hanuri-lee-photo-i.jpg

Koreai zeneszerzők nyertek a Zeneakadémia idei Bartók Világversenyén

Lee Hanuri koreai komponista nyerte idén az 5000 eurós első díjat a Zeneakadémia Bartók Világversenyén. A 3000 eurós másodikat a szintén koreai Kim Shinnek ítélte a zsűri. A 2000 euróval járó harmadik helyezett a magyar Papp Mátyás műve lett.

A műveket a Zeneakadémia Solti Termében rendezett díjkiosztó gálakoncerten mutatták be, amelyen Balog József zongoraművész, a zsűri tagja a helyezést elért művek mellett Bartók-darabokat is játszott.

Az Editio Musica különdíját Lee Hanuri és Papp Mátyás nyerte: a kiadó megjelenteti szerzeményüket, amelyek bekerülnek a 2025-ös, zongoristáknak meghirdetendő Bartók Világverseny repertoárjába.

Kim Shin megkapta a Sonus Alapítvány különdíját, amely részvételi lehetőséget jelent a FOCUS on You elnevezésű mentorprogramban, a Papageno médiacsomagját pedig Papp Mátyás vehette át. A nemzetközi zsűri elismerő oklevélben részesítette a spanyol José González Granero, valamint a kínai Ji Zekun és Wu Qingye zeneszerzőket.

A rangos testület elnöke az egyik legelismertebb kortárs zeneszerző, Thomas Adès brit komponista volt. A zsűri tagja volt még Augusta Read Thomas amerikai és Shinuh Lee koreai zeneszerző, magyar részről pedig Fekete Gyula zeneszerző, a Zeneakadémia rektorhelyettese és Balog József Liszt-díjas zongoraművész.

A Bartók Világverseny hatéves ciklusokban valósul meg 2017 óta a magyar kormány támogatásával, és Bartók életművének legjellemzőbb vonulataira: a zongorára, a hegedűre és a kamarazenére, valamint a zeneszerzésre épül. A hangszeres versenyek közötti páros években komponisták indulhatnak, a díjazott művek bekerülnek a következő év kötelező repertoárjába.

A 2024-es zeneszerzőversenyre 37 országból 155 pályamű érkezett, ezek közül választott ki 16 továbbjutót az előzsűri. A 155 pályaművet 148-an adták be, közülük 25 nő és 123 férfi, a legfiatalabb pedig 10 éves. A legtöbben Koreából, Kínából és Oroszországból jelentkeztek. Egy pályázó több munkát is beadhatott, így hárman indultak két-két kompozícióval, egyvalaki pedig néggyel.

A nemzetközi zsűri elé került 16 mű közül a legtöbb, 6 szerzemény Koreából érkezett, három Kínából, kettő Oroszországból, egy-egy pedig Spanyolországból, az Egyesült Államokból, az Egyesült Királyságból, Hollandiából és Magyarországról.

Ez is érdekelheti

Zenei különlegességekkel indítják az őszt a koreaiak

A koreai sámánizmus rítusait kísérő zenét, poposított koreai népi operát, valamint koreai szimfonikusokat is hallgathat a közönség szeptemberben a budapesti Koreai Kulturális Központ szervezésében.

Rituális zene és hangszeres workshopok a Koreai Kulturális Fesztiválon

Hagyományos koreai zenei műfajok szólalnak meg szeptember 8. és 14. között, illetve szeptember 21-én a Koreai Kulturális Fesztiválon. A koncertek mellett színpadi produkciók, workshopok és szimpóziumok is várják az érdeklődőket.

Világhírű brit zeneszerző lesz a 2024-es Bartók Világverseny zsűrijének elnöke

A Kurtág-tanítvány Thomas Adès komponista-karmester vezeti majd a zeneszerzőknek meghirdetett jövő évi Bartók Világverseny nemzetközi zsűrijét. A 10.000 euró összdíjazású megmérettetésre január 18-tól várja a jelentkezéseket a szervező Zeneakadémia.

Kelemen Gáspár döntős a Bartók Világversenyen

A Zeneakadémia hegedűsöknek meghirdetett 2023-as Bartók Világversenyén hatan léphetnek fel a szombati döntőben a nagyközönség előtt. A csütörtök este véget ért középdöntő eredményeként egy-egy svéd, német, magyar, cseh, moldáv és japán állampolgárságú induló jutott tovább.