X. fejezet: A saría szerinti főbb bűnök, vétségek

Egyéb

Az alábbiak minősülhetnek vétségnek a saría szerint:

az ének és a zene, idegen nő/férfi bámulása (szemezés), együttlét olyan nővel, aki potenciális feleség, idegen női kéz érintése, a szülőkkel szembeni engedetlenség, álomfejtés, hűtlenség és az egyezség megszegése, becsületsértés, rágalmazás, pletykálás, engedély nélküli betekintés más házába, hallgatózás, jajveszékelés, megátkozás, muszlim indokolatlan elkerülése három napon át, embert vagy állatot ábrázoló kép készítése vagy tartása, rossz bánásmód a szomszédokkal, szerencsejáték, árvák vagyonának felélése.

Az elkövetkezőkben azokat a bűnöket fogom vesszük sorra, amelyek különösképpen a nőket érintik.

Az ének és a zene

Mohamed próféta az esküvő és a hadviselés kivételével minden más eseményen megtiltotta a dob használatát. A furulyát pedig egyenesen erkölcstelen " háborodott hangú" hangszernek nevezte. A modern hangszerek betiltása a muszlim államokban jóval nyomatékosabb, mint a régieké. Ibn al-Kajjim ezt azzal magyarázta, hogy a zene okozta mámor még a részegséget is felülmúlhatja.

Súlyosbította a helyzetet, ha a hangszer olyan énekesnőt kísért, aki a szerelemről vagy a női vagy férfi szépségről dalolt. A vallásjog úgy tartja, hogy az éneklés a paráznaság előfutára. Nem tilos az éneklés viszont akkor, ha a nők egymás között vannak ünnepeken vagy esküvőkön, és a dalok szövege nem érint tiltott dolgokat.

Mohamed szavai az énekléssel és a zenével kapcsolatban igen negatív kicsengésűek: "Lesz ebben a nemzetben földnyelés, kőeső az égből, és alacsony rendűvé változtatás akkor, ha inni fogják a részegítő italokat, énekesnőket alkalmaznak, és hangszereken játszanak."

Idegen nő/férfi bámulása (szemezés)

"Mondd a hívő férfiaknak, süssék le tekintetüket [ne nézelődjenek], és őrizzék meg szemérmüket [a paráznaságtól], Ez illendőbb nekik. Allah bizony felettébb jól tudja, mit cselekszenek." (24:30) A nőkre ugyanez a szabály vonatkozik: "És mondd a hívő nőknek, süssék le tekintetüket [ne nézelődjenek], és őrizzék meg szemérmüket." (24:31) Mohamed próféta Allahhoz hasonlóan ezt fogalmazta meg: "A szem paráználkodása a nézés."

A bámulás a paráznasághoz vezető út első lépése lehet, ezért ajánlatos időben abbahagyni az iszlám szerint. A saría két kivételt engedélyez: ha a vőlegény a házasság előtt meg szeretné nézni menyasszonyát, vagy ha a muszlimának orvosi vizsgálaton kell részt vennie. "Tilos egy férfinak a másik férfi szemérmét, egy nőnek a másik nő szemérmét megbámulni vagy megérinteni. Az iszlámban a férfi/nő szemérme egy másik férfi/nő számára az, ami a köldöke és a térde között van" - vallja a saría. Ezek mellett nem megengedett a szemérmetlen fotókat vagy képeket tartalmazó magazinok nézegetése, vagy az ilyen jellegű filmek megtekintése.

Együttlét olyan nővel, aki potenciális feleség

 
A saría kimondja, hogy minden nagykorú nő potenciális feleség lehet a vérrokonok kivételével. Ezért iszlám nem helyesli, ha a férfi egy olyan nővel marad kettesben, aki elvileg a házastársa lehetne. Ez ugyanis paráznasághoz vezethet. A Próféta azt mondta: "Nem marad egyedül egy férfi egy nővel anélkül, hogy ne lenne ott harmadiknak a sátán." Éppen ennek elkerülése érdekében Mohamed e sorokat ajánlotta a hívő muszlim férfiak figyelmébe: "E nap után nem mehet be egy férfi sem egy magányban lévő nőhöz, kivéve, ha vele megy egy vagy két férfi."

Idegen női kéz érintése

Mohamed próféta szerint: "Jobb a fejetekbe vastűt szúrni, mint olyan nőt megérinteni, aki számotokra tiltott." Azon nő kezének megérintése, akit a saría szerint a hívő férfi feleségül vehetne, tiltott a jog értelmében. "Ám ha a kéz nem kezet, hanem más testrészt érint, már megvalósulhat a paráznaság bűne" - értelmezi a saría.

Itt különösen az elsődleges nemi jegyekről van szó. Allah küldötte minden esetben tartózkodott az idegen női kéz érintésétől és ezt igazolják az alábbi sorok: "A szem paráználkodik, és a kéz is, a láb is és a nemi szerv is." "Én bizony nem fogok kezet nővel. Én bizony nem érintem meg a nők kezét." Ha a nő kesztyűt visel, akkor is érvényes ez a szabály. Természetesen muszlima sem érintheti idegen férfi kezét, de egy ilyen apajogú társadalomban, ez teljességgel lehetetlen.

A szülőkkel szembeni engedetlenség és a becsület semmibevevése

Mohamed így szólt: "Közlöm veletek a főbűnöket: az Allahhal való társítás, a szülőkkel szembeni engedetlenség és a hazug beszéd." A Próféta ezeket tovább fokozta, ahogyan ezt szunna részletünk igazolja: "Háromnak tiltotta meg Allah, hogy bekerüljön a Paradicsomba: annak, aki a részegítő italok rabja, annak aki engedetlen a szüleivel szemben, s annak aki nem törődik a becsületével, és családjában megengedi az erkölcstelenséget."

Ha elemezzük az előbbi idézetet arra a következtetésre juthatunk, hogy a családfőre az a fontos feladat hárult, hogy ügyeljen arra, hogy a család minden tagja az iszlám előírásainak megfelelően viselkedjen. Vagyis felesége ne hagyja el a családi házat fejkendő nélkül, lányai ne társalogjanak idegen férfiakkal telefonon, s otthonában ne tartson tiltott dolgokat.

Jajveszékelés

Az iszlám helyteleníti az elhunyttól való látványos búcsúzkodást. A jajveszékelést, siránkozást legjobban a nőkre jellemző tulajdonságnak tekinti. A Próféta ezeket a sorokat intézte a bűnös asszonyokhoz: "Nem közülünk való, aki arcát üti, ruháját szaggatja, és a dzsáhilíjából való fohászt használja." Egy másik hadíszban: "Ha a jajveszékelő nő nem tér vissza Allahhoz megbánással, mielőtt meghalna, úgy kel fel a feltámadás napján, hogy testén kátrányból készült ing és bőrbetegséget okozó ruha lesz."

Megátkozás

Az iszlám erkölcstelen cselekedetnek tekinti a megátkozást és a szitkozódást. A próféta kijelentette, hogy legtöbbször a muszlimák átkozódnak, így emiatt a gyehenna tüzére jutnak.