MMA_14009_moser_zoltan_035nyitott_ter.jpg

Móser Zoltán a szekszárdi múzeumnak ajándékozza csendre vágyó képeit

Móser Zoltán Balogh Rudolf-díjas fotóművész „páros és páratlan” képeiből nyílik kiállítás kedden a szekszárdi Wosinsky Mór Múzeumban, a művész a megnyitón az intézménynek adományozza több ezer darab színes negatív és diafelvételét.

A május 4-ig – több alkalommal tárlatvezetéssel – látható Valahol, Európában című kiállítás a 79 éves Móser Zoltán mintegy félszáz, pályája kezdetétől készült fotóját mutatja be, szavai szerint epilógusként. A tárlaton a páratlan képek egy-egy idézettel, önállóan szerepelnek, a két fotóból álló páros képek párbeszédet folytatnak egymással – mondta az alkotó.

A kiállításon látható lesz ismert művészportréi közül az Illyés Gyuláról, Lázár Ervinről, Baka Istvánról, Barcsay Jenőről és Korniss Dezsőről készült fotó, a kezeket ábrázoló sorozatából a Harangozó és unokája című ikonikus képe, és egy – a nagy méretű fotók között feltűnő –, 1971-ben Tbilisziben készült, mindössze hat centiméteres, cím nélküli kép, amelyen egy kisfiú látható hegedűtokjával.

Móser Zoltán: Illyés Gyula. Kép forrása: MMA
Móser Zoltán: Illyés Gyula. Kép forrása: MMA

A portrék és a fák, levelek témájú fotók fekete-fehérek, a tárlat címét adó, Valahol, Európában színes sorozat egy-egy Kárpát-medencei magyar falut és vele párban egy európai nagyvárost mutat be. A kiállítás mottója Max Picard filozófust idézi: a kép hallgat, és hallgatva kimond valamit. Csendre vágyó, csendet parancsoló képek – jellemezte a fotográfus a kiállítást.

Felidézte, hogy a pályakezdésétől készült, körülbelül 40 ezer fekete-fehér negatívját az Országos Széchényi Könyvtár őrzi, ezúttal 3600 színes negatívot és diafelvételt – hatszor hat centiméteres, Agfa-diákat – ad át a szekszárdi múzeumnak.

A színes archívumát a győri Magyar Kultúra Kiadó digitalizálta; a múzeum ezt a változatot is megkapja. A digitális képek később bárki számára hozzáférhetőek lesznek – tette hozzá.

A művész elmesélte, hogy László Gyula kérésére kezdte készíteni alapvetően fekete-fehér negatívra fotózott, színes képeit a régész-művészettörténész középkori magyar falfestményekről szóló kötetéhez.

Móser Zoltán, a Magyar Művészeti Akadémia tagja 1946-ban született Szekszárdon. Fiatalkorától fotózott; legismertebbek a középkori magyar templomokat bemutató sorozata, író- és parasztportréi, gótikus freskókat megörökítő képei. 1969-től készített portrékat magyar írókról, költőkről, mintegy háromezer felvételen örökítette meg a magyar irodalom nagyjait. Fotóit több mint száz kiállításon mutatta be, huszonnyolc önálló néprajzi, irodalmi, történelmi tárgyú album, kötet szerzője. 2003-ban Prima díjjal, 2011-ben Balogh Rudolf-díjjal ismerték el munkásságát.

Ez is érdekelheti

„Mészöly-áradás” – A Mészöly-centenárium online nyitóeseményéről

A pécsi Jelenkor folyóirat és a Mészöly Társaság január 27-ére megszervezte a száz éve, 1921. január 19-én született író centenáriumi emlékévének (online) nyitó eseményét. A mintegy háromórás Zoom-konferencia főként a Jelenkor januári és a miskolci Műút decemberi számára épült.

Felújítják a szekszárdi Wosinsky Mór múzeum kiállítótermeit

Felújítják a szekszárdi Wosinsky Mór Megyei Múzeum két kiállítótermét, és megújul az intézmény régészeti, állandó kiállítása is – közölte a múzeum igazgatója.

Török kori fürdőt tártak fel Tolnán

Török kori fürdő maradványait tárták fel a szekszárdi Wosinsky Mór Múzeum régészei Tolnán. Az épület a kevés megtalált fürdő egyike az egykori török hódoltság területén. A maradványok a Malom utcában, egy romos ház bontásakor kerültek felszínre, a mentő feltárás ezután kezdődött el.

Halhatatlan íróportrék a Petőfi Irodalmi Múzeumban

Mitől válik ikonikussá egy íróról vagy költőről készült fénykép? Mit kell tudnia hozzá a fotósnak, mit érint meg a közönségben, és mi garantálja, hogy csakugyan hű képet közvetít-e az alkotóról? A Petőfi Irodalmi Múzeum A halandóság törékeny arcai című kiállítása révén tisztábban láthatunk ez ügyben.