Öt növendékkel kezdte meg működését a Marton Éva Nemzetközi Operastúdió
Négy magyar és egy osztrák énekes kezdi meg első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzésében.
Születésnapi interjúját 2023 nyarán Marton Éva azzal zárta, hogy nagyon szeretne egy Operastúdiót. „Szeretnék egy kicsi kompániát létrehozni, amiből be lehet emelni valakit, valakiket egy-egy nagy produkcióba. Szeretnék a fiatalokkal előadásokat csinálni: ne csak gyakoroljanak, hanem menjenek föl a színpadra, tanulják meg, hogy nem olyan könnyű” – fogalmazott.
Ezek a gondolatok ma, a Marton Éva Nemzetközi Operastúdió működésének megkezdésekor is érvényesek. A fővédnök és névadó hangsúlyozta: a hallgatóknak az előttük álló évet arra kell használniuk, hogy minél több szerepet megtanuljanak. Alapozzák meg jövendő repertoárjukat, és ebben lesz ő odaadó, de szigorú, kemény partner.
A négy féléves képzés első szemeszterében Marton Éva, az operastúdió fővédnöke, valamint további jelentős énekművészek foglalkoznak a pályakezdő énekesekkel, akiket mesterkurzusokon, illetve konkrét szerepek betanulásával egyéni foglalkozásokon készítenek fel. Emellett szerepgyakorlat, színpadi gyakorlat, mozgás, opera- és interpretációtörténet, továbbá nyelvi coaching tantárgyak szerepelnek a fiatal művészek órarendjében.
A Marton Éva Nemzetközi Operastúdió szakmai vezetője Almási-Tóth András, az Opera művészeti igazgatója, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem habilitált docense. Az énekesek osztályfőnöke Harangi Mária rendező, főjátékmester, színpadi gyakorlat óraadó tanár, szerepgyakorlatot Szennai Kálmán karmester, korrepetitor, opera- és interpretációtörténetet dr. Ókovács Szilveszter főigazgató tart. A képzés elsődleges helyszíne a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza, szakmai partnere pedig a Zeneakadémia.
A meghirdetett tantárgyak mellett minden félévben egy-egy mesterkurzus is szerepel a tantervben: idén ősszel Halász Péter, a Magyar Állami Operaház első vendégkarmestere tart előadás-sorozatot Mozart műveiről. A fiatal énekesek ezenfelül részt vesznek a dalszínház életében is: előadásokban lépnek fel, kiválasztott szerepeket coverolnak, és szükség esetén beugranak, tehát rendelkezésre állnak, amiért nem ösztöndíjat kapnak – a képzés egyelőre nem akkreditált –, hanem havi juttatást, beugrásnál, szereplésnél pedig fellépti díjat. Az év végén vizsgaelőadáson számolnak be művészi tudásukról: Haydn Armida című művét a San Diegó-i Opera Neo énekeseivel közös produkcióban Budapesten és az Egyesült Államokban is bemutatják.
A Magyar Állami Operaház hasonló célok mentén korábban már működtetett ösztöndíjprogramot és operastúdiót, megfelelő infrastruktúra és anyagi háttér hiányában azonban ezek a kezdeményezések a 2000-es évek végére elhaltak. Az Eiffel Műhelyház megépülésekor a hajdani állomásépületet szemelték ki egy „összkomfortos” Operastúdió számára. A felújítási és kivitelezési tervek készen várják a gazdasági környezet javulását, a beruházások megindulását.