Születésnapi interjúját 2023 nyarán Marton Éva azzal zárta, hogy nagyon szeretne egy Operastúdiót. „Szeretnék egy kicsi kompániát létrehozni, amiből be lehet emelni valakit, valakiket egy-egy nagy produkcióba. Szeretnék a fiatalokkal előadásokat csinálni: ne csak gyakoroljanak, hanem menjenek föl a színpadra, tanulják meg, hogy nem olyan könnyű” – fogalmazott.
Ezek a gondolatok ma, a Marton Éva Nemzetközi Operastúdió működésének megkezdésekor is érvényesek. A fővédnök és névadó hangsúlyozta: a hallgatóknak az előttük álló évet arra kell használniuk, hogy minél több szerepet megtanuljanak. Alapozzák meg jövendő repertoárjukat, és ebben lesz ő odaadó, de szigorú, kemény partner.
A négy féléves képzés első szemeszterében Marton Éva, az operastúdió fővédnöke, valamint további jelentős énekművészek foglalkoznak a pályakezdő énekesekkel, akiket mesterkurzusokon, illetve konkrét szerepek betanulásával egyéni foglalkozásokon készítenek fel. Emellett szerepgyakorlat, színpadi gyakorlat, mozgás, opera- és interpretációtörténet, továbbá nyelvi coaching tantárgyak szerepelnek a fiatal művészek órarendjében.
A Marton Éva Nemzetközi Operastúdió szakmai vezetője Almási-Tóth András, az Opera művészeti igazgatója, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem habilitált docense. Az énekesek osztályfőnöke Harangi Mária rendező, főjátékmester, színpadi gyakorlat óraadó tanár, szerepgyakorlatot Szennai Kálmán karmester, korrepetitor, opera- és interpretációtörténetet dr. Ókovács Szilveszter főigazgató tart. A képzés elsődleges helyszíne a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza, szakmai partnere pedig a Zeneakadémia.
A meghirdetett tantárgyak mellett minden félévben egy-egy mesterkurzus is szerepel a tantervben: idén ősszel Halász Péter, a Magyar Állami Operaház első vendégkarmestere tart előadás-sorozatot Mozart műveiről. A fiatal énekesek ezenfelül részt vesznek a dalszínház életében is: előadásokban lépnek fel, kiválasztott szerepeket coverolnak, és szükség esetén beugranak, tehát rendelkezésre állnak, amiért nem ösztöndíjat kapnak – a képzés egyelőre nem akkreditált –, hanem havi juttatást, beugrásnál, szereplésnél pedig fellépti díjat. Az év végén vizsgaelőadáson számolnak be művészi tudásukról: Haydn Armida című művét a San Diegó-i Opera Neo énekeseivel közös produkcióban Budapesten és az Egyesült Államokban is bemutatják.
A Magyar Állami Operaház hasonló célok mentén korábban már működtetett ösztöndíjprogramot és operastúdiót, megfelelő infrastruktúra és anyagi háttér hiányában azonban ezek a kezdeményezések a 2000-es évek végére elhaltak. Az Eiffel Műhelyház megépülésekor a hajdani állomásépületet szemelték ki egy „összkomfortos” Operastúdió számára. A felújítási és kivitelezési tervek készen várják a gazdasági környezet javulását, a beruházások megindulását.