Angelina Jolie hónapokig készült Maria Callas szerepére

Film

A velencei filmfesztiválon augusztus 29-én mutatták be Pablo Larraín chilei rendező életrajzi filmjét, a Mariát. A címszereplő, Angelina Jolie egy sajtótájékoztatón mesélt a „majdnem hét hónapig” tartó felkészülésről, amellyel Maria Callassá – minden idők egyik legnagyobb operacsillagává – válhatott.

Angelina Jolie Maria Callasként
Angelina Jolie Maria Callasként

A Maria című film a világ valaha volt legnagyobb opera-énekesnőjének tartott Maria Callas (1923–1977) életének utolsó éveit mutatja be. A New Yorkban született görög származású szoprán ezt az időszakot magányosan töltötte Párizsban. Mindössze 53 évesen, szívinfarktusban halt meg, örökségül hagyva gyönyörű hangfelvételeit, melyek azóta is inspirációt jelentenek a jövő énekeseinek.

Pablo Larraín Velencében bemutatott – részben Budapesten forgatott – életrajzi drámájában az amerikai filmsztár, Angelina Jolie alakítja az énekesnőt. A színésznő a bemutató utáni sajtótájékoztatón beszélt arról, milyen út vezetett odáig, hogy meg tudja formálni Maria Callast – erről a brit Classic FM rádióállomás honlapja számolt be.

„Rettenetesen izgultam. Majdnem hét hónapot gyakoroltam, mert ha Pablóval dolgozol, akkor semmit sem csinálhatsz csak fele odafigyeléssel. Ő a lehető legcsodálatosabb módon megköveteli, hogy valóban elvégezd a munkát, tanulj és gyakorolj” – mondta el Jolie a sajtótájékoztatón. „Emlékszem, milyen ideges voltam az első alkalommal, amikor énekelnem kellett. A fiaim is ott voltak, bezárták az ajtót, hogy senki se jöhessen be közben. Én pedig remegtem” – árulta el a színésznő, akinek a forgatás során az jelentette a legnagyobb kihívást, hogy fel tudjon nőni Callashoz.

Maria Callast gyakran a legnagyobb „dívaként” emlegetik – és ennek a szónak van némi negatív mellékjelentése is. Arra a kérdésre, hogy milyen viszonyban van a kifejezéssel, Jolie így válaszolt: „Azt hiszem, újratanultam ezt a szót Marián és a Casta Diván keresztül” – utalva Callas egyik híres áriájára Bellini Norma című operájából.

A rendező azzal segített Jolie-nak, hogy egy apró szobában, kis létszámú stábbal kezdte a próbákat, ahonnan fokozatosan jutottak el a milánói Scaláig. Pablo Larraín egy nyilatkozatában azt mondta, hogy egy popdalt mindenki el tud énekelni, de „az opera nagyon sajátos énekstílust, hangmagasságot, színeket, légzést, testtartást igényel”.

Jolie átesett énekképzésen, és ügyeltek arra is, hogy úgy nézzen ki, mintha operaénekes lenne. Az életrajzi filmben Jolie énekhangját halljuk Maria Callas felvételeivel keverve. „Az ének 95 százaléka a szoprán eredeti felvételeiből származik, de amikor a történet szerint élete vége felé halljuk őt, akkor leginkább Jolie saját hangját hallhatjuk” – mondta Larraín, majd arról is beszélt, hogy „Felvettük Angie hangját, és Mariáéval kevertük – különböző szinteken, néha egy pici Angie-t, de főleg Maria hangját adtuk hozzá”.

Maria Callasról 2002-ben Franco Zeffirelli rendezett filmet Fanny Ardant-nal a főszerepben Mindörökké Callas címmel. Pablo Larraín mostani alkotását várhatóan a Netflixen láthatják majd az érdeklődők.

A művésznő jelmezét, amelyet 1952-ben a londoni Királyi Opera Norma című előadásának címszereplőjeként viselt, még szeptember 15-ig megtekinthetik Budapesten, a Magyar Zene Háza Dívák & Ikonok kiállításán.