Robert Capa, a nyughatatlan humanista, aki saját mítoszt épített

Róla mintázták a vagány, kalandor fotóriporter képzeletbeli karakterét: rettenthetetlen volt, és mindig vállalta a kockázatot, szerette a nőket és az életet, pedig rengetegszer pont a halált dokumentálta. Robert Capa a világ első számú háborús fotósa, a legendás Magnum Photos alapító-ötletgazdája, akinek a szakma nem kevesebbet köszönhet, mint hogy a fotográfia területére is bevezették a szerzői jogokat.

000_Par101581.jpg
Egy látogató nézi Robert Capa fotóriporter önarcképét Párizsban 2004 októberében. Fotó: Pierre Andrieu / AFP

Ha létezik óriási ziccer, amelyet eddig kihagytak a hazai filmesek, akkor az minden bizonnyal az, hogy ez idáig még nem készítettek játékfilmet minden idők legmenőbb magyarjáról, azaz Robert Capáról. Capa kalandos élete, megfoghatatlansága egyenesen üvölt a nagyvászonért: a pacifista háborús fotós, aki Magyarországról a háború elől menekülve megcsinálta a szerencséjét. A nyughatatlan humanista, aki a spanyol polgárháborúban, a második világháborúban, Kínában és Vietnámban készült háborús riportfotóival örökké beírta magát a fotótörténelembe, és aki legendássá vált mondása szerint azt vallotta: „ha nem elég jók a képeid, nem vagy elég közel”.

Saját mítosz felépítése

Robert Capa zsidó családba született Budapesten Friedmann Endre Ernő néven. 1930-ban kezdett el fotózni többek között Besnyő Éva és Kepes György hatására, majd 1931-ben Berlinbe menekült, miután részt vett egy tüntetésen, és le akarták tartóztatni. Szülei nem tudták fizetni az egyetemi tandíját, így a Dephot fotóügynökségnél kezdett el dolgozni labortechnikusként, majd asszisztensként, míg végül a kamera mögé kerülhetett.

Mindössze tizennyolc éves volt, amikor megkapta élete első megbízását: Koppenhágába utazott, ahol Leon Trockij előadásán fotózhatott. Ezeket a képeit publikálták először. 

A náci párt mindeközben hatalomra került, így a fiatal fotós jobbnak látta elhagyni Németországot: rövid Magyarországon töltött idő után 1933-ban Párizsba költözött, ahol megismerkedett André Kertésszel, aki bevezette a párizsi fotográfusok körébe. Kertész munkát is segített keresni, és rajta keresztül találkozott Capa David Seymourral (Chim) és Henri Cartier-Bressonnal, valamint nagy szerelmével, Gerda Pohorylle-lal (később: Taro). Hamar elválaszthatatlanok lettek a munkában és az életben egyaránt. Együtt találták ki Robert Capa, a híres amerikai fotográfus karakterét, akinek a nevében sokkal több pénzt lehetett elkérni egy-egy munkáért. 

9645d88c-0b98-457a-9e63-9e17ebd19151.jpg
Robert Capa A milicista halála című képe a Szépművészeti Múzeumban 2024 áprilisában. Fotó: Hegedüs Róbert / MTI

A Vu magazin szerkesztője, Lucien Vogel jött rá elsőként a turpisságra, azaz, hogy nem egy nagymenő jenkivel, hanem egy csóró magyar menekülttel van dolga, ám Capa képei annyira jók voltak, hogy továbbra is adott neki munkát. A Capa név egyébként állítólag onnan ered, hogy még a budapesti gimnáziumban a barátai Cápának szólították a nagy szája és rámenős természete miatt. A fotográfus az első komolyabb megbízását 1936-ban kapta a Vu magazintól, a spanyol polgárháborút Taróval és további fotóriporterekkel fotózták. Capa ezekkel a képekkel vált világhírűvé, és itt készült az ikonikussá vált A milicista halála című képe, amelynek autentikussága később komoly viták tárgya lett. Gerda Taro ezen a kiküldetésen vesztette életét, amikor egy tank tetején ülve a jármű alá esett.

Capa sosem heverte ki társa elvesztését.

Huszonöt éves volt, amikor 11 oldalon keresztül publikálták a háborúban készült képeit „a világ legjobb háborús fotográfusa” szalagcímmel a Picture Post nevű brit magazinban. 1938-ban pedig ő volt a világon az első, aki színes háborús fényképeket készített a vuhani csatában. Ezután végigfotózta a II. világháborút Olaszországtól Franciaországig, de fotózott az első arab–izraeli háborúban és Franciaország indokínai háborújában is: „A békeszeretet valójában mit sem jelent, ha nem ismerjük a háború borzalmait” – mondta egyszer.

„Tudom, hogy a haditudósító több alkoholt, több lányt, több pénzt és nagyobb szabadságot kap, mint a katona. A véres játék minden stádiumában maga választja meg a helyét, és gyáva lehet anélkül, hogy ezért kivégeznék. Önmaga gondoskodik gyötrelmeiről. A haditudósítónak saját kezében a tétje: az élete. Felteheti erre a lóra is, meg arra is, és akár az utolsó pillanatban is meggondolhatja magát. Én játékos vagyok” – írta Kissé elmosódva című könyvében a normandiai partraszállásra visszaemlékezve.

Capa minden műfajban szeretett kockáztatni: kártyázott, lóversenyre járt, hajtotta a nőket, és szívesen fotózott híres embereket is, amikor éppen nem egy lövészárokban bújt meg, például a tengerparton bolondozó, idősödő Picassót. Robert Capa Taro halála után sosem nősült meg, leghíresebb szerelme Ingrid Bergman volt – Alfred Hitchcock Hátsó ablak című filmjének történetét állítólag éppen az ő kapcsolatuk ihlette.

Nagyobb szabadság

A spanyol polgárháború után Capa a Life magazin munkatársa lett az Egyesült Államokban. Az újság tudósítójaként számolt be a japán–kínai háborúról, az amerikai hadsereg második világháborús észak-afrikai harcairól, az olaszországi csatákról, és később az első rohamcsónakok egyikén ért partra az Omaha Beachen, az amerikai hadsereg normandiai partraszállásakor 1944-ben. Az ő képei ihlették Steven Spielberg megrendítő nyitó képsorait a Ryan közlegény megmentésében is.

000_DV1465238.jpg
A normandiai partraszállást megörökítő ikonikus felvétel Rómában, 2013 áprilisában. Fotó: Gabriel Bouys / AFP

A háború után alapította meg a független Magnum Photost, amely ma már a világ egyik leghíresebb és legnagyobb presztízsű fotóügynöksége. Az ügynökség névválasztása állítólag onnan ered, hogy Capa nagy pezsgőrajongó volt, és ambiciózusan tekintett a projekt nagyságára – hiszen a másfél literes pezsgőspalackot hívják magnumnak. Ez volt az első ügynökség, amelyet független fotósok csoportja szövetkezet módjára alapított, és ahol minden tag egyenlő jogú részvényes. Azt is elhatározták, hogy a szerzői jogot a képek szerzői, azaz a fotográfusok birtokolják, ezáltal pedig egy képet többször is értékesíthetnek. A gyakorlat révén nagyobb szabadsághoz jutnak, és kikerülnek a magazinok nyomása alól.

Gyakorlatilag tehát Capa ötlete a szerzői jog feltalálásával volt egyenértékű a fényképezés területén. 

A Magnum két markáns irányt képvisel: az egyik a fotóriporteri, amelyet Capa testesített meg, illetve a művészibb vonal, amely a kezdetekkor leginkább Henri Cartier-Bressonra volt jellemző. A különféle hátterű, gondolkodású és eltérő műfajban, stílusban alkotó fotográfusokat három dolog tartja össze közösségként: a képalkotás fontosságába vetett hit, az egyéni látásmód tisztelete, továbbá a folyamatos párbeszéd a fotográfia társadalmi szerepéről. 

dbc9a704-45a7-4e4b-8ea3-92c02a3bccfc.jpg
A Robert Capa színesben című fotókiállítás a sevillai CaixaForumban 2018. február 6-án. Fotó: Julio Munoz / MTI / EPA

Cartier-Bresson egyszer úgy fogalmazott, hogy ők egyfajta „etikus kalandorok” – ez a leírás pedig tökéletesen passzol Capához, aki ráadásul nem csupán szerette a nőket, de szakmailag is hitt bennük. Az ötvenes évek elején egy nőnek Amerikában még nem lehetett saját bankszámlája egy férfi aláírása nélkül, de a Magnumhoz már csatlakozhattak fotográfusként. Capa egyik alapítótársa is nő volt Maria Eisner személyében, de a Magnum Photos vezetését is egy nőre bízták, Rita Vandivertre.

000_77JM2DM.jpg
A Robert Capa képeiből nyílt kiállítás Madridban 2025. október 2-án. Fotó: Oscar del Pozo / AFP

1954. május 25-én egy konvojjal haladt a laoszi határ közelében, amikor az alakulat parancsnokának figyelmeztetése dacára előresietett, hogy fotózzon. Ezúttal azonban tényleg túl közel ment: taposóaknára lépett. Mindössze negyvenegy éves volt.

Robert Capa gigászi hatást gyakorolt a fotóriporteri szakmára és a háborús fotózásra, munkássága és elhivatottsága pedig nemzedékeknek nyújtott és nyújt inspirációt:

iskolateremtő etikai elvei a szakma alappilléreivé váltak.

Négy kontinens 23 országában a 20. század meghatározó történelmi eseményeinek volt hírvivője, és bármilyen szörnyűségeket is látott munkája során, mindvégig vallotta, hogy a fotográfia univerzális nyelve képes változásokat előidézni. Meglátta azt, amit mások nem: nem csupán jelen volt, de gondolkodott is, miközben újraalkotta a harctéri fényképezés módszertanát. Hitt a képek világjobbító erejében.

Ez is érdekelheti

Magyarország legnagyobb fái kitartásra tanítanak

Kállai Márton fotográfus öt éven át járta az ország minden zugát ismert és ismeretlen fák után kutatva, most pedig végre kézbe vehető a Matuzsálemek című album.

A fotográfia múltja és jövője egymásnak feszült Párizsban

A Paris Photón, a világ első számú fotográfiai vásárán jártunk, ahol idén kifejezetten erős volt a felhozatal, akárcsak a magyar jelenlét.

#napitehénhát és #napitehénszem – Nem holmi parasztromantika, hanem az értő figyelem és a valódi jelenlét tükröződik Szász-Bányász Anna képein

Néha egy tehén háta és egy rövid fohász elegendő bizonyosság arra, hogy valami különlegesre bukkant az ember. Szász-Bányász Anna fotóművésznél jártunk.

Botrányos rajzai miatt bíróság elé citálták, majd világhírű divatfotós lett

A Capa Központ Elegancia és kísérletezés című kiállítása az első Santhó Imre munkásságát bemutató tárlat Magyarországon. De ki volt ez a zseniális, újító figura, akit annak idején „szemérem elleni vétséggel” vádoltak meg?