„A Magyar Művészeti Akadémia a magyar kulturális élet kimagasló alkotói, szellemi teljesítményt felmutató művészeinek közössége. Megalakulása óta kiemelt figyelmet szentel a művészet népszerűsítésének, közkinccsé tételének és a művészetoktatás, a művészettel nevelés társadalmi szintű elismerésének” – mondta Turi Attila az MMA Oktatási, Képzési, Tudományos Bizottságának díjátadó ünnepségén december 4-én az Akadémiai Klubban.
Az MMA elnöke felelevenítette a ’80-as évek visegrádi építőtáborainak mélyélményét, katarzisát, amelyről mestere, Makovecz Imre így írt: „A szelekció nem a tehetség, az építészeti vagy fizikai alkalmasság szerint történt, hanem aszerint, hogy kik azok, akik el tudják egymást viselni, kik azok, akik valamilyen közösségi készséget, drámai készséget sajátítottak el. Jellemző a visegrádi táborokra, hogy (…) ez nem tudatosult, mert azt, ami ott létrejött bennük, amit átéltek, úgy itták, mint homok a vizet (…) lement a tudat alá.”
„Nemcsak mindennapos testnevelés kell, hanem mindennapos katarzis is” – utalt Freund Tamás, az MTA elnöke alapvetésére Turi Attila, majd a díjazottak felé fordulva megerősítette: „Köszönettel tartozunk az értékteremtő és áldozatos munkájukért, a művészetoktatás terén elkötelezett tevékenységükért, s kívánjuk, hogy az elkövetkezőkben is töretlen kedvvel és erővel munkálkodjanak az ifjúság értékrendjének művészetek általi formálása mellett, ezzel elősegítve a magyar kultúra továbbélését.”
A díjazottak
A Magyar Művészeti Akadémia elismerő oklevelet adományozott művésztanár kategóriában Auth Attila részére a tervezőgrafika területén három évtizeden át példaadó elhivatottsággal végzett, magas színvonalú, eredményes oktatói tevékenységéért. Auth Attila Ferenczy Noémi-díjas grafikusművész és művésztanár előbb a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafikai specializációjának vezetője, majd a grafika tanszék helyettes vezetője, később tanszékvezető docense és a tanszékvezetők tanácsának tagja lett. Kiváló pedagógiai érzékét, tehetségfelismerő képességét és támogató hozzáállását bizonyítja, hogy hallgatói közül többen a tervezőgrafikai szcéna elismert alkotói, a legjelentősebb grafikai stúdiók alapító művészei és a hazai művészeti felsőoktatás kiemelkedő oktatói. Tanári munkásságával megalapozta a tervezőgrafikai arculatok és vizuális rendszerek elméleti és gyakorlati oktatását, lendületet adott a magyar tervezőgrafika nemzetközi elismertségének. A magyar grafikai élet és felsőoktatás megkerülhetetlen szereplője.
Elismerő oklevelet kapott továbbá művésztanár kategóriában Lányi György a népzeneoktatás és a népi kultúra közvetítése területén több évtizeden át végzett következetes és elhivatott művésztanári, közösségépítő tevékenységéért. Lányi György vallja, hogy a népzene őszintesége, egyszerűsége, tisztasága mélyen hat az emberi lélekre. Fontosnak tartja átadni a magyar népművészet értékes tudásanyagát a felnövekvő generációknak, és hogy a fiatalokban rejlő muzsikálási vágyat ne csak felélessze, de fenn is tartsa. Több mint negyven éve tanít népzenét. Előbb tanfolyamokon és táborokban, majd a Béres János által alapított Óbudai Népzenei Iskolában oktatott, ahol 17 évig látta el a duda és a kontra tanszak vezetését. Három évtizede az Óbudai Waldorf Iskola népzenetanára, ahol a tehetséges, 7–12 éves tanítványokkal – régi álmát megvalósítva – életre hívta a Magonc együttest. Mára számos CD-lemezzel és DVD-vel büszkélkedhetnek.
Pedagógus kategóriában elismerő oklevelet kapott Simon Ferenc a több évtizedes, kiemelkedő tanári tevékenységéért, a magyar és egyetemes irodalom értékeinek közvetítésében, tudatosításában játszott jelentős szerepéért, valamint a tehetségfejlesztés területén végzett elhivatott munkájáért. Simon Ferenc, a Columbo-módszerként ismert irodalomértelmezési modell kidolgozója magyar nyelv és irodalom szakos mestertanár és könyvtáros, 1985 óta tanít Hódmezővásárhelyen, a Bethlen Gábor Református Gimnáziumban. Az intézményben működő, rendkívül sikeres diákszínpad vezetője. Harminchat darabot rendezett, eredménylistáján a gyulai Erkel Diákünnepeken elért több első helyezés és a Duna Televízió által odaítélt különdíj is szerepel. A tanártársával, Árva Lászlóval írt 100 tétel magyar nyelv és irodalomból című kötetét tankönyvvé nyilvánították. Tanári hitvallása szerint csakis a szeretet- és bizalomelvű pedagógia lehet eredményes. Tanítványai közül többen elismert színészek, rendezők, tanárok és közéleti szereplők lettek.
A Magyar Művészeti Akadémia elismerő oklevelet adományozott művésztanár kategóriában Stalter György részére a fotóművészet területén több évtizeden át végzett következetes és elhivatott tevékenységének elismeréseként. Stalter György a Művészet és Mesterség című professzionális fotótanfolyamok megálmodója. A Balogh Rudolf-díjas fotóművész még az esztergomi Ferences Gimnáziumban kezdett fényképezni, évekig tagja és vezetője volt a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának, és a Magyar Fotóművészek Szövetségében elnökségi tagként tevékenykedett. Szubjektív dokumentarista fotográfusként örökítette meg a cigányság életét, az ország cigánytelepeit és Budapest gettósodó területeit. A fotóművészeti oktatás egyik úttörőjeként Kerekes Gábor Balázs Béla-díjas fotóművésszel 1995-ben megalapította az ASA Fotóstúdiót.
Közösség kategóriában elismerő oklevelet adományozott a Magyar Művészeti Akadémia a Szentendrei Óvónők Néphagyományt Éltető Közösségének (SZÓNÉK). A Papp Kornélia óvodapedagógus által 1991-ben alapított egyesülés tagjai magukénak érzik Kodály Zoltán gondolatát: „A népi kultúra nem pusztán a falusi élet visszhangja, hanem az egész magyar lélek tükre.” Az évszázadok során átörökített szokásokat szeretettel, elhivatottsággal és kreativitással építik be az óvodások mindennapjaiba, megalapozva lelkükben a magyarságtudatot. A Barsi Ernő népzenészt, népdalgyűjtőt mesterének tartó közösség által jegyzett szakkönyvek a néphagyományon alapuló óvodai nevelés alapművei.
A Magyar Művészeti Akadémia 2016 óta adományoz elismerő oklevelet a művészetoktatásban kimagasló teljesítményt elért pedagógusok, művésztanárok, művészetpedagógiai kutatók, közösségek, intézmények részére. Az elismerésből évente legfeljebb öt adományozható az Oktatási, Képzési, Tudományos Bizottság javaslatára, az elnökség döntése alapján.