Mert a szecesszió szép - VAD TIVADAR

Egyéb


szecessziohaza_bedohaz_byfima (11).jpg
Fotó: Nándorfi Máté

- Mi indít egy magánembert arra, hogy állandó kiállítást csináljon egy belvárosi ház két szintjén?

- A szecesszió iránti szenvedély. A házat 1903-ban Bedő Béla, a kor neves műgyűjtője építtette Vidor Emil építésszel. A hazai szecesszió francia mintát követő, kivételes példája, a homlokzat, az eredeti ólomüveg ablakok és műlakatos részletek, a portál motívumai lenyűgözők. Építési vállalkozó vagyok, 2002 körül itt dolgoztam a cégemmel az InterEurópa Bank építésén, ekkor figyeltem fel a homlokzatra. Számomra a szecesszió művészete egyedülálló, bár a 20. század "haladó szemlélete" sokáig lenézte. A szemközti házban lakott Hajós Alfréd, még élnek idős lakók, akik emlékeznek, hogy állt az utcán, nézte a Bedő-házat és azt mondta: micsoda rondaság, le kellene bontani.

- A helyreállítás előtt milyen volt a ház?

- Szögletes ablaksort vágtak bele. A szomszédos épület sokáig a SZÖVOSZ székháza volt, áttörték a falat, itt működött az ezer fős üzemi konyha. Az eredeti belmagasság 6 méteres, a Bedő-ház földszintjén ugyanis a századelőn asztalosműhely volt, annak nagyméretű szerszámgépeire alakították ki. Üzemi konyhának túl magas volt, hát barkács módszerekkel átalakították. A rendszerváltáskor a ház földszintjére a Kereskedelmi és Idegenforgalmi Főiskola kihelyezett tantermei kerültek, majd 2003-ban kaptak egy önálló épületet, kiköltöztek és az önkormányzat pályázatot hirdetett a megürült majdnem 600 négyzetméter bérleti jogának hasznosítására. Művészettörténésszel kellett minősíteni az állandó kiállításra szánt tárgyakat, hogy megfelelnek-e a célra. Pályáztam, megnyertem, megvásároltam a bérleti jogot és átépítettem a helyet. Benkovich Attila építész és Gerle János építészettörténész, a korszak első rangú szakértője voltak a segítőim. Régi fényképek alapján rekonstruáltuk a pávafark-íves, fakeretes portált, kibontottuk a régi belső teret. Az egész ház homlokzatát az eredetihez híven állítottuk helyre.
- Az építész ötlete volt, hogy a galéria szintjén a falhoz simuló ülőpadok faragott lába alatt áttört legyen a födém és a galériára virágdíszes, savmaratott belső ablakok kerüljenek?
- A padok alatti áttörést én javasoltam, az ablakokat az üvegtervezővel dolgoztuk ki, eredeti motívumokat követtünk. A falépcsőt kísérő fal-ív és a fém lépcsőkorlát mintái a házban több helyen is megjelennek. A kiállított anyagot Gellér Katalin, a Gödöllői Műhely kiváló ismerője, a szecesszió kutatója minősítette. Igyekeztem komplett enteriőröket is berendezni, a földszinten a kávézó asztalai mögött szalonbelsők, nappalik, a galérián étkező, fürdő, egy hálószoba, toalettsarok látható. A pinceszinten egy hosszú, keskeny tárlóban étkészletek, vázák, asztalneműk, előtte dohányzósarkok, dolgozóasztal, vendégváró előszoba.

- Hogyan jött létre a gyűjtemény?

- Évtizedek óta vásárolok szecessziós tárgyakat, bútorokat, festményeket. Amit itt lát, azt mind igényesen restauráltattam. A berendezési tárgyak működőképesek, még a galériaszinten kiállított gázkandallót is be lehet üzemelni. A világoskék cserépkályhával fűteni fogunk a télen. Enteriőrök, tárgyak, egy kávézó korabeli bútorokkal, egy kis ajándék- és ékszerbolt a galérián, középkategóriájú árakkal, kisméretű tárgyakkal. A belépődíj alacsony, a kávézó sem drága. Nem üzleti vállalkozásnak szántam, jó, ha önfenntartó tud lenni. Még nem vagyunk túl az első hónapon, még nem látni, elég lesz-e kifizetni a fűtésszámlát.
- Mi lesz, ha nem elég? Bezárnak?
- Ó, azt nem. Ha nem lesz elég, akkor húsvét táján rendezünk egy árverést és a bevételből kipótoljuk a kasszát.