„Kerekes a lassú, precíz és átgondolt alkotás híve volt”

Képző

Kerekes Gábor hagyatékának gondozójával, Barta Zsolt Péterrel beszélgettünk az életműről és a Fotó-fétisek címmel az Artphoto Galériában látható kiállításról.

Kerekes Gábor új perspektívát hozott a magyar fotográfia történetébe. A hazai avantgárd egyik úttörőjeként budapesti, párizsi és New York-i tárlatokra is eljutottak képei, melyekért Balázs Béla-díjban, Párhuzamos Kultúráért díjban és Érdemes művész elismerésben is részesült.

Az Artphoto Galériában március 7-ig látható, Fotó-fétisek című kiállítás megnyitóján elhangzott, hogy Kerekes Gábor nem szorul bemutatásra, hiszen szakmailag nagyon elismert alkotóról van szó. Hol kell őt elhelyeznünk a magyar fotográfia történetében?

Kerekes már a hetvenes évek végére jelentős alkotóvá vált, és az akkori fiatal generáció progresszív gárdájához tartozott. Az ő művészete nem klasszikus értelemben véve fotografikus. Pályája elején dokumentarista fotósként indult, később pedig a művészeti fotográfia területén kötött ki. Munkássága a képzőművészet és a fotográfia határán helyezkedik el. Ő mindig is képzőművészetként gondolt a fotográfiára, nem társadalmi küldetést látott benne.

Aki ennyire befelé figyel, saját irányokat követ, nem veszíti el a közönségét?

Létezik nála hagyománytisztelet. Ez abban nyilvánult meg, hogy a 19. századra jellemző kézművességet nagyon tisztelte, abban is egyediséget látott. Kerekes a lassú, precíz és átgondolt alkotás híve volt. Szépen végigment az úgymond 19. századi technikákon, változatos és különleges munkákat állított elő.

Az átlag néző mit kezdhet a mostani kiállítással?

Hat évvel ezelőtti halála óta több tárlata volt, az egyéni kiállítástól kezdve a csoportos kiállításig, itthon és külföldön, s nagyon jó kritikákat kapott. Ezek a kiállítások különböző megközelítések, szempontok alapján álltak össze. A mostani tárlat inkább a Kerekes munkásságában elmélyültebb közönségnek szól. A kiállításon a személyes tárgyain keresztül igyekeztünk megmutatni azt a fajta kreativitást, amely egész pályáját meghatározta. A tárgyak apropóján Gábor képformáló erejét helyezzük előtérbe, hogy hogyan is születik a leghétköznapibb tárgyból műalkotás.

A hagyatékra milyen sors vár?

Élete vége felé egy nagyobb kiállítást és vele párhuzamosan egy albumkiadást tervezett. Akkor ez sajnos nem valósult meg, de azon vagyunk, hogy valamikor összejöjjön.

Készülnek újabb ötletekkel?

A jövőben nem egy kiállítás és albumkiadás is tervbe van véve. A Zóna című, a hetvenes években elkezdett, majd több évtized után folytatott, lepusztult ipari tájakat megörökítő sorozatából szeretnénk albumot megjelentetni. A munka során Gábor különleges módszerrel, tizenhat milliméteres kamerákkal dolgozott. 2012 karácsonyán ezeket elkezdte kiválogatni, és a tizenhat milliméteres képkockákból kivágásokat készített meglehetősen törékeny papírra. Halála után volt ebből egy kiállítás, a jövőben azonban az albumkiadás a cél.

Nyitókép: Kerekes Gábor: Hal