Újra kiállították Georgia O’Keeffe Spring (Tavasz) című világhírű festményét, mely egy vízkár miatt hosszan tartó felújításon esett át. A szakemberek 1250 órát és 145 ezer dollárt (45 millió forintot) fordítottak az olajfestmény restaurálására.

Dale Kronkright, a Santa Fében lévő Georgia O’Keeffe Múzeum vezető restaurátora elmondta, ez volt a legnagyobb restaurátori munka, melyen valaha dolgozott.

A festmény október 10-ig lesz látható az intézményben, ezt
követően a San Diegó-i Művészeti Múzeumban állítják ki 2023-ban.

Az 1986-ban elhunyt modern amerikai alkotó a festményt 1948-ban készítette, legutóbb 2019-ben láthatta a közönség. A művön feltűnnek O’Keeffe védjegyei: a sivatagi kankalinok, egy hatalmas csigolya és az Új-Mexikó északi részén húzódó hegyvonulat, a Pedernal.

A kép 1,2 méterszer 2,1 méteres. OKeeffe korábban nem készített ilyen nagy méretű alkotást.

A restaurátoroknak egy valószínűleg madárpók okozta vízkár kijavításán kellett dolgozniuk. Tarantula fúrhatta Georgia O’Keeffe 18. századi vályogházának tetejére a lyukat, melyen keresztül víz érte a festményt. Az új-mexikói tarantulák alagutakat ásnak, hogy rovarokat ejtsenek el. A vályogtetőn kapart furatok gyakran vízzel telítődnek, valószínűleg ebből szivárgott víz a festményre.

A szakembereknek nemcsak a vízkárt kellett orvosolniuk, hanem korábbi restaurálások hibáit is. Ariel Plotek, az O’Keeffe Múzeum kurátora szerint a kép azt szimbolizálja, hogy a művész életében új fejezet kezdődik. A Spring megalkotása egybeesik azzal az időszakkal, amikor O’Keeffe visszatért New Yorkból, ahol három évet töltött elhunyt férje, Alfred Stieglitz hagyatékának rendezésével, és újrarendezte új-mexikói otthonát.

 „A kankalinok a gyászt, a csontok a halált jelképezik. Alfred Stieglitznek állított emlékműként is értelmezik” – mondta Plotek. Hozzátette: az, hogy O’Keeffe évtizedeken át megtartotta a képet, jelzi, hogy nagy jelentőségű volt számára.

A vízkár után O’Keeffe a képet elküldte New York-i restaurátorához azzal, hogy „kezelhetetlen és nehezen tisztítható”. A festményt újra kifeszítették és megtisztították. Ultraibolya fényben a képen nagy szivacsnyomok váltak láthatóvá, azt valószínűleg a művész maga próbálta megtisztítani.

A múzeum 1997-ben vásárolta meg az alkotást.

Nyitókép: Georgia O’Keeffe: Spring, 1948, olaj, vászon. Forrás: Georgia O’Keeffe Museum