Egy német múzeum felfedezte, hogy a gyűjteményében lévő számtalan szokványos márvány mellszobor egyike valójában Simone Bianco híres reneszánsz szobrász kevés fennmaradt művének egyike.

„Noha az orra hegyének egy része hiányzik, a mű virtuóz minősége szembeötlő volt, és a kezdeti gyanú bizonyossággá vált – közölte pénteken a müncheni Bajor Nemzeti Múzeum, miután egyik alkalmazottja azonosította a női büszt 16. századi alkotóját. – A klasszikus vonások, a lélekkel teli arckifejezés és a rendkívül kifinomult hajviselet azt jelenti, hogy csakis Simone Bianco jöhet számba szobrászként” – hangsúlyozza közleményében a Bayerisches Nationalmuseum.

A 1400-as évek végén született művésztől mindössze tucatnyi szobor ismert.

Életéről nagyon keveset tudni, születési és halálozási éve sem ismert, csak az bizonyos korabeli feljegyzésekből, hogy 1512 és 1553 között alkotott.

A közlemény szerint a Bajor Nemzeti Múzeumban lévő mellszobor története a velencei reneszánsz egy ritka remekművének az újrafelfedezését jelenti, egy olyan alkotásét, amely ma szenzációszámba menne a műkincspiacon, és milliókért kelne el.

A Bécsi Szépművészeti Múzeumban 2010-ben fedeztek fel két Bianco-mellszobrot.

A toszkán származású, de elsősorban Velencében tevékenykedő Simone Bianco szinte kizárólag márványból faragott portrébüsztjeiről ismert. Portréit antik mintára készítette, és követve görög elődeit, a nevét is görög betűkkel véste a márványba, így műveit sokáig antik szobroknak hitték.

Bianco művei a velencei humanista körökben nagy megbecsültségnek örvendtek.

Márványbüsztjei mellett több hasonló stílusban készült bronzportrét is neki tulajdonítanak, köztük egy, a budapesti Szépművészeti Múzeumban lévő férfibüsztöt, amely egy másik változata a bécsi Kunsthistorisches Museumban lévőnek.

Nyitókép: Simone Bianco szobra. Forrás: Bayerisches Nationalmuseum)