Siklósi Örs maga énekel halála után megjelent szólólemezén
A 2021-ben tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs posztumusz szólólemezét a zenész születésnapján adta ki az Ersch formáció, Örs AWS mellett működő együttese.
A szerző maga énekelte fel dalait
Még az Ersch frontembereként vágott bele a stúdiófelvételekbe, azonban halála félbeszakította a munkálatokat. Szerencsére azonban az énekszólamokat rögzítették. Ezek a dalok merőben eltérnek az AWS stílusától, amely bandát modern metal vagy metalcore jelzővel illetik, ám közelebb állnak a kilencvenes évek grunge stílusához (Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden, Alice In Chains). Dalaikat melodikus ének, tempó- és hangulatváltások jellemzi, miközben zúzós, punkos alapot tolnak. Az AWS 2006-os alakulásakor a metalszínteret a Slipknot, a System of a Down, a Linkin Park, az Opeth, a Mastodon, a Lamb of God, az Epica uralta – persze a nagyok: Iron Maiden, Metallica, Slayer, Megadeth, Judas Priest mellett.
Az Ants With Slippers (AWS) gimis zenekar. Siklósi Örs, Brucker Bence, Kökényes Dániel, Veress Áron a tanévzárón már fel is léptek, noha még nem igazán voltak saját számaik. A zenélést komolyan vették, s a 2008-as Gitármánia Táborban már profi minőségű kislemezt rögzítettek.
Cseh Tamás szellemisége
Az AWS nemzetközi sikerét megelőzően alapította 2014-ben Siklósi Örs az Ersch zenekart, Veress Áronnal (az AWS dobosával), Varga Gergővel (az AWS korábbi basszusgitárosával, aki az Erschben gitározott) és Gadolla Gergely basszusgitárossal, hogy kidolgozzák „egy szál gitáros” dalait. Így született a Bajt okoz és a Gáz EP.
Az előbbi még zúzósabb,
az utóbbin már ama egy szál gitáros muzsika hallható.
Az eurovíziós siker környékén határozta el Örs, hogy nagylemezt készít ezekből a kompozícióiból az Erschsel. Egy interjúban a muzsikus elárulta, hogy komoly példaképe Cseh Tamás. A lenti videó mutatja, mennyire nem a levegőbe beszélt:
Így szólt az eredeti, Cseh Tamás–Bereményi Géza-kompozíció az 1979-es harmadik nagylemezen – egy évvel a színházi bemutatót követően.
Örs 2019-ben nekidurálta magát, hogy rögzítsék az Ersch nagylemezét, még a borítót is megtervezte. Tragikus módon egy évre rá megbetegedett. A lemez akkor nem készülhetett el. Kivéve az éneksávot, amit majdnem teljesen rögzítettek. Ez szolgált a Ruppótlan lemez alapjául. Előzményként pedig az AWS három szerzeménye, amely Siklósi Örs halála után, az ő hangjával jelent meg. Elsőként 2022-ben az Útvesztő.
Tavaly aztán nagy visszatérő bulit tolt a banda a Budapest Parkban, új énekesükkel, Stefán Tamással.
Túlvilági szólólemez
A Ruppótlan leginkább AWS-es száma a Boros, a maga grunge szerkezetével és hangzásával. A refrénje: „Nincs nagy baj, csak túl nagy a zaj” – tuti bemondás. A Viszlát nyár stílusát idézi vissza és a Kint a vízből lemez korszakát, ami mindenképpen jó kezdés. A Miért összetéveszthetetlen Siklósi Örs-szöveg. Érdekes, de jól illeszkedik a Varró Dániel-vers megzenésítése, a Metro a lemezanyagba, ami a kortárs alter rockra hajaz a sok akusztikus gitárral, a billentyűkkel és a kevés helyen felbukkanó rockkal.
E különös anyag készítéséről a projektvezető producerrel és dobossal, Veress Áronnal beszélgettem.
A Ruppótlan meglehetően más világ, mint az AWS-é. Ezért maradtak fiókban Örs dalai?
Igazából nem. Ezek közül a dalok közül sok olyan értelemben nem maradt a fiókban, hogy Örs a szólóestjein eljátszott belőle egyet-kettőt, illetve mi is, az Ersch zenekar dolgoztunk vele már Örs halála előtt. Velem is sokszor megesik, hogy a fióknak írok zenét, és addig ott tartom, amíg nem érzem, hogy kész. Talán itt is inkább erről volt szó.
Az AWS tagjai mindannyian közreműködtek a lemezen, ki zenészként, ki producerként, ki hangmérnökként. Milyen hangulatban teltek a próbák, a felvételek? Önkéntelenül is felidéződött Örs emléke?
Természetesen. Ez elkerülhetetlen volt, ezért is jelent meg ilyen későn a lemez. Az elején túl hamar kezdtünk el foglalkozni az anyaggal, ami nagyon nehéz volt lelkileg. A végén már inkább mosolyogtunk, mert előkerültek a barátunk zenei megoldásai, szövegei, és eszünkbe jutott, hogy milyen is volt ő.
Milyen érzés más énekével hallani Örs dalait?
A lemezen főleg Örs hangjával hallhatjuk a dalokat, két helyen van közreműködés ének tekintetében, az egyik valóban azért volt elkerülhetetlen, mert nem volt refrénje a dalnak, ezért Agócs Márton énekelte és írta a dalszöveget a Veled esetében. A másik dalban, a Metróban Szivák Zsolti duettezik Örssel.
Megmutatta a számokat? Vagy mert elütnek az AWS stílusától, nem erőltette?
Persze, megmutatta. Az Ersch zenekarban én voltam a dobos, ezért nekem folyamatosan küldözgette az ötleteket, amit aztán közösen csiszolgattunk tovább.
Mennyire mutatja meg Örs lelkét a lemez?
Szerintem ez a lemez mutatja meg a legjobban Örs lelkét. Itt teljesen szabad kezet adott magának, nem kellett senkinek sem megfelelni. Igaz, hogy zenekar voltunk, de mi a dalszövegekbe nem szóltunk bele egyáltalán, inkább instrumentálisan egészítettük ki Örs dalait, míg az AWS-ben egy picit keretek közé volt szorítva, ami meg azért különleges és érdekes.