New York-i magyar évad - alakul a program

Kultpol

Orsós László Jakab, aki részleteket egyelőre nem kívánt elárulni a még alakuló programról, az újabb helyszínről csak annyit jegyzett meg: a The Museum of Modern Art (MoMA) egy véletlen folytán lesz a magyar évad egyik kiemelkedő helyszíne.
 
Orsós László Jakab

A magyar konyhát és a legjobb magyar borokat bemutató eseményt Washingtonban és New Yorkban is megrendezik, lesznek termékbemutatók, egy különleges sorozat is helyet kap majd New York egyik legdivatosabb szórakozóhelyén, és a magyar ásványvizek is megjelennek az "ígéret földjén" - tette hozzá a kulturális intézet vezetője.

 
Az Extremely Hungary mottóval fémjelzett évad keretében a kortárs magyar festészet egy válogatáson keresztül mutatkozik majd be Washingtonban, a Magyar Nemzeti Galéria Vajda Lajos születésének századik évfordulójára szervezett tárlatának vendégszereplésével együtt.
 
A Krétakör Színház közelmúltbeli átalakulása miatt a régi társulat - a tervekkel ellentétben és a nagy várakozások ellenére - mégsem lép fel legendás előadásaival, Schilling Árpádnak azonban már vannak új tervei - jelezte Orsós László Jakab.
 
A New Yorkra és Washintonra koncentráló évad programjai további amerikai városokba utaztathatók, hiszen ha egy művész egyszer már ott van, akkor érdemes kihasználni a lehetőséget, és más városokban, akár Kanadában is fellépni - mondta a vezető utalva arra, hogy a nagykövetek és gazdasági szakdiplomaták ülésén felmerült, hogy esetleg Chicagóban és Los Angelesben is bemutatkozhatnának a magyar évad egyes résztvevői.
 
Ez az anyagi keretek szűkössége miatt a művészek menedzserei és az adott városok intézményei közötti megállapodástól függ. Az ilyen terveket egyébként bátorító kulturális központ ehhez már csak alapvető segítséget - például a programnak a honlapján való feltüntetését - tud nyújtani, mivel a 700 millió forintos keretet már teljesen kihasználták - jegyezte meg.
 
"Láthatóvá és hallhatóvá kell válni itthon és Amerikában is" - hangoztatta Orsós László Jakab, hozzátéve, hogy augusztus végén hirdetik ki az évad amerikai promóciójára és marketingjére kiírt pályázat nyertesét.
 
Mint megjegyezte, a The New York Timesban nem lehet majd egész oldalas hirdetést feladni, mert az egy alkalomra mintegy 24 millió forint lenne, de olyan erős tartalommal jelentkezik Magyarország, amely jelentős sajtófigyelmet és kritikákat generál, a folyóirat hétvégi programajánlójába bekerülni pedig garantált érdeklődést jelent.
 
A gerillamarketing - azaz a nem a megszokott közegekben és nem kanonizált módokon megjelenő reklám - eszközeivel is élnek majd a szervezők: például kis példányszámú, utcai plakátok kiragasztásával. Ezzel azonban óvatosan kell bánni, Kurtág Györgyöt például nem lehet fénymásolt plakátokon reklámozni, de a szatellitprogramként tervezett bajuszversenyt igen - mutatott rá.
 
Minden program koprodukciós eseményként fut majd, így a mértékadó helyszínek, egyebek mellett a Carnegie Hall is garancia arra, hogy a fellépések marketingje megfelelő lesz, a művészek interjúi például már előre le vannak szervezve.
 
Elmondta, hogy az évad magyarországi reklámozásának célja a vélhető sikerek közvetítése, az, hogy a társadalom örülhessen a magyar művészek tengerentúli sikereinek.
 
Az évad tanácsadó testületéről szólva Orsós László Jakab hangsúlyozta: tagjai intenzíven közreműködnek az évad szervezésében. Heller Ágnes szociológus kifogyhatatlan az ötletek terén, Karvalits Ferenc közgazdász inkább gazdasági szempontból nyújt segítséget, Szántó András New Yorkban élő kulturális szakértő pedig a kapcsolatfelvételben segítette a szervezőket - említett példákat.
 
A hagyomány és a modernitás bemutatását célul kitűző évad 2009. január 24-én a Budapesti Fesztiválzenekar Carnegie Hall-beli koncertjével kezdődik. A sorozat két fő időszakra oszlik: a programok egy része január és május között zajlik, majd a nyári szünet után szeptembertől a Hálaadás ünnepéig, azaz november végéig kapnak helyet a magyar vonatkozású színházi, zenei és irodalmi rendezvények.