|
Ennyi háttér feltétlenül szükséges a Vincente Amorim rendezte brazil film megértéséhez. Kegyetlen világ ez, embertelen, brutális, irracionális, nacionalista. A vérben tocsogó, lassú folyású filmdráma nagy megpróbáltatást jelent a nézőnek, akinek bőven elég lenne már ennyi is, de mindezt elnyújtva kapja. Míg az első rész még pereg úgy-ahogy, a második vánszorog: végtelenül hosszú nézések, szenvedések, önmagukba zuhanások, tépelődések, nagy ordítások és rengeteg vér teszik próbára a türelmet. A gyorsabb sodor is megtenné, úgy jóval feszültebb lenne a történet, amiben sok a személyes dráma, a meghasonlott szerelem, az árvává tett gyerek. A lényeg, az egész őrült viselkedés kulcsmondata a film végén hangzik el, az a magát még mindig tábornoknak valló kis helyi diktátor, Watanabe mondja ki, aki a mészáros munkát mással végezteti, de életének önkezével véget vetni gyáva. ?A nacionalisták nem kételkednek. A nacionalizmus nem ismeri a kétkedést.? Érdemes meghallani ezt a mondatot. Aki végignézi a Mocskos szíveket, borzadva látja, hová vezethet a kétely nélküli nacionalizmus.
|
A film képi világa rettenetesen egyhangú. A főszereplő Takahashi fotográfus. Az ő képeinek szépia-barnája önti le a belső és külső felvételeket egyaránt. A jellemábrázolás fel sem merül a szereplők zöménél. A megtorló megtorol, az áldozat szenved. Összesen két szereplő, a fotográfus-gyilkos-báb él meg némi fejlődést, amikor is ráébred arra, hogy csak eszköz volt. Ezt ugyanúgy merőn maga elé bámulással teszi, mint felesége, a szerelmében ily módon keservesen csalódni kénytelen Miyuki. Történelmileg érdekes, filmesztétikai szempontból gyermeteg alkotás.