A budapesti graffitiket tartalmazó unikális posztumusz kiadvány a 27. könyvfesztiválon debütál.

A tavaly váratlanul elhunyt Lugosi Lugo László egyik utolsó fotósorozatából jelenik meg válogatás a napokban: Groaffiti. Read the Signs címmel. A 4500 Lugo-féle graffitifotóból az album 350-et tartalmaz. A könyv ismerteti továbbá a graffiti alapvető fogalmait, stílusirányzatait, a legfontosabb budapesti graffiti-line-okat, sőt a a graffitizés jogi vonatkozásait is.

Az unikális, átfogó kiadványt négy magyar graffitiművésszel – Floek Uno, Trans One, Fat Heat és Jok13 – készített interjú gazdagítja. A kötet vizuális és szöveges tartalmát tekintve is igazi könyvritkaságnak számít. Bemutatja Lugo, a „fényásó” művészetét, amellyel a régvolt, az aktuális és az eljövendő Budapest is láthatóvá válik, egyben hiánypótló műként iránytűt jelent a főváros graffitikultúrához.

„A graffiti egy lázadó, helykereső, bátor, szembeszálló szubkultúra művészete. Pontosabban a graffiti jelenléte maga a művészet, mert a graffitifirkászok nem tekintik magukat művészeknek. Számukra a legfontosabb a nyomhagyás, a saját jel feltalálása és kifejlesztése, terjesztése. A jelenlét. Legyen jelen a jel és a writer mindenhol a városban, a világban, hagyjon nyomot maga után” – olvashatjuk Lugo gondolatait az általa városi népművészetként aposztrofált jelenségről. „Lugo fotográfiai életműve egyfajta személyes Budapest-archívumnak is tekinthető. Ő a magyar Proust, aki fénnyel írt” – mondta Kurdy Fehér János, a könyv főszerkesztője.

Lugo (1953–2021) ismert fotográfus, filmes, művészeti szakíró és szerkesztő volt. Művészetének centrumában Budapest fizikai és szellemi értékei, a múló idő nyomainak összegyűjtése és sorozatokba rendezése álltak. Egyfajta személyes és művészeti Budapest-archívumot hozott létre, amelynek legfőbb építőelemei a budapesti épületfotók, városfotók, művészek és írók portréi.

„A fényképezés játék az idővel. Én azt gondolom a fényképezés egyik alapelemének és szerepének, hogy legalább fényképeken megőrizze azt, ami egyszer majd el fog tűnni” – vallotta a művész.

A könyv szövegei egyrészt Lugo fényarcheológiai munkásságát ismertetik, a középpontban Lugo graffitifotóival, valamint elemzik a graffiti „művészeti kint-bentiségét”, a kortárs művészetre gyakorolt hatását.

„A magyarországi graffiti a 2000-es évek elején érte el csúcspontját, ekkoriban több száz graffitis és tagelő volt aktív Budapest utcáin” – tudjuk meg Radics Panka könyvben olvasható tanulmányából. „Az illegális graffiti motivációi ekkor még hasonlóak voltak az észak-amerikai mintához: az államszerveződés szociális hálóiban elvesző egyénekre és a szubkulturális közegek szeparáltságából adódó társadalmi problémákra hívták fel a városlakók figyelmét – a névtelenség ellen lázadva. A graffiti egyik nagy paradoxona, hogy miközben büntetendő, ezenközben a kortárs művészet forrása, alakítója. A graffiti egyszerre van kint és benne a művészetben. A mulandóságot kívánja hangsúlyozni, mégis ragaszkodik saját jelenéhez, amelyet időtlenné akar tenni. A graffitijelenséget ezért az elmúlt jelen lenyomataként kell értelmeznünk. Lugo ezt ismerte fel a budapesti utcákat járva, a falon hagyott jelek mögött megbúvó embereket kutatva” – írta a graffiti-kutató.

Lugo: Graffiti. Read the Signs című művészeti fotóalbuma a művész halála után jelenik meg, Jakabovics Tibor művészeti magángyűjteménye, a budapesti Equibrilyum Art Collection és az Equibrilyum Könyvkiadó közös gondozásában, Cziglényi Boglárka (kulturális menedzser), Kurdy Fehér János (kurátor, költő), Lugosi Blanka (művészeti menedzser, jogörökös) és Szilágyi Szabolcs (SI-LA-GI, képzőművész) közös szerkesztésében, Gerhes Gábor (képzőművész, könyvművész) könyvterve alapján. Az album bemutatójára 2022. szeptember 30-án 17 órakor a 27. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon kerül sor az alkotók részvételével.

Nyitókép: Lugosi Lugo László: Élessarok (részlet)

© Lugo / Equibrilyum Art Collection