MNG_ELOHELY_006.jpg

A végtelenség érzését ma nem a gleccserek keltik, hanem a szemétszigetek

Ha a természet mesélni tudna, valószínűleg nem köszönné meg, amit tettünk vele. A Magyar Nemzeti Galéria új időszaki kiállítása most mégis megszólaltatja.

A Magyar Nemzeti Galéria Élőhely. Természet- és tájkonstrukciók című időszaki kiállításán nem csupán festményeket láthatunk, inkább úgy érezhetjük magunkat, mintha egy ökológiai időalagútba csöppennénk, ahol a táj nem csupán háttér, hanem állandóan változó szereplő, egyszer társ, máskor fenyegetés, időnként tükör.

A kiállítás az ipari forradalomtól indít, amikor a gőzösök pöfögni kezdtek, és az ember elkezdte szépen, szisztematikusan átformálni a tájat a saját képére. Azóta is nagyban dolgozunk rajta. A természetet előbb felfedeztük, aztán feldaraboltuk, megneveztük, birtokba vettük, és mára már újfajta képeken látjuk viszont, például drónfelvételek és hőtérképek formájában.

Élőhely. Természet- és tájkonstrukciók
Élőhely. Természet- és tájkonstrukciók

Az első rész a romantika díszletei között kezd: grandiózus hegyek, tomboló viharok, végtelen vízfelületek és az ember mint apró pont a nagy egészben. A fenséges mindig kicsit félelmetes, de míg a 19. századi tájképek a természet dicsőségét mutatták, a 21. századiak már a pusztulás monumentumaivá váltak.

A végtelenség érzését ma nem a fjordok vagy gleccserek keltik, hanem a napelemparkok, szerverfarmok, szemétszigetek.

Ebbe a gondolatkörbe illeszkedik Süveges Rita Fekete arany című diptichonja is. A kortárs művész évekkel ezelőtt kezdett sorozatot készíteni a szén, a szénbányászat és az ipari táj viszonyáról. A pécsi Karolina-külfejtés mintha egy sajátos ökológiai oltár lenne: a táj egyszerre áldozat és áldozóhely, emlékeztetve minket azokra az időkre, amikor a szén a fejlődés szimbóluma volt, ma viszont már a klímaválság egyik főbűnöse. Szemben vele a másik vétkes, a kőolaj jelenik meg esztétizáló formában.

De a táj átformálása már bő egy évszázada is megihlette a művészeket. Mednyánszky László Elhagyott téglagyárak című képén a fejlődés és a természetpusztítás egyszerre jelenik meg a vízzel teli agyaggödör és a háttérben elmosódóan látható téglagyári épületek formájában. Döbbenetes erejű Sebastião Salgado Aranybánya, Serra Pelada 1986-os fekete-fehér fotója is, amelyen kegyetlen körülmények között dolgozó aranyásó munkások tömege látható, a végtelen kapzsiság és kiszolgáltatottság mementójaként.

Az emberi kéz nyoma mindenhol ott van, nemcsak a bányákban, de a gondosan ápolt parkokban és urbánus erkélykerteken is. A természet „érintetlensége” – mint ahogy azt a kiállítás is ironikusan idézőjelbe teszi – ma már legfeljebb vágyálmainkban létezik. Sőt, talán sosem volt más, mint egy romantikus illúzió.

Az emberi tevékenység mára annyira összefonódott a természeti rendszerekkel, hogy még a természetvédelmi területek is emberi felügyelet alatt állnak.

Gustave Courbet A Léri-forrás Chassagne-ban című festménye az 1860-as évek vidéki idilljét idézi meg, amely bár természetinek tűnik, a valóságban már az is egyfajta konstrukció volt.

A gondoskodás és beavatkozás határai később még inkább elmosódnak – ezt a paradoxont mutatja be Koronczi Endre munkája is, aki Ploubuter Park névre keresztelt projektjében nejlonzacskók viselkedését tanulmányozza, mintha új fajokat figyelne meg. A szélben táncoló fóliák Koronczinál önálló mozgásúak, már-már élő lényekké válnak, akik saját karakterrel rendelkeznek. És ha mindez még nem lenne elég konceptuális, Alan Sonfist amerikai művész egyenesen génbankot hozott létre New York fáinak: spórák, fotók és időkapszulák formájában őrzi meg a városi ökoszisztéma múltját és lehetséges jövőjét.

Gecser Lujza Hídja és Lovas Mona finoman rezgő Vonalai arról a törékeny kapcsolatról szólnak, amelyet a természet és a kultúra, az ember és a táj között kiépítünk, míg Bajkó Anikó Textiltemetője sokkal brutálisabban szembesít minket a fogyasztói kultúra végtermékeivel.

A Kiűzetés előtt, kiűzetés után szekcióban az alkotók hol ruhátlan emberalakkal, hol hibrid lényekkel világítanak rá arra, hogy talán nem is olyan jó ötlet megpróbálni uralkodni a természeten. A művek finoman, de határozottan kérdeznek rá: biztos, hogy az ember meg a természet különálló? Ha nem, akkor kiűzetésről sincs értelme beszélni, legfeljebb arról, hogy próbálunk visszatalálni valamihez, amit közben már alaposan átalakítottunk. Már nem az a kérdés, hogy „természetesek” vagyunk-e, hanem hogy képesek vagyunk-e a természetre úgy tekinteni, mint aktív társra. Nem díszletre. Nem nyersanyagra. Hanem tanítóra.

Nyári Lóránt Sziget I. című utópisztikus vízióján mintha az élet fájának gyökerénél gyülekeznének az emberek, ahol a meztelen alakok boldogan léteznek, a néhány ruhába burkolt alakra viszont gyötrelmes szenvedések várnak. Horváth Gideon méhviaszból készített szoborinstallációi pedig már az embereken túli szférákat is megidézik, a különös formákat – bikaszív, farkaskoponya – elnézve mintha egy archaikus felajánlási szertartás részei lennénk.

A következő tematikus egységben ahelyett, hogy a tájat kívülről néznénk, belépünk – vagy inkább belesimulunk – a növények és állatok perspektívájába.

A természet itt már nem passzív háttér, hanem saját akarattal bíró entitás.

Az installációk szinte egy új földtörténeti korszakból üzennek vissza, és az antropocén utáni világban már a paprika is megszólal.

Igen, a paprika. Gedeon Tekla és Sebastian Gschanes közös munkája, a Capsicum, videó formában adja át egy paprikanövény nézőpontját. A paprika – egyes szám első személyben – mesél: a kényszerű költözéséről, és arról, hogyan lett belőle szabványosított árucikk, dísznövény és táplálék, hogyan alakították testét és ízét az emberi igények mentén. Nincsenek nagy gesztusok, csak halk belenyugvás. Egy növény sorsa – ami tulajdonképpen a miénk is.

Hatházi László András Kertkapcsolat projektje az ember és növény közötti új összeköttetéseket, valamint a növények környezetérzékelő képességét, alkalmazkodását és a láthatatlan kommunikációs hálózatukat mutatja be. Az átvilágítóasztalon látható, indigórajzokkal kiegészített installációban néhány ígéretes, növényekkel kapcsolatos kísérletet is bemutat. John Lifton „zöld zene” projektje a növények és emberek közötti láthatatlan kapcsolatot teszi hallhatóvá. A növényeket érzékelőkhöz kapcsolja, amelyek a látogatók jelenlétére adott reakciókat zenévé alakítják, így az emberi és növényi energiák egy közös szimfóniává olvadnak.

L. G. Lawrence a sivatag mélyén, zavaró hatásoktól mentes környezetben kutatja a növények biokommunikációját. A kísérletei szerint a növények nemcsak tudatos lények, de képesek távoli biológiai és talán földön kívüli jelek érzékelésére is. Munkája a növényeket az univerzális kommunikáció új szereplőiként mutatja be – akik már régóta beszélnek, csak mi nem hallottuk meg őket. Dr. Hashimoto és felesége szintén azt kutatják, miként szólalhat meg a növényvilág. Egy saját fejlesztésű eszközzel a növények – például egy kaktusz – elektromos rezgéseit hangokká alakítják, így hallhatóvá válik a belső életük. Hashimoto asszony szerint a növények intelligens lények, akikkel nemcsak beszélgetni lehet, de talán még a japán ábécére is megtaníthatók. A természet így nemcsak érző, hanem tanulni képes partnerként jelenik meg.

A kiállítás lezárása Dezső Tamás Az állhatatosság kertje című installációja, amely a növények és az emberek időérzékelését állítja párhuzamba. A természet ritmusa – évszakok, nappalok, éjszakák váltakozása – és a növények ehhez való alkalmazkodása szemben áll a modern ember pontosan kimért idejével, amelyet a metronómok szimbolizálnak.

Az Élőhely. Természet- és tájkonstrukciók című kiállítás képei és installációi azt üzenik: már nemcsak mi nézünk a tájra, hanem a táj is visszanéz ránk. A romantikus idill helyére ökológiai válságképek, szemétszigetek és tájsebként maradt felhagyott bányák léptek, a természet pedig már nem csendélet, hanem vitapartner. A művek nem vádolnak, sokkal inkább emlékeztetnek, hogy milyen világot építettünk magunknak. Kérdés, hogy felismerjük-e még ebben a világban a természetet, és benne saját helyünket. Mert valójában nem a természetet veszítettük el, hanem csak a vele való kapcsolat képességét.

Fotók: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

A Magyar Nemzeti Galéria Élőhely. Természet- és tájkonstrukciók című időszaki kiállítása 2025. július 27-éig látogatható.

Ez is érdekelheti

„Azok a gondolkodásmódok, amelyek elvezettek a klímaválsághoz, a megoldásnak is akadályai”

Nem kell ahhoz klímakutatónak lennünk, hogy mélységesen aggódjunk a bolygónk és az emberiség jövője miatt. Süveges Rita nemcsak festményeivel, művészi tevékenységével, hanem közösségépítéssel és tudásátadással is igyekszik csökkenteni az ökoszorongását. A Derkovits-ösztöndíjas festővel beszélgettünk.

„Nemcsak a problémákat akarom megmutatni, hanem a lehetséges megoldásokat is” – Ruprech Judit Hemző-díjas fotós

A pusztítóan meleg és aszályos nyár hatásait mindannyian megéreztük, a változás és a változtatás elkerülhetetlennek tűnik. Nem is lehetne aktuálisabb Ruprech Judit ökoközösségekről készített fotósorozata, amellyel idén Hemző-díjat nyert.

Pénteki kultúrrandi Bányász Anna fotóművésszel

Bányász Anna a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia mesterszakának végzőse, a diplomamunkájához a gyergyóújfalui családi gazdaságuk mindennapjait fotózza, nem mindennapi látásmóddal. Képeit április 28-ától láthatjuk a Faur Zsófi Galériában.

„Elmegyünk megkeresni a szivárvány lábát” – Balogh Viktória fotóművész

Balogh Viktória fotográfus művészektől szokatlan tudatossággal menedzseli az életét, legyen szó ösztöndíjak elnyeréséről, munkáról vagy fotótémáról. Nyugodt vidéki életét ingázva, sokat nyüzsögve alapozza meg. Ám hamarosan több hónapos fizetés nélküli szabadságra megy, hogy csak a művészetre tudjon koncentrálni.