Marhára unnám magam - BUJTOR BALÁZS

Egyéb

? Mennyire új szerep, hogy beszélsz és kivételesen még vissza se ülsz a pulthoz utána?  

 
? 2009. szeptember 1-jén felmondott Hamar Zsolt zeneigazgató. A Segítség, komolyzene! ifjúsági műsort ő vezette és vezényelte is. Horváth Zsolt igazgató engem látott a legalkalmasabbnak arra, hogy ezt átvegyem. Nem győzök elég hálás lenni neki, mert nagyon fontosnak tartom, hogy a fiatal generáció ne elvont dologként tekintsen a komolyzenére, amit csak a beavatottak művelhetnek. Szeretném megmutatni nekik, hogy ugyanolyan hús-vér emberek és ugyanolyan bolondok, mint a többiek. Ha nem is hasonlítanak a rock- vagy a jazz-zenészekhez, de azért nem teljesen vaskalaposak.
 
? Gyakorló apaként és a zene pedagógiai vonatkozásaival is tisztában lévő emberként nem lehet nehéz feladat, de hogy érzed magad benne? 
 
? Nagyon jól, csinálok egy 2-3, néha 4 oldalas vázlatot, László Csaba színművész a segítőm, gyakorlati kérdésekben is, és Vass András karmester pedig vezényel. Lehet improvizálni, mert csak vázlatot írunk, hogy minek kell feltétlenül elhangoznia. Látom a gyerekeken: nagyon élvezik, hogy jön egy ilyen nagydarab manus, csöndben maradnak ? anélkül hogy kérném őket erre ?, és meghallgatják szépen a mondandómat. Néha túlságosan is elmegyünk a humor felé, ezért igazgató úr meg szokott engem dorgálni, de mindezt egy mosollyal a szája szegletében teszi. Most vasárnap Schubert III. szimfóniájából mutatnak be részleteket, ebben én nem is szerepelek, majd a szünet után meghallgatják egyben, amikor Csajkovszkij Rómeó és Júlia nyitányfantáziáját ugyancsak eljátsszuk. Mindez két órába belefér, nem fáradnak el annyira.
 
? Akkor nyilván szívesen csinálod a Szépművészeti Múzeumban nemrég indult sorozatot is, ami egy összművészeti ifjúsági matiné.
 
? Igen, az Aegon úttörő szerepet vállal ebben, sok pénzzel és ötlettel támogatják a kultúrát. Amit Eszéki Erzsi sorozatszerkesztő kigondol, utána mindig tökéletesen működik a színpadon. Három képzőművészeti alkotás lesz a középpontban, Bíró Kriszta színésszel és Fekete-Kovács Kornél barátommal ?eljátsszuk? a képeket, és bevonjuk a gyerekeket.
 
? Most jelent meg az a Fekete-Kovács Kornél-lemez, az Integro, amelyen a Pannon Filharmonikusok és az ő kvintettje adja elő szerzeményeit. Anyagi lehetőségek híján nagyon ritka, hogy Magyarországon teljes szimfonikus zenekar és jazz együttes ilyen szinten összedolgozzon. Ráadásul ezt koncerten is bemutatjátok.
 
? Március 22-én van Pécsett a lemezbemutató, és április 15-én a Müpában. Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója karolta fel ezt az ötletet. 2008-ban volt az első ilyen koncert, azóta Kornél amolyan házi szerzőnk. Ennek nagyon örülök, mert más projektekben is dolgozom vele. A lemez egyébként elképesztő, de nehéz, négy napig tartott a lemezfelvétel. Hát megizzadtunk, mit mondjak. Kovács László vezényel rajta, ő nagyon otthon van ezekben a dolgokban, nem csak a klasszikus zenében. Meg kell említenem a kiadást vállaló BMC lemezkiadót és Gőz Lászlót. Eredetileg úgy volt, hogy öt szám lesz a lemezen, végül is hat került rá, mert Kornél az édesapám, Bujtor István emlékére írta a Staying Alone - Dedicated to Our Fathers című számot. Ezt persze nem árulta el, de rájöttem, hogy erre készül, és ilyenkor ez külön motivációt ad, hogy ennek ?úgy kell sikerülnie?.
 
? Te az egyik vezető szimfonikus zenekar koncertmestereként is fenn tudtad tartani az improvizációt, a crossovert, a műfajok közötti átjárásokat a pályádon. Ennyire fontos ez neked?
 
? Marhára unom magam, ha csak egyféle dolgot csinálhatok a zenén belül, belefásulok. Úgyhogy nagyon kapóra jött ez nekem, a Pannon Filharmonikus zenekar abszolút nyitott erre. Kornéllal a barátságom érdekes módon egy Horgas Eszter-koncerten kezdődött, ott játszottunk először együtt. Borzasztóan csodálom a fantasztikus improvizációs és hangszerelői képességeiért, és próbálok morzsákat elcsipegetni. Szerinte sikerrel, úgyhogy jó páros vagyunk, nagyon szeretek vele dolgozni.
 
? Az sem kifejezetten hagyományos műsor lesz, amikor április 7-8-án Pécsett és a Müpában Krzysztof Penderecki fogja a zenekart dirigálni, saját műve mellett egy Sosztakovics-darabot. Erre hogy próbáltok? Nyilván nem a mester viszi végig az egész próbafolyamatot.
 
? Hogy most Pendereckit játszunk, abban nagy szerepe van Peskó Zoltán zeneigazgatónak, aki személyes jóbarátja, ő kérte fel. Viszont van egy betanító karmesterünk, Vass András, aki rendkívül lelkiismeretes, biztosan elejétől a végéig be fogja tanítani a műsort, hogy mire Penderecki megjön, addigra minden flottul menjen.
 
? Neked koncertmesterként mi a szereped, amikor például egy nehéz kortárs művet erősen számon kér a karmester? Első eminens? Inkább a karmesterhez húzol, hogy ?flottul menjenek a dolgok?, vagy szolidáris vagy a zenekari tagokkal?
 
? Ez nagyon jó kérdés, és nem csak a Pendereckire vonatkozik, hanem a koncertmester szerepének a lehetetlenségére. Én olyan koncertmester vagyok, aki soha nem játszott a karmester ellen. Úgyis észreveszem, ha nem felkészült, vagy azt, ami nekem nem tetszik, de ezt soha nem nyilváníthatom ki. Ez olyan, mint a hintapolitika. A Pendereckiből még nincs kottánk, de nagyon sok kortárs darabot játszottunk már. Az első próba ilyenkor a megfejtő próba, hogy a különböző beírások a kottában tulajdonképpen mit is jelenthetnek. A klasszikus modern zeneszerzők szintén nagyon precízen írják be a tempójelzéseket, és általában hangfelvétel is elérhető. Ettől függetlenül nem könnyű, amíg összeáll. Szerencsére Kornél is rendkívül pontos kottákat ír, és rendkívül nehezeket. A Penderecki-koncert előtt játsszuk Kornél műveit, úgyhogy benne leszünk a jóban... talán ez is segíteni fog.
 
? A Kodály központ megépülte az egész ország kulturális életében komoly vívmány. Annak a munkának a betetőzéseként is értelmezhető, amit még Hamar Zsolt kezdett el, hogy a Pannon Filharmonikusokat az ország zenekultúrájának felső rétegébe pozícionálja.
 
? Zsolt 9 évig volt zeneigazgató, kurtán-furcsán távozott, igazából még ma sem tudjuk, hogy miért. Mire megépült az autópálya meg a koncertterem, addigra ő már nem volt ott... Mindkét dolog nagyon éltette, sokat beszélgettünk erről vele. A terem egészen fantasztikus lett, elképesztő jó benne játszani, melegséget áraszt és nyugalmat. 999 személyes, családi méretű, nem XXL-es, ez remek. Az utolsó ifjúsági koncerten majdnem telt ház volt, ezt nagyon nagy sikernek könyveltem el.
 
? Éppen az európai kulturális fővárosi év nehéz kérdései között szerepelt, hogy fenntartható lesz-e a koncertterem a zenekar, a város és a régió kulturális életében.
 
? Azzal, hogy most kiemelt nemzeti intézmény lett a Kodály Központ is, nagyon sok minden megoldódott, mert nem Pécs városának kell fenntartani az egyébként csodálatos épületet. Most még nem tudunk erről semmit mondani, gyakorlatilag két hónapja nyitott a ház, szerintem az első félévet meg kell várnunk, hogy lássuk, hogy mire van igény.