Szabó Tiborral, a szombathelyi Weöres Sándor Színház új igazgatójával újratervezésről, fizikai színházról és az intézmény most felállt művészeti tanácsáról beszélgettünk.

Belakta már az új irodáját?

Nem
egyszerű, még szoknom kell. Egyrészt mert nagy, másrészt mert van bennem
egyfajta fenntartás, hogy beleüljek-e egyáltalán az elődöm székébe. Meg kell még
találnom itt a helyemet, a saját kis kuckómat ebben a térben, hogy otthonosan
érezhessem magam.

A járvány alatt lett színiigazgató. Mennyire
tudott felkészülni a feladatra?

Nem
tudom, hogy egyáltalán fel lehet-e készülni erre a helyzetre, hiszen enyhe
túlzással szinte mindennap felül kell írni az előző napi terveket. Ahogyan a
más területen élők és dolgozók életét, úgy a mi színházunk létezését is
megnehezíti a járvány. 

A pályázatában azt írta, hogy művészeti tanácsot
akar létrehozni. Milyen célból?

A
testület létrejött. Hosszú évek óta együtt dolgozom a társulat tagjaival, minden
kollégáról kialakult bennem valamilyen kép. Szükségesnek tartom, hogy ne csupán
az én véleményem határozza meg a sorsukat. A művészeti tanács ezért külső
emberekből áll. Úgy gondolom, hogy mindannyian friss szellemiséget hoznak
magukkal. Felhívhatják a figyelmemet a színészeink olyan tulajdonságaira,
képességeire, amelyeket eddig nem vettem észre, és amelyeket hasznosíthatnánk.
A tanács tagjai zömében rendezők, az ő előadásaik fogják meghatározni a
társulat fejlődési irányát, és szolgálni a művészeti céljainkat.

A tanácsot Horváth Csaba Harangozó
Gyula-díjas táncos-koreográfus és rendező, a Színház- és Filmművészeti Egyetem
tanára, Kiss Csaba József Attila-díjas dramaturg és Jászai-díjas rendező, Nagy
Cili színész, Sardar
Tagirovsky
rendező és Nagy Péter István színész-rendező alkotja. K
ülönböző színházi látásmódú embert
válogatott össze.

Így van.
A többféle látásmódban nagy lehetőséget látok. Minél több impulzus ér egy
színészt, egy társulatot, annál jobban tud fejlődni. 

A totális színházban hisz. Mit ért ez alatt?

Azt, amikor
a színpadi beszéden kívül jelen van a mozgás, a tánc, a zene, a képzőművészet,
a látvány és az újabban gyakran használt technika: a videóművészet is. És ha
mindehhez gondolat és szenvedély is társul.

Az évadtematikában a népszínházi vonalat
erősítené. Mit jelent ma az, hogy népszínház?

Műfaji
sokszínűséget, és azt, hogy mindenkihez szólunk. Egy vidéki városban, mint
Szombathely is, nem engedhetjük meg magunknak, hogy rétegszínházat csináljunk.
A közönség sokrétű ízlését, igényeit nem lehet nem figyelembe vennünk, mert
belőlük élünk. Viszont minden alkalommal úgy kell szólnunk az emberekhez, hogy művészi
érték jöjjön létre.

Mennyiben alakítja át az évadtervet a
járvány? 

A most futó évadot Jordán Tamás (az intézmény előző, alapító igazgatója – a szerk.) állította össze. Amit a művészeti tanács segítségével tervezek, az a következő szezontól valósulna meg. Jó lenne tiszta lappal kezdeni: olyan évaddal indítani, amely a mi elképzelésünk szerint jön létre. De félő, hogy a járványkényszer miatt a mostani bérletes előadásokat nem tudjuk „kijátszani” ebben az évadban, s akkor a tartozásunkat vinnünk kell magunkkal a következőbe. 

Azt is megfogalmazta a pályázatában, hogy a
Magyarországon még kevésbé elterjedt
testtudatos játékformára ösztönzi
a színészeket. Miért tartja ezt fontosnak?

Mert úgy
tapasztalom, hogy a magyar színjátszásban még mindig kevés a testtudatos
színész; a mozgáskultúránk többnyire kimerül abban, hogy jól-rosszul, mindenki
a maga képessége szerint végrehajtja a betanított koreográfiák mozdulatsorait.
Fontos a tudatosság: annak tudása, hogy miként lehet a verbális tartalmat
gesztussá konvertálni oly módon, hogy minden egyes mozdulatnak, gesztusnak
üzenete és jelentése legyen. Horváth Csaba ennek a képzésnek egyik jeles
képviselője, és a tanítványai közül egyre több olyan fiatal színész kerül ki az
egyetemről, aki ennek tudatában van, és művelni is tudja.

Az
erdélyi magyar színjátszásban ennek nagyobb szerepe/hagyománya van?

Abban a kísérleti színházi közegben, amelyben én a
pályámat kezdtem, a testtudatosság nagyon hangsúlyosan jelen volt. Az akkori
vezetőnk, Bocsárdi László – aki jelenleg a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron
Színház igazgató-főrendezője – egészen a nonverbalitásig el szeretett volna
jutni velünk. Végül másképp alakult, de arra mindig törekedtünk, hogy a
feleslegessé vált szavakat egy-egy hangsúlyos mozdulattal helyettesítsük. Ennek
a fontosságát aztán a többi erdélyi színház is felismerte, s többé-kevésbé él
is vele.

Milyen anyagi helyzetben van jelenleg az
intézmény?

Egy
színház gazdálkodásának három alappillére van: a fenntartó önkormányzat által
biztosított összeg, a szaktárca támogatása és a saját bevétel. Az utóbbi
legnagyobb részét a bérlet- és jegyeladásokból származó összeg teszi ki, amely
jelentősen megcsappant a múlt évben. 2019-hez képest 2020-ban több tíz millió
forinttal volt kevesebb a bevételünk. Ez súlyosan érinti a gazdálkodásunkat.

Hogyan alakulhatnak a bevételek és a
kiadások a következő években?

Egyelőre lényegesen több a kiadás, mint a bevétel; mivel nem játszhatunk, nincs jegybevételünk, és a bérleteladás is erősen csökkent. A társulatnak mintegy nyolcvan alkalmazottja van, akiknek a bérét a fenntartói támogatásból biztosítjuk. Ez jelentős tétel a költségvetésben. A fennmaradó összeget fenntartásra fordítjuk, például a rezsit fizetjük belőle. Még nem tudom, hogy lesz-e forrásunk a javítási munkálatokra. A nagyszínpadot fel kell újítanunk, mert már csak egyetlen csiszolást bír ki, utána viszont teljesen ki kell cserélni a padlódeszkát, ami akár húszmillió forintba is kerülhet. 

Lehet spórolni valamin?

A
dolgozói béreken nem. A rezsin és a produkciókra fordítandó költségeken
próbálunk faragni. Meg kell győzni a rendezőket, hogy jelenleg nincs annyi
forrás egy-egy előadásra, mint általában lenni szokott.

A szombathelyi színházi élet az elmúlt években
nem volt mentes a politikai vitáktól, csatáktól. Mit gondol, most nyugodtabb
időszak következhet?

Bízom benne, mert azok a történések nagyon sajnálatosak voltak. Minden téren a konszenzus híve vagyok: legyen az politikai, szélesebb vagy szűkebb társadalmi létezés. Mindig a hasznosítható emberi értékeket keresem; függetlenül attól, hogy milyen irányból érkeznek. Úgy tűnik, hogy ezt a színházban és a városban is képviselni tudom, hiszen egyhangú szavazással ítélte meg nekem a bizalmat a közgyűlés. 

Jordán Tamás, a színház alapítója és előző
igazgatója marad a társulatnál?

Külső
tanácsadó lesz, de nem marad. Rengeteg terve van, tevékeny ember.
„Visszavonult” Budapestre, most már ott van a bázisa, de biztosított arról,
hogy számíthatunk a tanácsaira és a szakmai kapcsolataira. Új előadóestet
tervez, amelynek a bemutatója a szombathelyi Weöres Sándor Színházban lesz.

Ön továbbra is színpadra lép majd
Szombathelyen?

Csak amennyit szükséges. Úgy gondolom, egy darabig számos olyan egyéb feladatom lesz, amelyek elvonják a figyelmemet a színpadtól. Abba a hibába pedig semmiképp sem szeretnék beleesni, hogy a funkcióm adta lehetőséget kihasználva főszerepek garmadáját osszam magamra.

Nyitókép: Varga András/Vaskarika