Dóra Ádám: Fast Lane to Happiness / Apollo Gallery
Dóra Ádám legújabb kiállításán lazán felhordott festészeti gesztusokból összeálló kompozíciókat látunk, amelyek témáit és hangulatát a barcelonai rezidenciaprogram inspirálta. A konzumerizmus kritikáját adják; gyorsételek, bőröndök, tengerpartok, cipők tűnnek fel rajtuk. A gyors örömet, élvezetet ígérő tárgyak között először látunk most olyanokat -- mint arra Sárvári Zita kurátor is rámutat --, amelyek az utazás és a turizmus, a nyugati társadalom reflektálatlan kultúrafogyasztásának szimbólumai. Dóra az utóbbi időben még a korábbinál is erősebben absztrahálódó festészete azonban a színek és a formák iránti feltétlen szeretetről szól. Az egymásba kavargó gesztusok, a bad paintingre utaló jelek, a vászon üresen hagyott felületei játékossá és retinálissá teszik Dóra képeit.
A kiállítás március 28-áig látogatható.
New Functions -- Művészek, mérnökök, kivitelezők. Válogatás az MNB kortárs gyűjteményéből, Miskolci Galéria
Az MNB Arts and Culture hazai kiállítássorozata Miskolcon folytatódik. Fülöp Tímea kurátor a város arculatához igazodva olyan műveket válogatott ki, amelyek megmutatják, miként épültek be az ipari és technológiai fejlődés eredményei a művészeti gyakorlatokba. Vagyis maszkulin energiákkal teli kiállításról van szó, de női alkotók munkái is szép számmal láthatjuk. A Művészek, mérnökök, kivitelezők a változó művészszerepre, valamint arra is reflektál, hogy a technológia és az ipar hogyan alakítja és fejleszti a művészi kifejezés eszközeit.
A kiállítás március 16-áig látogatható.
Telling Stories / Deák Erika Galéria
Ez a csoportos kiállítás a történetmesélés fontosságát hirdeti, és a popkultúra frissessége, a graffitik világának lazasága jellemző rá. Gresa Márton kozmikus érzeteket keltő műve a festészet érvényességét kutatja, Rochböck Dániel a falfirkák és a mangák világát vegyítve alkot szenzitív és sűrű kompozíciókat, Imreh Sándor szimbólumként építi műveibe az urbánus világ emblematikus formáit, míg Hecker Péter játékos gegre épülő munkájával szerepel. A kiállítást Benczúr Emese monumentális, mégis rendkívüli finomságú műve uralja, amely a nézőnek szegezett e felszólítást rejti magában: „Próbálj meg érzékenyebb lenni!” A galéria terében olyan művekkel áll párbeszédben, mint Pakosz Annának az arte poverát (a '60-as években Torinóból elindult művészeti mozgalom, amely az alkotás folyamatára koncentrál – a szerk.) idéző, Pap Gábor formázott vagy Erményi Mátyásnak az enciklopédikus tudás érvényességét megkérdőjelező műve.
A kiállítás március 7-éig látogatható.
Sibitka Panni: A csapból is könny folyik / Turbina
A Turbinában Sibitka Panni legújabb művei láthatók, amelyek látványvilága ugyan édes és bájos, kellemes és csillogó, mégis az elválásról szólnak. A csorgó csillám az érzelmek fluiditására helyezi a fókuszt. Arra a pillanatra, amikor jól belakott és ismerős világunk gellert kap, „bekoszolódik”, ezért kénytelenek vagyunk magunkat a tagadáson, a haragon, a szomorúságon keresztülpréselni, hogy végül megadasson a gyógyulás békéje. A tárlat így egyaránt szól a sebezhetőségről, a sérülékenységről és az érzelmek sokszínűségéről.
A kiállítás március 2-áig látogatható.
Repedéseken át. Vaszary Galéria, Balatonfüred
Ez a kiállítás Rieder Gábor kurátori koncepciója alapján valósult meg. A magyarországi Vasarely-műveket mutatja be, az 1981-es Bartók Mappától a rendszerváltás idején készült átlátszó objektekig. Rámutat, hogy a pécsi születésű, Franciaországba emigrált szupersztár az absztrakció új útjait keresve egy párizsi metróállomás csempéin megfigyelt repedéshálókat alakított át vonalas, nonfiguratív kompozíciókká. Arra a felfedezőútra fókuszál, amely során az alkotó eljutott a figurálistól az absztraktig, a konkréttól az elvontig, a természetitől a nonfiguratívig. E korszakból származó kompozíció az 1953–1956-os Balaton is, amelyen horizontális repedésekből áll össze a látkép. Vasarely elvont rajzolattá egyszerűsítette le a régi csempék repedéshálóját; repedéseken át jutott el ahhoz a nonfiguratív nyelvezethez, amely világhírű, op art életművét megalapozta.
A kiállítás március 9-éig látogatható.
Leitner Levente, Németh Laca, Németh Dávid: Chicken Game, Keleti Károly utca 11/A
A Skurc Group tagjai közös kiállításon mutatják be legfrissebb munkáikat, Fülöp Tímea kurátori koncepciója a pályakezdő alkotók attitűdjére, talpon maradására és lehetőségeikre koncentrál. A kiállításszöveg szerint „a pályán maradásnak is megvan a maga pikantériája: egy roncsderbi hangulatában driftelgetnek kibelezett Ticók galériák és szerződések közt, miközben az összes pilóta arról álmodik, hogy Monster Truckban ül. A Mad Max tanúsága szerint viszont nem megnyerni kell a versenyt, hanem túlélni – ha nem fogy ki a nafta, a legrozsdásabb ócskavas is beírhatja magát a benzinszagú nagykönyvbe. Mégis óvatosan kell tövig nyomni a gázt.”
A kiállítás március közepéig látogatható.
Merényi Dávid: Liminal Still / NaCo
Merényi Dávid túlszaturált, intenzív palettával megfestett belső terei egyszerre ember nélküliek, kiüresedettek és lecsendesedettek, ám érzelmileg töltött, belső helyszíneknek, a személyes emlékezet színtereinek is tekinthetjük őket, ahol minden folt, gesztus emléknyom. Fülöp Tímea, a kiállítás kurátora rámutat, hogy Merényi tevékenységében egyaránt jelen van a természet pontos leképezésének vágya és a klasszikus szépségeszmény kortárs megvalósítása: színtiszta festészet.
A kiállítás március 1-jéig látogatható.
Utazók. Viltin Galéria
A falakon a rendszerváltás három jelentős művésze: Bodóczky István, Szirtes János és Tölg-Molnár Zoltán korabeli művei kerülnek párbeszédbe egymással. A hazai posztmodern taktilis, gesztusszerű és anyagcentrikus művészetének fontos képviselői ők, életművüket azonban még csak hiányosan dolgozták fel. A kiállítás ráébreszt a kilencvenes évek magyar kulturális nyitásának paradoxonára: a szabadság végtelen lehetőségére és annak szorongásra is okot adó, nyomasztó terhére, valamint az „út”, az úton levés jelentőségére.
A tárlat március 1-jéig látogatható.
Bagi Attila: The Still is Life. Modem, Debrecen
Bagi Attila a csendélet-ábrázolás kortárs lehetőségeit kutatja, és érzékenyen reflektál a 21. század megváltozott tárgykultúrájára, technológiai környezetére. Új sorozatát láthatjuk most, amelynek minden darabja kisajátítja a csendéletfestészet régre visszanyúló hagyományát, a tárgyak festői csoportosításának mozzanatát, ennek toposzait és szcenikáját. Bagi Attila – mint a kurátor Kovács Edward rámutat – gyakran kilépteti a kép síkjából a tárgyait, installatív szituációkat teremt, feszültséget hoz létre a dolgok és ábrázolásaik között. Mindaz, ami a zsánerfestészeti gyakorlat átgondolását és újraértelmezését szükségessé teszi, a képnézés feltételeit és a befogadói magatartást is drasztikusan megváltoztatta – a kiállítás egy konvenciórendszer nem konvencionális megközelítésére kínál lehetőséget.
A kiállítás április 7-éig látogatható.
Molnár Judit Lilla: Kígyók és létrák. The Space Contemporary
A tavalyi Esterhazy Art Dating nyertes kiállítása ez, amely Molnár és Török Krisztián közös munkáját dicséri. A téma a társadalmi mobilitás és az életutak: a kígyók és a létrák ezeket szimbolizálják. Nagyszabású művészeti installációt látunk, amelyben az egyéni és kollektív tapasztalatok a jól ismert társasjáték szimbolikájára utalva összefonódó hálózatban jelennek meg.
A kiállítás március 21-éig látható.