fridrich7.jpg

Megújult a 150 éves szentesi fotóműterem

Felújították a szentesi Koszta József Múzeum ipartörténeti bemutatóhelyét, a Fridrich Fényírda épületét, ahol ma is úgy készülnek fotók, mint az 1900-as évek elején.

Irsai Farkas László muzeológus, az intézmény igazgatója elmondta, hogy idén ünnepelték a fotóműtermet alapító Fridrich János születésének 150. évfordulóját. A jubileum adott lehetőséget arra, hogy a múzeum az önkormányzat által biztosított többlettámogatásból teljes egészében felújítsa a műterem tetőszerkezetét. A maga nemében szinte egyedülálló napfény-fotográfiai műterem belső tereit öt esztendeje újították fel, és most már az épület külseje is az eredeti, 1905-ös állapotnak megfelelően fogadja az érdeklődőket.

A Fridrich Fényírda egyike azon kevés helyszíneknek, ahol a látogatók ma is az eredeti, 20. század eleji eljárással készíthetnek portrét magukról.

Fridrich János 1874-ben született Edelényben, a fotográfia alapjait inasként Miskolcon sajátította el, majd végül 1893-ban telepedett le Szentesen. 1904-ben kezdte el saját üvegtetős műtermének építését a főtér közelében, ahol a következő évtől kiváló minőségű zsáner- és csoportképeket készített. Haláláig több mint fél évszázadon át Szentes és környékének fotográfusa volt, és szoros kapcsolatot ápolt a térség képzőművészeivel, köztük a múzeum névadójával, Koszta Józseffel. 1959-es halálát követően iparát legidősebb leánya, Massányiné Fridrich Erzsébet vitte tovább, aki egészen 1985-ig működtette a műtermet eredeti funkciójában. Ezután az ipartörténeti bemutatóhely - hosszú hányattatás után - Rózsa Gábor mérnök, muzeológus kitartó munkájának köszönhetően menekülhetett meg, nevét a fényírdát övező tér őrzi.

Ez is érdekelheti

Horváth Anita: Nincs olyan, hogy valaki félig cigány

Sokoldalú, érzékeny művész, aki a fotográfia nyelvén próbál válaszokat találni a gyermekkora óta benne feszülő kérdésekre identitásról, nőiségről és hitről: Horváth Anitával randiztunk.

Magyarország legnagyobb fái kitartásra tanítanak

Kállai Márton fotográfus öt éven át járta az ország minden zugát ismert és ismeretlen fák után kutatva, most pedig végre kézbe vehető a Matuzsálemek című album.

A fotográfia múltja és jövője egymásnak feszült Párizsban

A Paris Photón, a világ első számú fotográfiai vásárán jártunk, ahol idén kifejezetten erős volt a felhozatal, akárcsak a magyar jelenlét.

Robert Capa, a nyughatatlan humanista, aki saját mítoszt épített

Rettenthetetlen volt, és mindig vállalta a kockázatot, ráadásul a világ első számú háborús fotósának köszönheti a szakma, hogy a fotográfia területére is bevezették a szerzői jogokat.