Lovász Andrea: Már a 2027-es címeket válogatjuk
A 75 éves Móra Könyvkiadó számára az idei év egyszerre szólt múltidézésről és előretekintésről. A kiadó főszerkesztője, Lovász Andrea az évzárás kulisszatitkairól, a karácsonyi könyvdömping belső logikájáról és a kiadói tervezés hosszú távjairól mesélt. Szó esik klasszikusokról, új sorozatokról, meglepetéssikerekről és arról is, milyen könyvek formálhatják a következő generációk olvasóvá válását.
Ha visszatekint az idei év eseményeire, mi volt az a fordulópont vagy tanulság, amely leginkább formálta a Móra Könyvkiadó működését?
A Móra Kiadó idén ünnepli a 75. születésnapját, ez határozta meg az évet. Kicsit nosztalgiáztunk, és persze új tervek készítésére is remek alkalom egy születésnap. Év elején felállt egy teljesen új szerkesztői csapat: több szempont, több elképzelés, csapatépítés ‒ mindezek alapvetően új irányt szabtak az évnek.
A kiadói évzárás kívülről a könyvdömping időszaka, belülről azonban sokkal összetettebb folyamat. Hogyan írná le a Móra Könyvkiadó utolsó hetekben zajló „éves nagyüzemét”?
A nagyüzem nálunk azt jelenti, hogy folyamatos finomhangolás zajlik a szerkesztőség, a műszak, a marketing és a kereskedelem között: attól függően, hogy a könyveink éppen milyen elkészülési fázisban vannak, nagyobb a terhelés egy-egy osztályon. Az utolsó hetekben a kereskedelem és a marketing van csúcsra járatva, hiszen a decemberre szánt könyveink már szeptember-októberben készen vannak, a szerkesztőség most a jövő évi címeken dolgozik ‒ ilyenkor kényelmesebb tempóban ‒, sőt, már a 2027-es címeket válogatjuk.
Milyen feladatok vagy kihívások vannak, amelyek minden év végén visszatérnek, és amiket a kiadó már szinte rituálészerűen kezel?
A Móra portfóliójában nagy részt foglalnak el a klasszikus gyerekszerzők művei és az évtizedek óta folyamatosan újra és újra megjelenő antológiák, gyűjtemények. Ezekkel is kell tervezni, esetleg felújítani őket, időzíteni a megjelenésüket.
A tradíció szerint a karácsony az olvasás ünnepe is. Mely idei mórás könyvekben látja azt a fajta „ajándékpotenciált”, amit a legtöbb karácsonyfa alatt el tudna képzelni?
A Móra nagy mesekönyve címmel indítottunk idén egy mesekönyvsorozatot. Elegáns, békebeli könyv, vászongerinccel, aranyozással, behúzott színes táblákkal. Azt szeretnénk ezekkel az évente megjelenő kötetekkel, hogy
Az idei kötet magyar népmeséket, pontosabban tündérmeséket tartalmaz, Szép Miklóstól kezdve a gyöngyöt síró, rózsát nevető királykisasszonyig a legtipikusabb mesehősök szerepelnek benne. Fontos szempont volt a szerkesztésben, hogy a más ismert mesefeldolgozások mellett sokféle tájegységről származnak mesék, sokféle nyelvjárásban szólalnak meg, gyűjtői szövegek ‒ tehát nem feltétlenül óvodásoknak való kis könnyű, „domesztikált” olvasmányok. Jövőre jönnek a Grimm testvérek, utána Andersen, és így sorban, a mesekincs legjava. Nagy kedvencünk, és sokunk régi vágya teljesült azzal, hogy megjelenhetett Varga Katalin Hófehérke karácsonya című képeskönyve, F. Györfi Anna illusztrációival. Csupa szín, böngészésre is alkalmas nagy képekkel, vicces részletekkel, igazi karácsonyi mese. Akik már régről ismerték, azoknak olyan, mintha ötven évvel ezelőtt készült volna ‒ akik pedig most találkoznak vele először, azoknak színpompás, friss képeskönyv. Egészen más jellegű könyv, de van benne ajándékpotenciál, egy francia fordítás: Egy szív karácsonyra. Romantikus történet, egy fiatal szívtranszplantált lány a főhőse, van benne hó és karácsony és szerelem, persze. Pompás, kemény táblás, aranyozott, élnyomtatott, minden van rajta, ami ajándékdoboz-szerűvé teszi, de az igaz különlegessége, hogy ez egy naptárregény, azaz a huszonnégy fejezetet naponta kell feltépni, felbontani.
Előfordul, hogy egy könyv váratlanul karácsonyi slágerré válik. Van olyan friss címük, amelyet ön titkon ilyen „meglepetésbefutónak” érez?
A Hófehérke karácsonyát szívesen látnám a célfotón.
Mennyire érzik a vásárlói viselkedés változásait: a BookTok, könyves influenszerek, közösségi ajánlók mennyire mozdítják meg ma a Móra Könyvkiadó könyveit az ünnepi időszakban?
Mivel a közösségi ajánlók nagy hányadát kamaszok, illetve fiatal felnőttek készítik, az ő ajánlásaik jól észrevehetők: a fentebb említett karácsonyi naptárregény elég jól szerepel ezeken a platformokon, és ez érezhető a könyveladásban is.
A karácsonyi forgalmat ma már adatok, trendek, előrejelzések is befolyásolják. Mit figyel egy kiadó ilyenkor: a könyvesbolti visszajelzéseket, az online előrendeléseket vagy inkább a hosszabb távú piaci jeleket?
Egyértelműen hosszabb távra tervezünk ‒ amellett, hogy a külföldi trendeket is igyekszünk követni.
A következő évre való tervezés jóval korábban kezdődik, mint azt az olvasók gondolnák. Most, év végén, milyen kérdések döntik el a 2026-os Móra-év „vázát”?
Olyan sok kéziratunk vár megjelenésre, hogy a bőség zavarával küzdünk; elsősorban szerzői életműveket építünk.
Hány lépéssel tud előre gondolkodni egy olyan kiadó, amely elsősorban kortárs szerzőkkel dolgozik?
Nagyon szeretnénk, hogy a kiadói kínálat nagyobb hányadát magyar szerzők művei tegyék ki, tehát folyamatosan küldjük a felkéréseket a már meglévő mórás szerzőknek, és új szerzőket is keresünk. De nemcsak nevekben gondolkozunk, hanem már meglévő és most induló könyvcsaládokhoz keresünk szerzőket. A válaszom két-három év, körülbelül ennyi időre tudunk is előre tervezni.
Hogyan áll össze egy évad? Mi dönti el, mely kéziratok kapnak helyet a következő évben, és hogyan rendeződik mindez tematikus, piaci vagy szerzői igények mentén?
Természetesen nekünk is vannak kedvenc szerzőink. Ha nem hangzana fellengzősnek, azt mondanám, nemcsak a jelen olvasóknak, de a következő generációnak is válogatunk. Tehát az irodalmi mérce (már ha van ilyen nevű állat) az elsődleges szempont, hogy jó, igényes irodalmat adjunk az olvasóknak ‒ akkor is, ha egy adott korosztálynak az „olvasás” éppen a háziállatok képére való rácsodálkozást jelenti, nekik is ugyanolyan fontos a jó szöveg. Természetesen figyeljük a piacot, ezt nem lehet megkerülni. Tehát legyen egy könyv értékes, jó, időtálló, azaz igényes szöveg és minőségi illusztráció legyen benne ‒ és még legyen eladható is. Szeretjük a kihívásokat.
A könyvpiac gyorsan változik – rövidül a figyelem, erősödik a digitális tér, közben az olvasók mégis ragaszkodnak a papírhoz. Ön szerint mi az a kiadói stratégiai lépés, amelyre a következő év különösen érzékeny lesz?
Hogy egy gyerekirodalmi klasszikust idézzek, Kertész Erzsit, aki mostanában Kirkével és csapatával (szövegszinten is) mesemitológiai vizekre evezett a Móránál: „Jószerencséd, ímhol, még a Nemlét szívét nyomja ‒ s hogy valóság lesz-e valaha? Ki tudja?”
A kiadónak markáns arculata van a hazai könyvpiacon. Milyen újításokkal, hangsúlyokkal szeretnék ezt továbbépíteni 2026-ban?
Szeretnénk több korosztályt megszólítani, nemcsak a legkisebbeket, hanem a kamaszokat, nagykamaszokat is.
A klasszikusokból is folyamatosan válogatunk, szeretnénk őket a mai gyerekekhez is eljuttatni: készül például a Vackorból lapozósorozat. Egyik nagy projektünk a Pöttyös Panni színre lép címet viselhetné. Vagyis Panni folyamatosan jelen van, de leginkább a nagyszülők, a szülők gyerekkori nosztalgiája tartja életben. Holott Panni történetei valódi ovis mesék, a mai gyerekekhez is szólnak. Mézes Fanni remek, korszerű Pöttyös Pannit rajzolt, frissítjük a szövegeket is, egyszóval igyekszünk pöttyözni. Végre lesz egy jó, egységes Múmin-fordítás! Ezt azért írom/mondom felkiáltójellel, mert évek óta fájó pont ez a magyar gyerekkönyvpiacon, hogy nincs nálunk hiteles, következetes Múmin-világ. Harrach Ágnes újrafordítja most a sorozatot, svéd eredetiből: jövőre két klasszikus kötettel és egy kisebbeknek szóló Múmin-képeskönyvvel jelentkezünk. És elkezdjük Lackfi János köteteinek is az újrapozicionálását, jövőre új verseskötete jelenik meg, vagyis egy válogatott verseket tartalmazó kötet, új illusztrációkkal.
Ha meg kellene neveznie egy olyan könyvet vagy szerzői projektet a közeljövőből, amely különösen izgatja vagy fontos mérföldkő lehet, mire hívná fel az olvasók figyelmét?
A legfontosabb projektünk, hogy jövőre lenne Janikovszky Éva százéves. A születésnapra két új könyv készül gyerekeknek: A lány, aki mindent el akart mesélni, Majoros Nóra tollából, ez Janikovszky Éva gyerekkori szegedi éveibe enged bepillantást. A Hogy megnőttünk! kötet igazi irodalomtörténeti kuriózum: eddig kötetben még meg nem jelent, csak folyóiratban közölt ovis történeteket tartalmaz, a Már óvodás vagyok ikertestvére. Újra kiadjuk, felújítva a Szalmalángot, lesz felnőtteknek tanulmánykötet, konferenciák, országszerte rendezvények, kiállítások. Lehet, hogy egy rajzfilmet is sikerül összehozni…
Végezetül: milyen könyvet adna – vagy kapna – szívesen karácsonyra, amely személy szerint önnek jelent valamit ebből az évből?
Nem titok, hogy fantasyrajongó vagyok. Legszívesebben mindenkinek Kertész Erzsi Csízióját adnám ajándékba. Ez egy varázslóról szóló miniregény, amúgy kezdő olvasóknak ajánljuk, de leginkább kedvetlen felnőtteknek írnám fel receptre, tele van csudalényekkel, vágyakkal és álmokkal. És áfonyás muffinokkal.