A fehér ürömből készült, keserű és magas alkoholtartalmú ital viharos pályát futott be a modernizmus kezdetén a párizsi művészvilágban. Hallucinogén hatásának tulajdonítják Van Gogh erőteljes sárgáit, Baudelaire, Verlaine, Apollinaire egyes verseit. Talán valóban része volt abban, hogy a művészet fogalma egyetlen nemzedék alatt kitágult és befogadta magába a tudat alatti folyamatokat, megnyílt az érzékek és az érzékfölötti irányában. Felidézése a XXI. század elején csak egy kis cseppjét viszi a kortárs magyar festészetbe: a galéria belső körében meghirdetett pályázat témája az abszint, a nyertes egy műgyűjtő házaspár felajánlásából három hétre Párizsba költözhet. Az abszint tehát itt csak a távolságot rövidíti le Párizs és Budapest mai művészeti élete között, az átjárást segíti egyik kultúrából a másikba.
A kiállított munkák többségében meg is született a kapcsolat. Szemethy Orsi "képeslapja" a párizsi bohémvilágból válogat ikonikus figurákat, de mindegyik figurájába maga a festőnő bújik bele, végigpróbálgatva stílusokat, műfajokat és művészsorsokat, zöld vagy vörös fénykörbe öltöztetve, álomszerű felvillanásokban. Trieb Zsuzsa tökéletesen fordította mai képnyelvre az impresszionisták felfedezte városi tömeglétet, telibe találta a plakátszínekben unatkozó fiatal pár arckifejezését, a perspektívaváltás a képen belül egyetlen erős gesztussal kapcsolja össze a jelent a születő modernnel.
Sara Berti a pszichedelikus élményt egy műtörténeti utalással szelídíti meg, míg Hangay Enikő a legyőzött tudat belső képeit a maguk vadságában kínálja. Tóth Szilvi fotóélességű cseresznyevirágzása, a vadul halmozódó rózsaszín részletek mögött lebegő női arc egy reklámfotó hangulatából hozza ki a démonit, Fabók-Dobribán Fatime zöld látomása a módosult tudatállapotot dadaista mesébe oltja.
Az abszint egyik nagy vonzereje az a pillanat volt, amikor a vízcsepp hatására a pohárban szétterjedt egy méregzöld árnyalat. A hozzá fűződő szertartások ezt az átváltozást várták, hogy vele az abszintivó is átkerülhessen a "túloldalra". A Spiritusz Galéria kezdeményezése is csak egyetlen csepp, de azzal, hogy pályakezdő művészeknek megnyitja az utat Párizs felé, lehetőséget ad az ottani bemutatkozásra, jó példát mutat a hazai műkereskedelemnek.