Szeptember 20-án lesz az Ékszerek éjszakája, mely a kortárs ékszerművészet technikai, koncepcionális és formabontói aktualitásait mutatja be. Az idei program különlegességeiről és a szervezés kulisszatitkairól Börcsök Anna ékszertervezőt kérdeztük.

Az Ékszerek éjszakájának idén új szervezőgárdája van. Miben lesz más a 20-i programsorozatnak, mint a korábbiak?

Az idei rendezvény azért is különleges, mert egy teljesen új koncepciót találtunk ki. Tavaly összesen 42 kiállítás nyílt Budapest több pontján, ezúttal azonban csak egy kiemelt tárlatot rendezünk. Ennek előzményeként egy konkrét témakörben nemzetközi pályázatot hirdettünk, ehhez kellett a tervezőknek tárgyakat készíteniük. A korábbi csapat újítani szeretett volna, és felismerték, hogy ehhez új emberekre van szükség. Így kerültünk mi a H6 ékszertervező csoporttal képbe. Az elmúlt egy évben a szervező csapat folyamatosan változik és próbálunk megújulni.

Börcsök Anna

Akkor az idei program az új szervezőgárda debütálása?

Igen, de ez közös munka, közös gondolkodás eredménye. Rám úgy került a választás, hogy Vékony Fanni ékszertervező, aki korábban Fiatal Iparművészek Stúdiója (FISE) ötvös tagozatának vezetője volt, átadta nekem a pozícióját. Ez abból a szempontból nagyon fontos, hogy a FISE ad keretet az Ékszerek éjszakájának, rajtuk keresztül tudunk pályázni, velük együtt széles igazán a hazai kapcsolati hálónk. Tavaly is hirdettünk nemzetközi pályázatot, akkor Symbiosis címmel, idén pedig CONTROLS/ CTRL+S elnevezést adtuk a pályázat és a kiállítás címének.

Elsőre úgy tűnhet, hogy nem sok köze van egy számítógépes billentyűparancsnak az ékszertervezéshez, pedig nagyon is. Ma már mi is folyamatosan gépekkel dolgozunk, és nem feltétlenül csak a hagyományos ötvös módszerekkel. Például a tárgyaim lézervágáshoz én magam is először a számítógépen készítem el a szükséges formát, azt elviszem a gyárba, ott kivágják, és csak ezután kezdek el rajta dolgozni. Tehát van a tervezésnek egy digitális része is.

Fekete Fruzsi: Mistake by purpose

Mit jelent pontosan a cím?

CONTROLS/CTRL+S, tehát a save, mint mentés billentyűkombinációból tevődik össze. Ha összeolvassuk a betűket és kiegészítjük a szükséges magánhangzókkal, akkor angolul kimondva a határaink, korlátaink, hagyományaink szó jelentéseire asszociálhatunk. Így nagyon izgalmas tárgypárosítások jönnek létre, amikről az alkotók eltérően gondolkodtak.

Kik választották ki a beékezett pályamunkákból a kiállítás anyagát?

Tavaly, amikor elindítottuk az első nemzetközi pályázatot, eldöntöttük, hogy szervezőként mi nem veszünk részt a zsűriben. Azt gondoljuk, hogy nem tudnánk objektíven ítélni, mivel a szakmatársainkról van szó, akikkel minden nap együtt vagyunk. Cserébe a pályázók között mi is indultunk. A zsűri tagjai Jorge Manilla mexikói tervező mellett az Athen Jewelry Week szervezői, akik maguk is ékszertervezők, Niki Stylianou és Erato Kouloubi, illetve magyar oldalról Etentuk Inemesit, az Artlocator magazin főszerkesztője. Idén egyébként több mint 130-an jelentkeztek, ami nagyon nagy szám a tavalyi 80-hoz képest. A beérkezett 240 tárgy közül pedig 48-at választott ki a zsűri.

Mit lehet tudni a kiállításról? 

A helyszíne a Ráth György-villa lesz, egy gyönyörű szecessziós ház, amelyet nemrég rekonstruáltak. Ebbe a szecessziós enteriőrbe kerülnek a modern tárgyak. A kiállítás egy egész hónapon át, október 20-ig látható lesz.

Miért fontosak nektek a nemzetközi kapcsolatok?

Nagyon fontosnak tartom, hogy nemzetközi szinten is látszódjon, amit csinálunk, hogy az értéket, amit létrehozunk, mutassuk meg külföldön is. Egy olyan kapcsolati háló kialakítására törekszünk, amin keresztül az ismeretségi és vevőkörünk is bővülhet.

Vékony Fanni: The devil’s bones

Eredménynek könyvelhető el, hogy a pályázaton nagyobb számban vannak külföldi résztvevők?

Azt bizonyítja, hogy egyre népszerűbb a rendezvény. Reméljük, legközelebb több hazai pályázó is lesz.

A kiválasztott munkákról mit árulhatsz el? Milyen jellegű tárgyak lesznek a tárlatban?

Mindegyik nagyon különleges. Mivel a zsűritagjai leginkább az „art” vonallal, tehát a képzőművészeti részével vannak inkább kapcsolatban, ez a szemlélet tükröződik a kiválasztott tárgyakon is. Sok olyan ékszer került a válogatásukba, aminek lényegét a hozzá társított koncepció vagy szöveg adja ki igazán. Például Vékony Fanninak van egy csodálatos tárgya, amin keresztül a dolgok emberi életben mért értékén gondolkodik.

Milyen kapcsolódó programok lesznek?

Lesz előadássorozat Lecture címmel a MÉSZ-ben, szeptember 21-én és egy ötnapos workshop, amelyet Jorge Manilla tart a Kredenc műhelyben.

Jorge Manilla: Poison

Hogyan esett a mexikói tervezőre a választás?

Egy Erasmus-ösztöndíj révén ismertem meg Jorge Manillát, aki Belgiumban dolgozik. Nagyon erős gyökerei vannak, amelyek az általa tervezett ékszereken is érezhető. Először hagyományos ötvösséget tanult, majd a művészeti ékszer vonallal folytatta, most éppen ebből doktorál. Bőrből, kiképzett inakból, gyakran fekete szurkot használva hoz létre tárgyakat. Ez elsőre undort kelthet, de hatásos, zsigeri élményt okoz, amelyet biztos nem felejtünk el.. És végül is minden tárgykészítőnek az a célja, hogy észrevegyék a művét!