino / Lucien Suel / Jürgen Olbrich / és mások, valamint egy rövid ismertetés a 80-as évek network világkongresszusainak fejlődéséről. 2006. november 8. 19.00 - Peter Küstermann / Netmail (Minden, Németország): ?A hálózati tevékenység megváltoztatta az életem? ? A Mail Art Mekka Minden 20 éve Diabemutatóval egybekötött előadás e soknyelvű világfi életéről, arról, hogy hála a Decentralizált Világkongresszusoknak, hogyan került be Peter Netmail művésznévvel a Guinnes világrekordok könyvébe. Peter, utazó művészpostás egyenruhájában, bemutatja azt a szerteágazó hálózati tevékenységet, amit mint mail art művész, író, festő, performer, filmes, művészetkritikus, galériás és - egy régi templomépületben található kultúrközpontban - fesztiválokat szervező végez. Tevékenységének köszönhetően szülővárosa, Minden, a "Mail Art Mekkája" címmel büszkélkedik. Peter postás-zsákjában elhozza az Artpoolba az 1986-óta rendezett Decentralizált Világkongresszusok és más művészeti projektek többnyelvű egyedi könyveit és színes katalógusait is. 2006. november 10-én, 18 órától - Tóth Károly (Rotterdam, Hollandia): Egy független művészeti laboratórium, a ZEROGLAB előadás az intézményről és a projektekről. [...] régóta foglalkoztat, hogy miböl is jön létre egy ötlet, ami még nem kristályosodik ki teljesen kész képekben vagy szavakban, hanem csak, mint csira létezik majdnem forma nélkül. Nagyjából ezektől a motivációktól vezetve hirdettem meg a Nanofesztivált. [...] Amiről azt gondoltam, hogy csak engem érdekel, arról kiderült, hogy a világ teljesen különböző részein élő embereket is legalább annyira foglalkoztatta, mint engem. Ezen felbátorodva, még két másik fesztivált is rendeztem, melyeket egy adatbázisban feldolgoztam és publikáltam az interneten. 2006. november 15. 18.00 - Marko Stamenkovic kurátor (O3ONE - Belgrád, Szerbia) Az élet gazdaságtalansága - A menekvés esztétikája című kollaboratív média projektje, az amszterdami Cinema Suitcase nemzetközi művész-csoport utazó videó installációja. A csoport tagjai Mieke Bal (Hollandia), Zen Marie (Dél Afrika), Thomas Sykora (Hollandia), Gary Ward (Irország), Michelle Williams (Anglia). A videó munkákban vizuális eszközeik, narratívájuk, reflektív voltuk segítségével az élet gazdaságtalansága egyszerre jelenik meg minden területen, melynek eredményeképpen az egyének állandó bizonytalanságban élnek, állandó gazdasági függésben, ugyanakkor szervesen elidegenedve egymástól. Látható, milyen mértékben forgatta fel az emberek életét a gazdasági és politikai faktorok összessége és hogyan próbálják megtalálni - összefogással, alternatívák felállásával, vagy éppen a teljes újrakezdéssel - saját szerepüket a gépezetben. 2006. november 17. 18.00 Fuchs Péter (Budapest) előadása a migrációs esztétikáról, a gazdaságos élet felépítéséről és megfoghatatlanságáról. A programok helyszíne: Artpool Művészetkutató Központ, Budapest VI. Paulay E. utca 60. A programok láthatók: 2006. november 3.- 17.