A török drámasorozatok – eredeti nevükön dizik – globális népszerűsége vezető televíziós exportőrré tette az országot, ezzel fejleszti az állam nemzetközi imázsát, a szériákban feltűnő történelmi és kulturális látványosságok pedig világszerte nézők és turisták millióit csalogatják a térségbe, olvasható az AP News oldalán.
Szakértők szerint a televíziós sorozatok sikerének köszönhető, hogy a napjainkban több milliárd dolláros iparág újabb és újabb piacokat hódít meg. Népszerűségük emellett világviszonylatban is növeli Törökország puha hatalmát. 2020 és 2023 között 184 százalékkal nőtt a dizik iránti globális kereslet, ami a Parrot Analytics nevű kutatóintézet szerint az államot a világ egyik legnagyobb exportországává tette a tévészériák terén. „Több mint négyszázmillió nézőt érünk el minden este” – mondta Izzet Pinto, a török sorozatokat világpiacra dobó Global Agency vezérigazgatója.
Habár a Deli Yürek (Őrült szív) volt az első exportált dizi, a 2005-ös Gümüş (Igazgyöngy) hozta meg a műfajnak a világhírnevet. Ezt olyan darabok követték, mint a Seherezádé és a hírhedt szultán magánéletébe betekintő Szulejmán.
Haley Uganadi, a Dizilah nevű török rajongói platform alapítója úgy véli, a drámák népszerűsége a választott témáknak – család, barátság, szerelem –, illetve a szereplők vonzó, fényűző életmódjának és a gyakran háttérként szolgáló gazdag török történelemnek köszönhető. Pinto a szériák családközpontúságára hívja fel a figyelmet: kerülik a felnőtt-tartalmakat, bármely korosztály számára fogyaszthatók.
Az ipar terjeszkedésével párhuzamosan természetesen új témák is megjelentek, ennek példája a Kizil Goncalar (Vörös rózsák), amely egy világi család és egy elképzelt iszlám testvériség viszonyát járja körül.