Konferencia Somfai László tiszteletére

Zene

PROGRAM Október 8. 9:00 Bartók Elnök: Kárpáti János Dalos Anna: Az ifjú Bartók Kodály-képe Szabó Balázs: Bartók és a Hubay-iskola Paul Merrick: ?Lásd ez az én birodalmam?? ? a Kékszakállú és az orgona az ötödik ajtónál Kávészünet László Ferenc: Bartók és a román kolindadallamok Lampert Vera: Tételformák Bartók zongorára írt népdalfeldolgozásaiban: 1907?1927 Büky Virág: Bartók, avagy a nevelésről ? ?primitivista? eszközök Bartók pedagógiai céllal írt műveiben Október 8. 15:00 Elnök: Sárosi Bálint Olsvai Imre: Adalékok a bartóki népdal-imitáció és a ?szabadon használt anyanyelv? témaköréhez Richter Pál: 800 dallam a ?papírkosárban? ? a Bartók-rend beosztatlan támlapjai Tari Lujza: ?a felvétel nincs tovább (hálistennek!)? ? Bartók Béla magyar hangszeres gyűjtése és rendje Kávészünet Rákai Zsuzsanna: Nemzeti romantika vagy antropológia? ? Bartók folklórkutatói munkásságáról Pintér István: Bartók Béla mikroszkopikus részletezésű kottázásának melogramikus követése Mácsai János: Száz éves a gépzongora ? múlt, jelen, jövő? Október 9. 9.00 (a Bach Orgonateremben) Bartók / Haydn és Mozart kora Elnök: Kovács Sándor Kárpáti János: Egy jellegzetes bartóki tématípus: a skála Grabócz Márta: A narratív analízis szerepe a hangszeres interpretációk összehasonlításában ? Bartók Zene húros hangszerekre, ütőkre és celestára című művének Adagio tétele Komlós Katalin: Mozart és az orgona Kávészünet Rovátkay Lajos: Rejtett üzenetek Gregor Joseph Werner (1693?1766) g-moll Requiemjében Halász Péter: Az Esterházy-gyűjtemény szimfónia-kéziratairól Farkas Zoltán: Korai Haydn-másolatok a győri székesegyház kottatárában (Adalékok a magyarországi Haydn-recepció kezdeteihez) Virány Gábor: Megkésettek-e valóban a gyermekek? ? Mozart ún. porosz kvartettjeiről Október 9. 15:00 A 19. és a 20. század zenéje Elnök: Komlós Katalin Batta András: Beethoven és egy szó: ?Hoffnung? Domokos Zsuzsanna: Palestrina Stabat Matere Wagner közreadásában Coca Gabriela: Szerkezeti megoldások Franz Schubert Die schöne Müllerin című dalciklusában (közreműködik: Gerd Mild) Kávészünet Péteri Lóránt: ?Programzene? vagy ?abszolút zene?? ? Mahler döntésének szociokulturális hátteréhez Laki Péter: Toronyzene Wilheim András: Túl a filológián Köszöntés, fogadás Október 10. 9:00 Zene ? dráma ? filozófia / Magyar zenetörténet Elnök: Tallián Tibor Dobszay László: A zeneszerzői kicsiség Fodor Géza: Egy antik ?operajelenet? (A musiké Aischylos Agamemnónjának Kassandra-jelentében) Vikárius László: A zenész motetta ? a muzsikus egyén és csoport reprezentációja a 14?15. század zenéjében Szegedy-Maszák Mihály: Művészi érték az irodalomban és a zenében Kávészünet Szendrei Janka: Ardua spes Gilányi Gabriella: Lamentabatur Jacob, Occurrerunt Maria et Martha ? unikális responzóriumok a középkori Aquileia nagyböjti zsolozsma-repertoárjában Ferenczi Ilona: ?asré háís aser ló hálak baacat rösáím, úböderek hattáím ló ámád? ? Huszár Gál debreceni énekeskönyve (1560) dallamainak értékelése és kiadási problémái az első zsoltár alapján Király Péter: A 16?17. század folyamán vallási üldözés vagy egyéb kényszer miatt Magyarországot választó külföldi zenészek Október 10. 15:00 Elnök: Batta András Tallián Tibor: A magyar opera egyik alapítója ? adalékok Schodelné pályaképéhez Szacsvai Kim Katalin: A szerzőség problémái Erkel Ferenc első operáiban Eckhardt Mária: Goethe Faustjának Angyalkórusa Liszt megzenésítésében Kovács Ilona: Dohnányi Ernő zeneszerzői műhelyében ? az I., A-dúr vonósnégyes (op. 7) I. tétel expozíciójának születése Kávészünet Gádor Ágnes ? Szirányi Gábor: ?Minek az magának?? ? A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola könyvtára a harmincas években (Dokumentum szemle) Breuer János: Hermann Pál Bécsben Borgó András: A magyar zenei 20. század ? vázlatos korrajz emlékekből