A vaskohók poétikája

Képző

Egy csapat tanítványát vitte kirándulni a '80-as évek közepén, amikor a német-belga határ közelében felfigyelt egy elhagyott gyártelepre, és meglátta benne az ember nélküli költészetet, a gépkorszak halálának lírai karakterét. Ekkor kezdte feltérképezni a pusztuló ipari tájat. Először csak olyan gyárakat, bányákat rajzolt, amelyek éppen összeomlottak vagy a közeljövőben ez várt rájuk, később szisztematikusan végigjárta Európa néhány iparvidékét, és rajzaival megjelenítette az épületek, szerkezetek egyéniségét. És lapjain ezek a racionális, csupán a funkciónak alárendelt, vasporral és cementtel borított, vigasztalan külsejű roppant építmények a táj szerves részeivé lettek, élőlényekké, akiknek megroggyant fémteste az ember eszményeiről tanúskodik, miközben minél kevesebb zajjal próbálnak belehalni az őket körülvevő természetbe.

 

Az óbudai Gázgyár tornyai még ma is állnak, de az antwerpeni téglagyár kéményét felrobbantották, a belgiumi Seraing öntőcsarnoka összeomlott. A modernizmus álmának torzképe ez a sorozat.

 
Az ipar által elpusztított tájelemek rehabilitációja, a rozsdazóna súlyos öröksége finom érzelmi árnyalatot kap ezektől a grafikáktól. Rudolf Schönwald már gyerekkorában közel volt a halálhoz, pontosan felméri a téma jelentőségét. Magyarul is beszél néhány mondatot, félig itthon van nálunk - Budapestnek köszönheti az életét. 1943-ban menekítették ide a szülei, amikor a náci Németországban az osztrák származású, Hamburgban, majd Salzburgban élő család egyszerre zsidó származásúnak minősült. Magyarországon internálótáborba került, majd Sztehlo Gábor és Szöllősy Kálmán rejtegette, így maradt életben. A háború után visszatért Ausztriába, sikeres grafikus lett, egy sor állami díjat kapott, színházi terveket és könyvillusztrációkat is készített, Európa-szerte kiállították a munkáit. 1985 óta az ipari épületekben látja a legfontosabb témáját, több kiállítást is rendezett az "ipari katedrálisok" grafikáiból. Az anyag az előző évben Belgiumban volt látható.