Az első magyar Oscar-díjas játékfilm egyben történelmi tabló és erkölcsi parabola
Mindig van valaki, aki elsőként lépi át a határokat, és ezzel történelmet ír. Sorozatunkban azokat a nagy elsőket mutatjuk be, akik példátlan teljesítményeikkel új szintre emelték a magyar kultúrát. Ezúttal az első magyar Oscar-díjas film, a Mephisto kerül górcső alá – az a mestermű, amellyel Szabó István 1982-ben nemcsak díjat nyert, hanem a magyar filmművészetet is felhelyezte a nemzetközi térképre.
Amikor a művészet szembenéz a hatalommal
1982-ben a filmvilág Magyarország felé fordult, amikor Szabó István rendező Mephisto című filmje elnyerte az Oscar-díjat a legjobb idegen nyelvű film kategóriában. A film nemcsak a magyar mozi történetében jelentett mérföldkövet, hanem a nemzetközi filmes színtéren is felhívta a figyelmet arra, hogy a magyar művészek képesek kiemelkedő minőségű, komplex társadalmi és pszichológiai drámát alkotni. A Mephisto a hatalom, a kompromisszum és a művészet viszonyáról szól, és a totalitarizmus árnyékában élő művészek dilemmáit mutatja be.
Egy színész, aki túl messzire ment
A Mephisto története Hendrik Höfgen, egy tehetséges, ambiciózus színész életét követi nyomon, aki az 1920-as, és ’30-as évek Németországában, a náci hatalom felemelkedése idején próbálja érvényesíteni magát. Hamburg színházában vezető színész, szép felesége (Krystyna Janda) és egzotikus szeretője (Karin Boyd) van, a valóságban azonban nem nagyon találja a helyét.
Kezdetben baloldali Höfgent mérhetetlen becsvágy fűti, és sikerei miatt észre sem veszi, miként keveredik bele egyre jobban a politikába, és köteleződik el a nácik mellett. A film alapjául Klaus Mann azonos című regénye szolgál, amely mélyen filozofikus és kritikus szemüvegen keresztül vizsgálja az egyén felelősségét a történelmi változások idején.
A főhős kénytelen szembenézni azzal a dilemmával, hogy mennyit hajlandó feláldozni saját elveiből a sikerért. A náci rezsim előretörése közepette Höfgen kompromisszumokat köt, amelyeket kezdetben aprónak, majd egyre súlyosabbnak érzékelünk. Ezzel a történettel a film nemcsak a politikai hatalom és a művészet kapcsolatát elemzi, hanem az emberi karakter gyengeségeit és a morális megalkuvások pszichológiáját is.
A film címe egyértelműen utal a Goethe Faustjában szereplő ördögfigurára, aki a főhőssel kötött szerződésben az emberi vágyak és ambíciók szimbolikus kísértőjeként jelenik meg. Höfgen és Mephisto viszonya így nemcsak történelmi, hanem metafizikai dimenziót is kap, ahol a hírnévért és hatalomért folytatott opportunista helyezkedés a lélek sötét oldalát is feltárja.
A kulisszák mögött – Szabó István és Brandauer mestermunkája
Szabó István a film elkészítésekor nemcsak egy történelmi drámát akart létrehozni, hanem egy pszichológiai mélységű karaktertanulmányt is. A főszereplőt megformáló Klaus Maria Brandauer alakítása rendkívül emlékezetes, játékát a nemzetközi kritikusok is kiemelték. Brandauer precíz, finom árnyalatokkal dolgozó színészi teljesítménye lehetővé tette, hogy a film ne váljon didaktikus történelmi tablóvá, hanem egy intenzív, emberi történet bontakozzon ki, amely minden korban érvényes kérdéseket vet fel.
Magyarországon a film bizonyos politikai és történelmi érzékenységek miatt óvatos kritikát kapott, ugyanakkor a szakmai közönség és a külföldi műértők rendkívüli tehetséget ismertek el Szabóban. Az Oscar-díj elnyerése azonban egyértelműen megerősítette Magyarország helyét a nemzetközi filmművészet térképén és a díjjal a magyar filmipar számára új perspektívák nyíltak: nemcsak a történelmi filmek, hanem a komplex, pszichológiai és társadalmi drámák is felkelthetik a világ figyelmét.
A lélek ára
A Mephisto egyik legfontosabb üzenete az egyéni felelősség kérdése a történelemben. Höfgen példáján keresztül láthatjuk, hogy a művészet és a hatalom közötti kapcsolat gyakran morális dilemmákhoz vezet. A filmben a színház, a szerepjáték és a politikai manipuláció összefonódik, így a néző számára világossá válik, hogy a történelmi környezetben az ambíció és a túlélési ösztön könnyen vezethet etikai kompromisszumokhoz, megalkuváshoz.
A film vizuális eszköztára is kiemelkedő: Szabó rendezőként a fény-árnyék kontrasztokat, a színházi díszleteket és a kamera szűk beállításait kiválóan használja az érzelmi feszültség és belső konfliktus érzékeltetésére. A történet előrehaladtával a néző fokozatosan éli át, hogy Höfgen külső, csillogó sikerei milyen belső áldozatokkal járnak – a művészet dicsősége és a lélek árnyoldalai egymástól elválaszthatatlanok.
Bár a náci Németországban játszódik, üzenete ma is időszerű a nézők számára: a hatalomhoz való viszonyulás és az egyéni felelősség dilemmái időről időre visszatérnek, párhuzamokat kínálva a történelmi Magyarország és Európa diktatórikus korszakainak tapasztalataival.
A film Oscar-díja a magyar mozi történetében mérföldkő volt. A nemzetközi közönség számára a Mephisto a totalitárius rendszerek és az egyéni kompromisszumok univerzális történeteként vált ismertté. Az elismerés hatására Szabó István nevét világszerte megismerték, és a magyar filmgyártás hosszú távú presztízsre tett szert.
Miért aktuális ma is a Mephisto?
A Mephisto ma is időszerű, a történet és a karakterek dilemmái örök érvényűek. A művészet, az ambíció és a hatalom viszonya mindig releváns kérdés, legyen szó akár történelmi vagy kortárs kontextusról.
A mai nézők számára a Mephisto nem csupán történelmi dráma, hanem pszichológiai thriller, erkölcsi tanulmány és vizuális mestermű is egyben. Szabó István rendezése és Klaus Maria Brandauer alakítása révén a film maradandó nyomot hagyott a világ filmművészetében, és megmutatta, hogy a magyar mozi nemcsak regionális jelentőségű, hanem a legnagyobb színpadokon is megállja a helyét.
A lélek tükre
A Mephisto amellett, hogy Magyarország első Oscar-díjas játékfilmje, a művészet és a hatalom örök konfliktusának szimbolikus tükre is. Szabó István filmje rávilágít arra, hogy a történelem sodrában a személyes ambíciók és a morális felelősség elkerülhetetlenül ütköznek, s hogy a művészet nemcsak a dicsőség, hanem a lélek sötétebb oldalának kifejezője is lehet.
A filmben újra és újra megjelenő tükörmotívum – az öltözőkben, a szobákban, a színpadon – a főhős belső vívódásának jelképe: Höfgen hol önmagát, hol másokat lát benne, miközben fokozatosan elveszíti identitását. Ahogy Goethe Faustja eladja lelkét az ördögnek, úgy adja el Höfgen is önmagát a hatalomnak. Klaus Maria Brandauer alakítása révén ezt a rendkívül ellentmondásos, legkevésbé sem szerethető figurát mégsem tudjuk megutálni. Szabó István alkotása nem csupán történelmi tabló, hanem időtlen erkölcsi parabola is anélkül, hogy ítéletet hirdetne a főhős felett.
Magyarország 1965 óta minden évben nevezett játékfilmet Amerika legrangosabb filmművészeti díjára. Ez idáig tízszer lett magyar játékfilm shortlistes, amelyből két esetben meg is kaptuk az Oscar-díjat: először a Mephistóért az 54. díjátadón, majd Nemes Jeles László a 2015-ben bemutatott Saul fiáért. Azt se felejtsük el, hogy a legjobb rövid animációs film kategóriában Rófusz Ferenc nyerte hazánk első arany szobrát A légy című alkotásával még 1981-ben.