Nagyon jelentős adományokról van szó, mert ilyen hatalmas méretű (4,3-szor 2,8 méteres és 5,9-szer 4,8 méteres), kortárs kárpit eddig nem volt az IMM gyűjteményében – mondta el a Dávidok és Góliátok című kárpit szerdai, budapesti becsomagolása előtt az intézmény főigazgató-helyettese.

Jékely Zsombor hangsúlyozta: Tamás Klára most adományozott munkái méretükben a reneszánsz és a barokk korban szőtt, hatalmas kárpitokat idézik,

nagyon fontos kiegészítései a múzeum kortárskárpit-gyűjteményének.

Mint hozzáfűzte, Tamás Klárának ezeket a festői kompozícióit Kínában „fordították le” a kárpitművészet nyelvére egy erre szakosodott, kézimunkával dolgozó manufaktúrában.

Magyarországon Ferenczy Noémi óta jellemzőbbek a tervező által szövött, kisebb kárpitok – emlékeztetett Jékely Zsombor, hozzátéve: a Dávidok és Góliátok és a Főnix ezzel szemben a festői-tervezői koncepció alapján, kézzel szőtt kárpit technikáját képviselik. Ez valójában a kárpitok hagyományos elkészítési módja, már Raffaello vagy Rubens kárpitjai is így készültek – jegyezte meg a művészettörténész.

Tamás Klára felidézte, hogy hat éve költözött New Yorkból Magyarországra; a két most adományozott szőnyeg tervei azonban még az Egyesült Államokban készültek.

A kiindulást mindkét munkánál Tamás Klára olajfestményei jelentették,

ezekből készültek a színtérképek ezekhez az aubusson stílusú, kézzel szőtt szőnyegekhez. A Főnixet két évig szőtte tíz ember, a Dávidok és Góliátok című kárpiton pedig másfél évig dolgoztak – jegyezte meg a művész.

„Most úgy éreztem, a műveim be kell kerüljenek egy olyan környezetbe, ahol mindenkivel kapcsolatba kerülhetnek, a nagyközönség találkozhat velük” – beszélt az adományozás okairól Tamás Klára. Mint hozzátette, ezek a kárpitok igen közel állnak a szívéhez, a jelenleg zajló felújítás után pedig az Iparművészeti Múzeumnak meglesznek arra a lehetőségei, hogy ilyen nagy méretű szőnyegeket kiállíthasson.

Tamás Klára 1946-ban született Marosvásárhelyen, majd a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Akadémián végzett grafikus szakon. 1972 és 1982 között grafikus a bukaresti Meridiane és Kriterion könyvkiadóknál dolgozott grafikusként, később New Yorkban élt és alkotott. Munkáit több nagy közgyűjtemény őrzi, grafikai művei megtalálhatók például a New York-i MoMA és a bécsi Albertina gyűjteményében.

Nyitókép: Tamás Klára

Fotók: MTI / Kovács Tamás