Milyen szakaszokra tagolható a magyar könnyűzene 1957 és 1989 között? A Kádár-kor történetét, a korszak népesedési adatait, de a belügy és a könnyűzenei intézményrendszer működését is megvitatja a Beatkorszak Projekt december 6-ai konferenciája a Magyar Zene Házában.

A Beatkorszak Projekt a magyar könnyűzene történetét – egy 2017-es szakmai konszenzusnak megfelelően – az első hazai rock and roll lemezfelvétel (1957) megszületése és a Sziget Fesztivál indulása (1992) közötti időszakban vizsgálja. Az elmúlt években számtalan konferencia, kiállítás, könyv, rendezvény és beszélgetés született ennek a 35 évnek a hazai és határon túli könnyűzenéjéről. A legutóbbi rendezvényen, amelyet a Diósgyőri Popfesztivál fél évszázados évfordulóján rendezett a Beatkorszak Projekt, felvetődött a kérdés, hogy a magyar könnyűzene 1957 és 1992 közötti időszakát mennyire lehet korszakokra bontani, és a korszakhatárok mennyire eshetnek egybe más területek történtének periódusváltásaival.

E kérdésre épül a Korszakok a beatkorszakban című konferencia, amit december 6-án, szerdán 10 órától a Magyar Zene Háza könyvtárában rendez a Beatkorszak Projekt az NKA Hangfoglaló Program támogatásával.

A tanácskozást Romsics Ignác akadémikus Gulyáskommunizmus és a három „T” című előadása nyitja, amit a Debreceni Egyetem Szociológiai és Szociálpolitikai Tanszékén oktató Balcsók István és Szarvák Tibor prezentációja követ A hazai rockzene és közönsége címmel, a népszámlálásokból kinyerhető szociológiai jelzőszámok tükrében vizsgálva a kérdést.

A második szekcióban elsőként Koszits Attila a globális és a magyar populáris zene fejlődésének szakaszait igyekszik felvázolni, amit Csatári Bence a kádári-aczéli könnyűzenei intézményrendszer történetében felfedezhető korszakokról szóló előadása követ. A szekció harmadik témáját Takács Tibor vezeti elő, aki az állambiztonság és a popzene kapcsolatának Kádár-kori szakaszait vizsgálja. A szekció végén Vass Norbert, a beatkorszak blog szerkesztőjének moderálása mellett a jelenlévők megpróbálnak konszenzusra jutni, hogy a három téma mentén a magyar könnyűzenében milyen korszakokat lehetne elkülöníteni.

A tanácskozás harmadik szekcióját Valuch Tibor történész, egyetemi tanár előadása nyitja az államszocializmus ifjúsági szubkultúráiról, társadalmi és divatjelenségeiről. Ezt követően Bajnai Zsolt, a konferencia szervezője Hazavihető zene és zenészek címmel a hanghordozókról beszél majd, míg Bálint Csaba, a Rockmúzeum vezetője színpad- és hangtechnikai áttekintésre készül. Ezt a szekciót Horváth Gergely rádiós műsorvezető moderálja.

A Korszakok a beatkorszakban tanácskozást a Volt egyszer egy beatkorszak felületén élőben közvetítik a szervezők, de az egyes előadások később a honlapjukra is felkerülnek, illetve konferenciakötetben is napvilágot látnak. A program kísérőrendezvényeként december 6-án 17 órakor nyílik meg a Magyar Zene Háza könyvtárában a Minden az enyém című, a rendszerváltás előtti könnyűzenei fesztiválokon készült fotókból összeállított kiállítás. A tárlatot Frenreisz Károly Kossuth-díjas rockzenész nyitja meg.

A nyitóképen Presser Gábor és Mihály Tamás, az Omega tagjai. Forrás: Fortepan / Péterffy István