Mexikói film operatőrét díjazták a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztiválon

Film

A szegedi filmfesztiválon 9 nagyjátékfilm, 6 dokumentumfilm és 22 kisjátékfilm versenyzett a fődíjért, a legjobb operatőrnek járó Zsigmond Vilmos-díjért. A nívós elismerést idén a Szabó Gábor által vezetett szakmai zsűri José Grimaldónak, a mexikói Apnea operatőrének ítélte meg.

A 8. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál díjazottjai. Fotó: Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál
A 8. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál díjazottjai. Fotó: Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál

A legjobb nagyjátékfilm, illetve a fesztivál történetében először zsűriképviselettel rendelkező Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete díját Pálos Gergely, a Hatalom operatőre nyerte. Az előző évekhez hasonló, magas színvonalú mezőnyből fakadóan a zsűri szinte minden kategóriában különdíjat osztott ki: az egész estés filmek közül a Filo Hua Hum című argentin dráma mellett az Elfogy a levegő részesült a szakmai zsűri dicséretében.

„Az Elfogy a levegő sokkoló mestermunka: egy feltartóztathatatlan eszkaláció története (címe József Attila Levegőt!-jére utal, és ennek az írásnak a címe is onnét vett idézet). Ebben a filmben mintha természeti jelenségek módjára rohanna minden egyre rosszabb és rosszabb irányba, teljesen függetlenül attól, ki mit szeretne, hogyan tiltakozik ellene, és a félelmetes cunami mintha mindenestül maga alá tudna gyűrni józan észt, erényt, kiválóságot, méltányosságot, emberi és szakmai minimumot. Hogy a középszerű, a hitvány, az ostoba hogyan és miért kerekedhet felül, hogy mi a riasztó romlás oka, és miért tűnik a dolog törvényszerűnek, arról régóta gondolkodom már, és egy ideje a mindenkori fennálló (rend) hatásának tulajdonítom. Ez közelebbről azt jelenti, hogy minden társadalomban úgy rendeződnek el a dolgok, ahogyan az emberek természetesnek tartják, mert mindannyiunk fejében ott az igazodási készség, kötelességtudat, sőt az a meggyőződés, hogy bizonyos cselekvési lehetőségek ki vannak zárva, míg mások helyesek és elvártak” – írtuk a filmről.

A dokumentumfilmes kategória díját a Nem halok meg című filmnek ítélte meg a bizottság, míg különdíjat kapott a The Invisible Frontier és a Fanni kertje – utóbbi az említés mellett a kritikusi zsűri díját is elhódította.

A kisjátékfilmek különdíjában a Kiáltás részesült, míg a nívós mezőnyből legjobbnak a spanyol Tribu bizonyult. A második alkalommal odaítélt, Magyar Operatőrök Egyesülete (HCA) által adott díjat a Magyar Operatőrök Hete programsorozaton belül induló Árni kapta. A film képszervezéséért felelős Lehr Juhász Péter emellett a Vantage Vision legjobb fiatal operatőrnek felajánlott díjban részesült.

A filmről ezt írtuk kritikánkban: „Az Árniban azokat az embereket látjuk, akik nem kaptak sem tehetséget, sem tudást a sorstól, akiknek nem áldás, sokkal inkább átok az, hogy valamiféle művészeti tevékenységet kell folytatniuk. A filmben a túl hosszú és túl nehéz kígyó megjelenése azt szimbolizálja, esélyük sincsen arra, hogy kitörjenek a sikertelenség lehúzó örvényéből. A kígyó ugyanis túl súlyos ahhoz, hogy bármelyikük mutatványának része legyen. Az állattal, amely különlegessége révén meg tudná menteni az egyre nevetségesebbé váló műsort, Árni kezd foglalkozni. Úgy tűnik, különleges kapcsolat alakul ki közöttük, miközben a néző pontosan tudja, hogy a kígyó csak arra a pillanatra vár, mikor tudja összeroppantani és megenni áldozatát. Bár a csont és bőr fiú nem valószínű, hogy kiadós vacsora volna a kígyó számára, a nézőben megszületik a gondolat: Árni nem művészeti alkotást hoz létre, hanem nyilvános öngyilkosság elkövetésére készül. Mert akit abúzus ér, attól a földi lét egyik legnagyobb kincsét veszik el, az életkedvet, az élni akarás vágyát.”

Szeged Város díját A boldogság ügynöke című film (kritikánk itt olvasható) rendező-operatőr párosa, Zurbó Dorottya és Arun Bhattarai nyerték. A 14 fős, középiskolás diákokból és egyetemi hallgatókból álló diákzsűri különdíját a szakmai zsűrihez hasonlóan a Filo Hua Humnak ítélték meg, míg a tanulókból álló bizottság a Borrowed Hands című mexikói kisjátékfilmet találta legjobbnak. Szintén újdonság, hogy három szekcióban diákfilmeket vetítettek a szervezők, amelyeket a kolozsvári Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem három hallgatója zsűrizett: a kategória különdíját a The Cathedral, míg a legjobb diákfilmnek járó díjat a Victim of the Moon kapta.

A fesztivál történetében másodjára rendeztek fiataloknak szóló kritikaírói pályázatot, amelyre több mint 30 nevezés érkezett az ország különböző pontjairól. A három gyakorló kritikusból álló zsűri Pál Dániel A kiszolgáltatottság formái című munkájának ítélte meg a pénzjutalommal járó első helyet, második lett Bondor Ferenc Egyszemélyes végítélet című dolgozata, míg harmadik Krizsán Laura Óda a levegőnek nézett lányokhoz című kritikája. Emellett külön dicséretben részesítették Szabó Noémi Hánykódás az üresség és az éhség tengerén című munkáját. Az első három szöveg a Filmtekercs online oldalán kap megjelenési lehetőséget. A szakmai zsűri és a szervezők egyöntetű döntése alapján a fesztivál posztumusz életműdíjjal tüntette ki Medvigy Gábor Balázs Béla-díjas, érdemes művészt.